Frames vs Reload?
Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 09:52

Jeg har en side med en Flash-menu og diverse andet indhold lavet i HTML og
CSS.

Jeg synes imidlertid det er irriterende, at hele layout, menu osv. reloades
hver gang jeg skifter menupunkt, og overvejer at lave selve indholdet i en
frame i stedet for...............men hvad siger I andre til det, er det
fy-fy med frames nu om dage og skal jeg bare leve med at siden reloader
eller hvad?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-06 11:32

Skovge skrev:

> Jeg synes imidlertid det er irriterende, at hele layout, menu osv. reloades
> hver gang jeg skifter menupunkt

Hvorfor? Hvis elementerne er de samme, genhentes de jo slet ikke,
men snuppes fra cachen.

Hvilket problem prøver du at løse?

På Fidusos sider er menuen faktisk forskellig på hver side, så
den skal gendannes hver gang. Det giver ingen brugerproblemer med
en 'normal' opkobling. Det kan godt ske at telefonmodembrugere
synes at det går for langsomt.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 12:42

> Hvorfor? Hvis elementerne er de samme, genhentes de jo slet ikke,
> men snuppes fra cachen.
> Hvilket problem prøver du at løse?

Ja, okay - good point.
Mit problem er, at jeg har en Flash menu med en indbygget lille animation
når den loades - dvs. den animation kommer jo så til at køre hver gang man
skifter side, hvor den kun skulle køre når mn kommer ind på forsiden. Det
kunne jeg så løse ved at lave to versioner af menuen og ligge en uden
animation på alle undersiderne, men så skal menuen jo alligevel reloades
første gang man skifter side............hmmm, måske jeg bare kunne sende den
til en bestemt frame i menuen så den springer animationen over - vil gå
tilbage og eksperimentere.

Fra : Benny Nissen

Dato : 13-02-06 12:38

Skovge wrote:

> [...]
> til en bestemt frame i menuen så den springer animationen over - vil gå

Ja, du skal nok lade flash-filen kigge lidt på filnavnet. Hvis det er
forsiden, skal den vise animationen, ellers ikke.

--
Benny Nissen

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 14:04

"Skovge" <webmail_snabela_atomicdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne jeg så løse ved at lave to versioner af menuen og ligge en uden
> animation på alle undersiderne, men så skal menuen jo alligevel reloades

Nu hører jeg til blandt dem der ikke finder flash velegnet til menuer, men
går ud fra du har sørget for alternativ navigation på siden, hvis flash'en
ikke afvikles.

Jeg ved ikke hvor lang den omtalte animation er, men kan da godt se
problemet i at den vises hver gang siden reloades. Men så er spørgsmålet jo
om den_skal_vises en gang. Det vil den jo ikke blive hvis brugeren starter
direkte på en underside med den påtænkte løsning. Skal brugeren se den en
gang skal du til at tjekke hvilken side brugeren kommer fra, og indsætte den
rette menu alt efter resultatet af testen, men det bliver jo ret hurtigt
omfattende

> hmmm, måske jeg bare kunne sende den til en bestemt frame i menuen så den
> springer animationen over - vil gå tilbage og eksperimentere.

Ja synes jeg du skal gøre. Vil da på det kraftigste fraråde en løsning med
rammer (frames)

held og lykke med projektet

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-06 14:27

Skovge skrev:

> Mit problem er, at jeg har en Flash menu med en indbygget lille animation
> når den loades

Flash til en menu er værre end frames.

Prøv at kikke her:

http://www.thorsenholm.dk/misc/fancynoappletmenu.html

Jeg ved godt at applet ikke har noget med flash at gøre, men
pointen er at ren HTML og CSS rummer ufattelige muligheder der
overflødiggør tunge og/eller inkompatible løsninger.

Flash er fint til det som HTML og CSS ikke kan - men det kan
altså meget.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 14:36

> [...]
> pointen er at ren HTML og CSS rummer ufattelige muligheder der
> overflødiggør tunge og/eller inkompatible løsninger.

Et par link mere med eksempler på menuer i CSS

http://css.maxdesign.com.au/
http://cssplay.co.uk/menus/

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 15:16

> Et par link mere med eksempler på menuer i CSS

Ja, den er jeg helt med på - men lige til det her kommer begge dele
alvorligt til kort, vi snakker om en menu der er integreret i topbanneret
med 3D grafik og hele piv-tøjet.

Men mange tak for inputs - de har været særdeles brugbare.

Lige på falderebet - hvorfor er vi egentlig så kede af at bruge rammer?

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 15:25

> [...]
> Ja, den er jeg helt med på - men lige til det her kommer begge dele
> alvorligt til kort, vi snakker om en menu der er integreret i topbanneret

Det jo så dit valg, bare du har sørget for alternativer som jeg skrev i
andet indlæg

> Men mange tak for inputs - de har været særdeles brugbare.

velbekomme.

> Lige på falderebet - hvorfor er vi egentlig så kede af at bruge rammer?

Lidt læsning om emnet:
http://csnet.dk/html/boerundgaas/frames.asp
http://html-faq.dk/2009.asp
http://vertikal.dk/artikler/show.htm?id=13

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-02-06 16:00

Bertel Lund Hansen skrev:

> Flash til en menu er værre end frames.

Det afhænger i mine øjne af hvordan begge dele bruges.

> Prøv at kikke her:
>
> http://www.thorsenholm.dk/misc/fancynoappletmenu.html

Siden demonstrerer hvordan en berygtet java-baseret menu - standard
i tidligere Frontpage-udgaver - kan laves med ren html/css.
Javaløsningen (der ikke har noget med javascript at gøre) er
virkelig ringe, bl.a. fordi den kræver ganske mange resurser af
computeren og fordi der ikke gives nogen besked hvis menuen fejler
pga manglende javaunderstøttelse.

Flashmenuer har som udgangspunkt samme problemer som javamenuerne,
men i praksis fungerer de bare langt bedre (igen skal jeg
understrege at det er java, ikke javascript jeg taler om). De
bedste menuer laves dog stadig i HTML+CSS+Javascript (kodet så
menuen også virker uden javascript).
--
Jens Gyldenkærne Clausen