1/4 moms, repræsentation, Winfinans
Fra : Søren Hansen

Dato : 11-02-06 18:44

Hvordan automatiserer man indgående moms med 25% fradragsret i
Winfinans ?
Jeg skal bogføre et julefrokostarrangement afholdt ude i byen, og her
gælder repeæsentationsreglerne så vidt jeg ved, og det er med kun
1/4 momsfradrag.

Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået reglerne helt, men er det
ikke sådan:

Julefrokost kr.5.000 incl moms
100% indgående moms kr.1.000
25% momsfradragsret af 100% moms kr.250

Herefter:
Konto for indgående moms kr.250
Konto for repræsentation kr.4.750

Hvorledes vil man automatisere dette i sit edb bogholderi. Jeg anvender
Winfinans, og her kan man sætte momskoderne på kontoplanens konti,
f.eks 25% for automatisk indgående momstræk. Så troede jeg at man
kunne oprette en momskode med 6,25% momstræk på en
repræsentationskonto, men nej, Winfinans beregner ikke 1/4 momstræk
korrekt. (lang forklaring undlades).

Nogen med forslag til automatisk momstræk i Winfinans ?

Hvordan gør man ellers, f.eks manuel beregning af hver konto op til
momsperiodens afslutning ?

Mvh Søren