MySQL og load af fil via PHP
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-02-06 22:31

Jeg vil gerne lave det, så jeg kan uploade en fil til serveren, og
derefter gå ind på en PHP-side for at loade filen ind i MySQL. Jeg har
prøvet med "source filnavn" som i nedenstående:

$query = 'source ny';
$result = mysql_query($query);
if (!$result) {
die('Tilføjelsen fejlede: ' . mysql_error());
}

Men det virker ikke (You have an error in your SQL syntax). Skal det
gøres på en helt anden måde, når man ikke bruger konsollen?

(undskyld, hvis jeg spørger dumt, jeg er helt ny med såvel PHP som MySQL)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-02-06 00:20

Den 12-02-06 22.31 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Jeg vil gerne lave det, så jeg kan uploade en fil til serveren, og
> derefter gå ind på en PHP-side for at loade filen ind i MySQL. Jeg har
> prøvet med "source filnavn" som i nedenstående:

Jeg fandt ud af at gøre det med load data infile.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Thomas

Dato : 13-02-06 22:43

> Jeg fandt ud af at gøre det med load data infile.

Du har vel blot hentet det ind i en variabel i php, og ikke i mysql
databasen ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-02-06 00:49

Den 13-02-06 22.43 skrev Thomas følgende:

> Du har vel blot hentet det ind i en variabel i php, og ikke i mysql
> databasen ?

Nej, det bliver smidt ind i databasen:
$query = "load data infile 'nyedata.txt' INTO TABLE tabelnavn fields
terminated by '%%'";

De enkelte felter er så adskilt af %% i tekstfilen. Det virker helt
fint, tekstfilen skal i dette tilfælde blot ligge i databasemappen
sti/MySQL/data/databasenavn.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Thomas

Dato : 14-02-06 13:05

Er det sidste felt i hver post også afsluttet af %% eller er det nok med
linieskift ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-02-06 14:11

Den 14-02-06 13.04 skrev Thomas følgende:
> Er det sidste felt i hver post også afsluttet af %% eller er det nok med
> linieskift ?

De skal alle afsluttes med %%. Man fortæller jo netop, at de alle
afsluttes med procenttegnene med:
fields terminated by '%%'

Man kan sagtens bruge andre tegn, jeg valgte to procenttegn, fordi jeg
aldrig risikerer at have %% i mine tekster.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-02-06 23:14

Den 14-02-06 14.10 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> De skal alle afsluttes med %%. Man fortæller jo netop, at de alle
> afsluttes med procenttegnene med:
> fields terminated by '%%'

Og dog. Linjeskift afslutter tilsyneladende også et felt. Jeg har ikke
eksperimenteret med det, men jeg havde lige en fejl, hvor sidste felt
indeholdt en tekst med et linjeskift midt i. Teksten blev cuttet efter
linjeskiftet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-02-06 23:35

"Thomas" <ggffg@gggf.ff> skrev Tue, 14 Feb 2006 13:04:55 +0100

>Er det sidste felt i hver post også afsluttet af %% eller er det nok med
>linieskift ?

I default opsætning afslutter "\n" såvel linien som det sidste felt.
I nogle tilfælde kan det dog være nødvendigt at indsætte et

LINES TERMINATED BY "\r\n", for at få det til at virke.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/