En ekstra kat, spørgsmål melder sig.
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 11-02-06 22:27

Mig og kæresten har en 5-6 mdr gammel killing(hun) som vi tænker på at
få enten en bror eller søster til, da vi synes det er synd at den går
alene de 5-8 timer dagligt og så også fordi vi ved hvor godt 2 katte kan
have det sammen.

Men ihvertfald, så var vi ude hos kattens værn i dag og se hvilke katte
de havde derude, men inden vi nåede så langt fik vi afslag pga. vores
kat hverken var sterelliseret eller vacineret. Men vi fik så samtidig
afvide at alle deres katte derude koster 900kr, og de har fået begge
vac. + strelliserede, og det normalt ville koste 1200kr.

De 1200kr er det hvad det ca vil koste os, at få vores kat stealliseret
+ vac. ?

Foruden dette fik vi afvide at hun katte var ligesom ja, kvinder :)
stædige rader osv. Og det ville være bedre for os at lede efter en han
kat i stedet.

Vi så nu som mindre spørgsmåls tegn og har et par spørgsmål.

Hvis vi får os en kasteredet + vac. han kat, og får vores kat vac, men
undlader strealliering.. hvordan vil det gå. ?

2 hun katte, eller en hun kat og en han kat ??

Blandet racer, vores killing's mor er i dag 3-4 år gammel og er altså
ikke ret stor. De katte vi så på i dag var 1½ år gamle og ja de var
altså pænt store i forhold til moren til vores killing. Og vi regner
heller ikke med vores killing bliver en kat i 6-7 kg's klassen :),
hvordan vil sådan en 2 katte regere sammen?

Vores kat er som sagt 5 mdr gammel, hvis vi skal have fat i en anden kat
, og vi vil give dem bedste muligheder for at gå sammen og have det
godt sammen. Skal vi så gå efter en kat på ca 5 mdr også, eller vil det
være et fedt om vi fik en på enten 12 uger eller 1½ år?

Mvh. Det lidt fortvivlede par.

Fra : Sabina H.

Dato : 11-02-06 22:45

Daniel W Johansen wrote:
> [...]
> få enten en bror eller søster til, da vi synes det er synd at den går
> alene de 5-8 timer dagligt og så også fordi vi ved hvor godt 2 katte

lyder da som en god plan ;)

> [...]
> samtidig afvide at alle deres katte derude koster 900kr, og de har
> fået begge vac. + strelliserede, og det normalt ville koste 1200kr.

har i overvejet at finde en omplaceringskat hos feks vildkat.dk?

> De 1200kr er det hvad det ca vil koste os, at få vores kat
> stealliseret + vac. ?

sådan ca..... det er vist gennemsnitsprisen for sådan en omgang for
hunkatte.....

> Foruden dette fik vi afvide at hun katte var ligesom ja, kvinder :)
> stædige rader osv. Og det ville være bedre for os at lede efter en han
> kat i stedet.

det vil jeg umiddelbart give dem ret i... hunkatte er nogle harper, især når
de er fertile (ikke neutraliserede).... de er om muligt endnu mere styret af
hormoner end kvinder er....

> Vi så nu som mindre spørgsmåls tegn og har et par spørgsmål.
>
> Hvis vi får os en kasteredet + vac. han kat, og får vores kat vac, men
> undlader strealliering.. hvordan vil det gå. ?

sansyneligvis vil jeres nuværende hunkat bliver dominerende og styre hjemmet
med hård hånd..... det KAN godt fungere.... dog er det ikke en løsning jeg
vil anbefale medmindre i har konkrete planer om avl....

> 2 hun katte, eller en hun kat og en han kat ??

klart han og hunkat..... to hunkatte bliver nemt rivaliserende, hvor en
hankat og en hunkat, lever bedre sammen... naturligvis er der undtagelser
der bekræfter reglen.... men min erfaring er at i ´langt de fleste
husholdninger fungerer hankatten som "buffer"......

> [...]
> heller ikke med vores killing bliver en kat i 6-7 kg's klassen :),
> hvordan vil sådan en 2 katte regere sammen?

størrelsen er irelevant... tempramentet er vigtigere.....

> [...]
> det godt sammen. Skal vi så gå efter en kat på ca 5 mdr også, eller
> vil det være et fedt om vi fik en på enten 12 uger eller 1½ år?

jeg vil sige enten ældre eller rimeligt jævnaldrene..... i betragtning af
kønnet på jeres kat, og jeres ønske om ikke at neutralisere jeres nuværende
kat....
jeres pige er lige på nippet til at blive fertil, og det vil give et skift i
hendes personlighed, så en killing vil hurtigt blive en irriterende teenager
for hende..... jeg vil klart anbefale at i får hende neutraliseret hurtigst
muligt..... jeg ved det er dyrt, men hvis i ikke har tænkt jer at avle er
det klart det sundeste for hende....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på