Script til random billeder
Fra : Gjug@

Dato : 12-02-06 09:57

Hejsa

Jeg skal bruge et script som kan vise et eller flere billeder på mit site,
som den vælger tilfældigt fra en mappe.
Der hvor tricket ligger i dette er at jeg har en mappe med billeder, men i
den mappe er der en del undermapper. Det jeg så skal have er at dette script
kigger i alle undermapperne og hver gang siden loades finder et eller flere
tilfældige billeder. Er der nogen der ved hvordan jeg laver dette?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-02-06 12:34

Gjug@ skrev:

> [...]
> hver gang siden loades finder et eller flere tilfældige
> billeder. Er der nogen der ved hvordan jeg laver dette?

Jeg vil anbefale dig at dele opgaven op i mindre bidder.

A) Lave et script der finder alle billeder i den aktuelle mappe.
B) Udvide scriptet så det også finder billeder i undermapperne.
C) Gemme en reference (sti/filnavn) til alle billederne i en
passende datastruktur (fx et array)
D) Vælge et tilfældigt billede ud fra listen i C (fx ved at
generere et tilfældigt tal i området 0-maxIndex for arrayet).

Til A-C skal du benytte FileSystemObject (kig på GetFolder, Files,
og SubFolders - fx her: <http://www.sloppycode.net/Reference/FSO/>)

Til C skal du desuden benytte en måde at få filreferencen lagt over
i arrayet på.
Én mulighed kan ses her:
<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/032800-1.shtml>
Alternativt kan man benytte strengsammensætning og slutte med et
kald til split - men begge metoder kan potentielt have
performanceproblemer. En modificeret udgave af det dynamiske array
(første eksempel) hvor man redim'er i større trin og til sidst
beskærer arrayet for evt. tomme pladser vil nok være det mest
effektive, men det kræver lidt mere arbejde at implementere.

I D skal man bare generere en random-værdi mellem to fastlagte
heltal - det er lige ud af landevejen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 15:41

"Gjug@" <gjuga @ mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> script kigger i alle undermapperne og hver gang siden loades finder et
> eller flere tilfældige billeder. Er der nogen der ved hvordan jeg laver

Hej,

Jeg har ikke den endelige løsning, men måske noget inspiration !

Følgende script finder alle filer og alle filerne i under, under, under
bibliotekerne...

Du skal så bare tilføje et filter, så den kun finder/viser gif, jpg, bmp osv
!
Resten er op til dig !

Jeg håber at det kan bruges !!!

Neuhafen

<%
'Først finder vi denne fil...
Dim DenneFil, DetteDir
DenneFil = Request.ServerVariables("Script_Name")

' Så finder vi stien til denne fil...

DetteDir = Server.MapPath(DenneFil)

' Vi skal nu oprette et objekter

Dim ObjFSO, ObjFile, ObjFileItem, ObjFolder, ObjFolderContents,
ObjSubFolders
Set ObjFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

Set ObjFile = ObjFSO.GetFile(DetteDir)
Set ObjFolder = ObjFile.ParentFolder
Set ObjFolderContents = ObjFolder.Files

RodKatalog = ObjFolder

' Alle Objekter er oprettet

Sub VisSti(objFolder)

Set Filer = objFolder.Files
For each Fil in Filer
Sti = Replace(objFolder, RodKatalog, "")
%>
<%
Response.Write objFolder & "\" & Fil.name & "<br>"
Next
Falg = False
For each SubFolder in objFolder.SubFolders
Set AntalSubFolders = SubFolder.SubFolders
Antallet = AntalSubFolders.Count
If Antallet>0 then
Flag = True
Set SubSubFolders = SubFolder
VisSti(SubSubFolders)
End if

If Flag = False then
Set Filer=SubFolder.Files
For each Fil in Filer
Sti = Replace(SubFolder, RodKatalog, "")
%>
<%
Response.Write SubFolder & "\" & Fil.name & "<br>"
Next
End If

Next

End Sub

Response.Write "Viser alle filer i dette bibliotek og alle under biblioteker
VisSti (objFolder)

%>