Medicin bevilling til børn
Fra : BamBam

Dato : 13-02-06 08:47

Min datter som bor hos hendes mor lider af dårlig hjerte og skal derfor have
4 forskellige slags medicin.

Før boede hun sammen med sin mor i Møn kommune, her fik de betalt medicinen
af kommunen, en medicinbevilling, det sagde de på Rigshospitalet at hun
kunne få og det fik hun.

Nu er hun flyttet til Nykøbing Falster og her har kommunen givet afslag,
fordi medicinen ikke er særlig dyr, ca. 150 - 200 kr. pr. mdr. men det er
også penge når man som enlig mor er på sygedagpenge/dagpenge, måske bistand
pga. at havet gået hjemme med sygt barn.

Kan Nykøbing Falster kommune tillade sig at give afslag på medicin Bevilling
på livs nødvendigt medicin til et barn?

Fra : Holst

Dato : 13-02-06 10:09

BamBam wrote:

> [...]
> pga. at havet gået hjemme med sygt barn.
>
> Kan Nykøbing Falster kommune tillade sig at give afslag på medicin Bevilling

Jeg kender lidt til merudgifter i forbindelse med handicappede børn, og
det er nok de samme regler. Jeg har forstået, at udgifter til medicin
til det handicappede barn også er en sådan merudgift.

Der er noget med, at de kan lade være med at give tilskud, førend
merudgifterne totalt beløber sig til 6000 kr. årligt.

Ellers må pigens far jo spytte lidt i kassen. Han elsker vel også sin
datter.

Fra : Holst

Dato : 13-02-06 18:22

Holst wrote:

> Der er noget med, at de kan lade være med at give tilskud, førend
> merudgifterne totalt beløber sig til 6000 kr. årligt.

Ledte efter noget andet, men stødte lige på følgende omkring
handicappede børn:

Hjælpeforanstaltninger for børn:

Mulighederne er blandt andet:

* Forældres ret til at få dækket nødvendige merudgifter til
handicappet barn – såfremt disse overstiger kr. 3.636,- pr.
år (januar 2005).

Og jeres 150-200 kr. pr. måned er jo godt under 3636,- årligt.

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 16-03-06 17:22

Holst <newsjan06@shelter.dk> skrev i

> [...]
>
> * Forældres ret til at få dækket nødvendige merudgifter til
> handicappet barn – såfremt disse overstiger kr. 3.636,- pr.

Jeg har fået omtrent det samme oplyst af min læge. Jeg er dog hverken
barn eller handicappet, men har inden for det sidste år fået konstateret
epilepsi, som jeg er i (dyr) medicinsk behandling for. Jeg får tilskud
efter de almindelige procentsatser på apoteket, og så har jeg fået
forhøjet tilskud af Sundhedsstyrelsen, fordi jeg ikke kan tåle den
billigste medicin. Sidst jeg var hos min læge, sagde han, at lige meget
hvor meget medicin jeg skulle have, så kunne jeg aldrig komme til at
betale mere end ~ 3.600,- om året i receptpligtige medicinudgifter. Hvem
der så helt præcist betaler, ved jeg ikke helt.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Holst

Dato : 16-03-06 17:35

Ida Maria Kiefer wrote:

> Jeg har fået omtrent det samme oplyst af min læge. Jeg er dog hverken
> barn eller handicappet, men har inden for det sidste år fået konstateret
> epilepsi, som jeg er i (dyr) medicinsk behandling for.

Epilepsi er et handicap, så du er handicappet.

> Jeg får tilskud
> efter de almindelige procentsatser på apoteket, og så har jeg fået
> forhøjet tilskud af Sundhedsstyrelsen, fordi jeg ikke kan tåle den
> billigste medicin.

Ja, noget medicin er bestemt ikke lige billigt.

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 16-03-06 19:16

Holst <newsmar06@shelter.dk> skrev i

> Epilepsi er et handicap, så du er handicappet.

Nå okay, det var jeg ikke lige klar over, at det hed i offentlige
termer.

> Ja, noget medicin er bestemt ikke lige billigt.

Nope. Før jul købte jeg epilepsimedicin til knap 3 måneder. Det blev
omkring 4.500,- før tilskud. Jeg kom selv af med omkring 500,-.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Too Old

Dato : 16-03-06 20:16

"Ida Maria Kiefer" <news2@kiefer.dk> wrote in news:4419ab76$0$2100
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Nope. Før jul købte jeg epilepsimedicin til knap 3 måneder. Det blev
> omkring 4.500,- før tilskud. Jeg kom selv af med omkring 500,-.

Hvis det stod til mig, skulle du slet ikke betale noget.
Jeg vil hellere have at syge menesker kan få gratis medicin end at
skattepengene skal gå til kongehus, teatre og andre unødvendige ting.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 12:35

Jeg kender ikke meget til hjælp til merudgifter efter serviceloven, men i
afgørelsen med afslaget må der stå efter hvilke paragraffer afslaget er
givet samt en begrundelse?
Det ville være en hjælp at vide dette, da det er svært at afgøre ud fra de
få oplysninger du giver.

Men hvis du mener at afgørelsen er forkert, altså i strid med lovgivningen,
synes jeg I skal klage over den, hvorefter kommunen påny skal tage stilling
til om de vil fastholde afgørelsen, give jer/dem delvist medhold eller helt
medhold.

Såfremt de fastholder afgørelsen (afslag) ryger den videre til behandling i
det sociale nævn, hvor man vil tage stilling til om kommunen har fulgt
gældende lov, eller ej.

Jeg mener personligt at man kun skal klage såfremt klagen er begrundet,
altså juridisk, for hvis det "bare" er fordi I føler at afgørelsen er
uretfærdig har det ingen effekt, og vil bare tage tid fra de allerede travlt
optagede sagsbehandlere, både i kommunen og hos det sociale nævn.

/Mette

Fra : BamBam

Dato : 13-02-06 21:08

"Mette M" <mettefjernfjern(a)marmet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uretfærdig har det ingen effekt, og vil bare tage tid fra de allerede
> travlt optagede sagsbehandlere, både i kommunen og hos det sociale nævn.

Det var nu mere fordi at Møn kommune uden videre bare gik ind og betalte, så
forventede vi også at det automatisk var sådan i Nykøbing F. kommune, vi har
aldrig undersøgt og det var noget man var berettiget til.

Men nu er vi også medlem af Danmark, så det giver da lidt.

Fra : Too Old

Dato : 14-02-06 17:20

"BamBam" <non@non.dk> wrote in

> [...]
> men det er også penge når man som enlig mor er på
> sygedagpenge/dagpenge, måske bistand pga. at havet gået hjemme med

Har du ikke mulighed for at hjælpe hende med at betale?
Beløbet er jo trods alt ikke så stort.

Jeg håber, I finder en løsning.

Fra : BamBam

Dato : 14-02-06 17:41

"Too Old" <@> skrev i en meddelelse
> "BamBam" <non@non.dk> wrote in

> Har du ikke mulighed for at hjælpe hende med at betale?
> Beløbet er jo trods alt ikke så stort.
>
> Jeg håber, I finder en løsning.

Jov jeg kan godt betale, vil bare være sikker på at kommunen gav et lovligt
afslag.