Skifteprotokol ?
Fra : Thomas H.

Dato : 13-02-06 20:40

Jeg har fundet en slægtning på denne side:
http://home5.inet.tele.dk/korvej/stenalt/stenalt3.htm

Og er lidt i tvivl om, hvad det er?
Den dato der står, er det dødsdag og sted for den der står "død" udfor,
altså kan man bruge den dato til ens stamtræ?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 13-02-06 21:26

Thomas H. wrote:
> [...]
> Den dato der står, er det dødsdag og sted for den der står "død" udfor,
> altså kan man bruge den dato til ens stamtræ?

Jeg vil ikke tro at datoerne er dødsdatoen for personen, den er nok
nærmere den dag at skiftet blev gennemført. Dødsdatoen ligger typisk ca.
én måned før skiftedatoen. Men du må kunne finde dødsfaldet på
www.arkivalieronline.dk eller på mikrokort på landsarkivet el. lign.

--
Jesper Holgersen (http://jesper.familien-holgersen.dk/)

Fra : Thomas H.

Dato : 13-02-06 22:03

"Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nærmere den dag at skiftet blev gennemført. Dødsdatoen ligger typisk ca.
> én måned før skiftedatoen. Men du må kunne finde dødsfaldet på

Ok, takker.

Men den der side virker da slet ikke, eller er jeg dum? :o|

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-02-06 00:20

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Det har Jesper sikkert ret i - begravelsedatoen skal findes i kirkebogen,
hvor dødsdatoen ofte ikke er angivet før reformeringen af kirkebøgene i
1812(-14) indførte faste rubrikker.

> Men den der side virker da slet ikke, eller er jeg dum? :o|

www.arkivalieronline.dk virker da udmærket - det er måske lidt bøvlet og
der er ikke mange kirkebøger endnu, men ellers er der dá efterhånden
brugbarhed m.h.t. folketællinger, hvor der er alt op til 1860, bortset fra
1845 - reklameres der med på siden.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 09:23

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er ikke mange kirkebøger endnu, men ellers er der dá efterhånden
> brugbarhed m.h.t. folketællinger, hvor der er alt op til 1860, bortset fra

Kan du så fortælle mig hvordan jeg søger?

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 14-02-06 12:38

On Tue, 14 Feb 2006 09:22:52 +0100, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

>Kan du så fortælle mig hvordan jeg søger?

Du kan ikke søge. Der er jo tale om indscannede sider af kirkebøger og
folketællinger. De er i sagens natur ikke søgbare.

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 14:27

"Lars J. Helbo" <fornavn@efternavn.org> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke søge. Der er jo tale om indscannede sider af kirkebøger og
> folketællinger. De er i sagens natur ikke søgbare.

Men hvor er de, jeg kan slet ikke få siden til at virke

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-02-06 15:44

> Men hvor er de, jeg kan slet ikke få siden til at virke

Et godt råd er altid at læse det der står skrevet, hvilket jeg har dig
stærkt mistænkt for ikke at have.
Forudsætningen for brugen er nøje beskrevet og kræver flere ting, bl.a.
installation af specialprogram til bladrevisning.
Hvis du klikker på menupunktet "Søg i kirkebøger"og forventer at komme
direkte til arkivalierne, så er det fuldt forståeligt, at du ikke kan få det
til at virke - du har nemlig ikke adgang hertil før du har anskaffet dig
brugernavn og adgangskode.

Det foregår ved at du anmoder derom:
http://www.arkivalieronline.dk/Login/NyBruger.aspx

Du får straks tilsendt den ønskede adgang pr. e-post.

At det er en modificeret sandhed, hvad de bilder folk ind på siden omkring
brugen af password er en anden historie. Som tidligere skrevet, lidt bøvlet.
Et privat initiativ havde løst opgaven langt mere elegant - se f.eks.
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=17

Fra : Thomas H.

Dato : 15-02-06 09:53

> [...]
> direkte til arkivalierne, så er det fuldt forståeligt, at du ikke kan få
> det til at virke - du har nemlig ikke adgang hertil før du har anskaffet

Jeg har selvfølgelig oprettet mig, og flash ER installeret, men hvor henter
jeg bladringsprogrammet? Der kommer ikke noget automatisk frem som der står.
Jeg har bare en side der fortæller at man skal bruge bladringsprogrammet, og
man skal installere flash hvis det ikke allerede er installeret.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 15-02-06 19:40

> Jeg har selvfølgelig oprettet ....

Hm...., jeg læste vist noget....

I OSS skriver arkivalieronline:

Popup killer
Der findes i dag mange forskellige "popup killer"-programmer, som fjerner
uønskede popup vinduer. Hvis man har installeret et af disse programmer, kan
man komme ud for, at siderne på arkivalieronline ikke kan vises, da "popup
killer"-programmerne nægter at åbne disse vinduer.
Hvis der er installeret Windows XP med SP2, så er popup killer installeret.

Er de ikke det, ja, så er jeg blank.

Fra : Sanne Bloch

Dato : 13-02-06 23:12

> [...]
> Den dato der står, er det dødsdag og sted for den der står "død" udfor,
> altså kan man bruge den dato til ens stamtræ?

Hej Thomas
Hvad med at kontakte Niels Sørensen og Britta Helseby, som har lavet den
hjemmeside, hvor du har fundet en slægtning: link til email kan du finde
her: http://home5.inet.tele.dk/korvej/

V.h. hilsner Sanne Bloch
www.familygenes.webbyen.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 09:23

"Sanne Bloch" <sanne.bloch@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvad med at kontakte Niels Sørensen og Britta Helseby, som har lavet den
> hjemmeside, hvor du har fundet en slægtning: link til email kan du finde

Ja det kunne jeg selvfølgelig gøre

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 14-02-06 07:36

Datoen er datoen for skiftet. (p. 508) betyder pagina (side) 508 i
protkollen. Filmnummeret svarer til de på læsesalen på Rigsarkivet i Kbhvn.
opstillede Mormon-film.

Et skifte skulle påbegyndes senest på 30.dagen efter dødens indtræden. Ofte
oplyses dødsdatoen i skiftet. Og meget ofte påbegyndtes et skifte samme dag,
som personen var død - eller ganske få dage efter. Især hvis enken eller
enkemanden måtte indgå nyt ægteskab.

F.eks. har jeg en ane på Thurø. Der gik lige fire uger fra hans første kone
døde (fra et næsten nyfødt barn), til han bliver trolovet med den næste
kone.

Med venlig hilsen

Ulrich

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 09:24

"Ulrich Alster Klug" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme dag, som personen var død - eller ganske få dage efter. Især hvis
> enken eller enkemanden måtte indgå nyt ægteskab.

Ok, tak.

> F.eks. har jeg en ane på Thurø. Der gik lige fire uger fra hans første
> kone døde (fra et næsten nyfødt barn), til han bliver trolovet med den
> næste kone.

Ja der var sgu gang i dem dengang