Hvordan kan jeg teste hastigheden på mit n~
Fra : Gaffa

Dato : 11-02-06 19:09

Hvor tester jeg nemmest hastigheden på mit kablede cat 5 netværk herhjemme.
Jeg laver backup på en NAS ude ved krydsfeltet men jeg synes det går
temmelig langsomt. Hvordan kan jeg teste hastigheden mht dataoverførsel ?

Hilsen
Gaffa

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-06 19:40

On Sat, 11 Feb 2006 19:08:30 +0100, "Gaffa" <XXplw@privat.dk> wrote:

> Hvor tester jeg nemmest hastigheden på mit kablede cat 5 netværk herhjemme.
> Jeg laver backup på en NAS ude ved krydsfeltet men jeg synes det går
> temmelig langsomt. Hvordan kan jeg teste hastigheden mht dataoverførsel ?

Simpelt: Kopiér en stor fil og tag tid på det. Så ved du, hvad du kan
overføre mellem de to maskiner.

-A

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-02-06 19:41

> [...]

>Jeg laver backup på en NAS ude ved krydsfeltet men jeg synes det går
>temmelig langsomt. Hvordan kan jeg teste hastigheden mht dataoverførsel ?

Den hurtige løsning er et lille program som fx DU meter:
<url: http://dumeter.com/>
- hvis du bruger Windows.
Sæt den til kun at måle på det interface du er interesseret i.

Så vidt jeg husker er der en lignende funktion indbygget i Win XP, men
jeg kan ikke lige huske hvad den hedder og hvor den er.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Gaffa

Dato : 11-02-06 20:13

Mange tak - jeg har downloaded www.dumeter.com og fundet at jeg har upload
til min NAS på mellem 4-5Mb/sek

Hvad bør jeg kunne forvente, og hvor skal jeg sandsynligvis finde evt.
forbedringer henne ?

Hilsen
Gaffa

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-06 21:13

On Sat, 11 Feb 2006 20:12:50 +0100, "Gaffa" <XXplw@privat.dk> wrote:

> Mange tak - jeg har downloaded www.dumeter.com og fundet at jeg har
> upload til min NAS på mellem 4-5Mb/sek

4-5 megabit per sekund, eller megabyte per sekund? Hvis det er det
første, er det virkelig elendigt, hvis det er det sidste, er det ikke
særlig imponerende.

Hvordan er maskinerne forbundet?
Hvad er det for noget NAS?

-A

Fra : Gaffa

Dato : 11-02-06 21:38

Pc'erne, der alle kører XP pro er forbundet via Cat5 til mit krydsfeldt og
derfra videre til min DES-1024R+ switch. Min NAS er en Maxtor Storage Plus
(300Gb)

hilsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-06 22:33

On Sat, 11 Feb 2006 21:38:29 +0100, "Gaffa" <XXplw@privat.dk> wrote:

> Pc'erne, der alle kører XP pro er forbundet via Cat5 til mit krydsfeldt og
> derfra videre til min DES-1024R+ switch. Min NAS er en Maxtor Storage Plus
> (300Gb)

Hvem har lavet kablerne?

-A

Fra : Gaffa

Dato : 11-02-06 22:39

Det fik jeg et IT-firma til at gøre da jeg fik huset bygget for 2 år side,
men kan ikke lige huske hvad de hed. Hvor meget kan der evt. ligge i en
dårlig forbindelse ?

Jeg har ialt 30 pds stik installeret over hele huset, måske jeg skulle prøve
at teste på et af de andre stik.

Hvad skulle jeg gerne nå med kablet hjemmenetværk ?

Hilsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-06 23:05

On Sat, 11 Feb 2006 22:39:01 +0100, "Gaffa" <XXplw@privat.dk> wrote:

> Det fik jeg et IT-firma til at gøre da jeg fik huset bygget for 2 år
> side, men kan ikke lige huske hvad de hed. Hvor meget kan der evt.
> ligge i en dårlig forbindelse ?

Meget. Det kan få et ellers udmærket setup til at performe ca. som en
(dårlig) modemforbindelse...

> Jeg har ialt 30 pds stik installeret over hele huset, måske jeg skulle
> prøve at teste på et af de andre stik.

Ja, gør det.

Prøv som sagt også at overføre en stor fil og tage tid på det.

Og var det megabit per sekund eller megabyte per sekund, du kom frem
til?

Har du en router på til Internet-forbindelsen?

> Hvad skulle jeg gerne nå med kablet hjemmenetværk ?

Med godt udstyr tæt på 100 Mbps. (megabit per sekund).

-A

Fra : Gaffa

Dato : 12-02-06 00:09

Jeg lavede lige en tidsmåling på en 901Mb fil - det tog 2min og 10 sek, dvs.
6,93Mb/sek - hvordan ligger dette tal i forhold til et normalt 'godt
kørende' netværk ?

HIlsen

Fra : Gaffa

Dato : 12-02-06 00:15

Det er megabyte, ikke megabit jeg taler om

hilsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-06 00:55

On Sun, 12 Feb 2006 00:08:42 +0100, "Gaffa" <XXplw@privat.dk> wrote:

> Jeg lavede lige en tidsmåling på en 901Mb fil - det tog 2min og 10
> sek, dvs. 6,93Mb/sek - hvordan ligger dette tal i forhold til et
> normalt 'godt kørende' netværk ?

De fleste der skriver "Mb/sek" mener megabit per sekund (især ifm.
datakommunikation), men ovenstående er jo megabyte per sekund. Det
svarer til 55 Mbps (megabit per sekund) og det er ikke overvældende
(ud af de nominelt 100 Mbps), men heller ikke afsindigt dårligt.

Hvis kablerne (eller andet af din hardware) var decideret defekte,
ville resultatet sandsynligvis være væsentligt ringere.

Jeg ved ikke, hvad man kan forvente af sådan en lille NAS-kasse, men
måske ikke ligefrem line rate Fast Ethernet. Måske er den bare ikke
bedre...

Hvad er det for en pc?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Gaffa

Dato : 12-02-06 07:57

Det er en Dell Dimension 5000 (ca 1,5 år gammel)

Hilsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-06 10:40

On Sun, 12 Feb 2006 07:56:49 +0100, "Gaffa" <XXplw@privat.dk> wrote:

> Det er en Dell Dimension 5000 (ca 1,5 år gammel)

Jeg kender den ikke og gider ikke slå op for dig, hvad det er for
noget hardware.

Hvis det ikke har været deres billigste model for 1½ år siden, har den
sikkert ikke problemer med at levere mere end de ca. 55 Mbps, så det
er nok din NAS-box, der bare ikke er bedre.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 11:12

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvis det ikke har været deres billigste model for 1½ år siden, har den
> sikkert ikke problemer med at levere mere end de ca. 55 Mbps, så det
> er nok din NAS-box, der bare ikke er bedre.

Asbjørn har ret, de Maxtor NAS bokse er ikke verdens hurtigste. jeg har
2 styks af dem og jeg har samme oplevelse.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Gaffa

Dato : 12-02-06 11:28

> Asbjørn har ret, de Maxtor NAS bokse er ikke verdens hurtigste. jeg har
> 2 styks af dem og jeg har samme oplevelse.

Hvilken hastighed kan du opnå med dine Maxtor NAS bokse på dit net ?

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 13:18

Gaffa wrote:

> Hvilken hastighed kan du opnå med dine Maxtor NAS bokse på dit net ?
>
> Hilsen

156 sekunder for en 897 MB stor fil over et 1Gbit netværk (på rimeligt
godt udstyr)

rundt regnet 5,75 MB/sek... så jeg tror godt vi kan konkludere at det er
de ellers så fine Maxtor bokse der ikke er super hurtige.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Gaffa

Dato : 12-02-06 16:38

> [...]
>
> rundt regnet 5,75 MB/sek... så jeg tror godt vi kan konkludere at det er
> de ellers så fine Maxtor bokse der ikke er super hurtige.

ja åbenbart, men tak for dit input - så vil jeg koncentrere mig om at finde
en hurtigere NAS eller lave en decideret filserver.

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 17:05

Gaffa wrote:

> ja åbenbart, men tak for dit input - så vil jeg koncentrere mig om at finde
> en hurtigere NAS eller lave en decideret filserver.

Jeg har lavet en blanding, jeg har nogle Maxtor NAS bokse stående til
'slow-line' storage om du vil og så en decideret fil/web/mail/diverse
server. det er en udemærket løsning som ikke involverer megen
administration.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Gaffa

Dato : 12-02-06 19:30

> [...]
> 'slow-line' storage om du vil og så en decideret fil/web/mail/diverse
> server. det er en udemærket løsning som ikke involverer megen

Det vil jeg overveje. Tak for dit input.

Hilsen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-02-06 01:02

> [...]

>Jeg lavede lige en tidsmåling på en 901Mb fil - det tog 2min og 10 sek, dvs.
>6,93Mb/sek - hvordan ligger dette tal i forhold til et normalt 'godt

Med gennemsnitlige PC'ere ville jeg ikke forvente ret meget mere.

Teoretisk skulle du måske med optimalt (= dyrt) udstyr kunne opnå godt
50% mere, men du vil næppe mærke forskellen mellem de to situationer
som "det kører langsomt" kontra "det kører bare derudad".

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Gaffa

Dato : 12-02-06 07:58

> Teoretisk skulle du måske med optimalt (= dyrt) udstyr kunne opnå godt
> 50% mere, men du vil næppe mærke forskellen mellem de to situationer
> som "det kører langsomt" kontra "det kører bare derudad".

Det har jeg noteret mig. Tak for dit input.

> PS: Gider du tage et kig på:

Ups, har jeg også noteret mig. Sorry

Hilsen
Gaffa