Importør registrering - Erhvervs og selska~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-02-06 22:12

Hej Ng

Jeg er ved at udfylde ændringsblanketten (vil registreres for im - og
eksport.
Under Import registrering er der nogle felter vedr.
sikkerhedsstillelsesordning, som jeg ikke lige kan gennemskue..

ToldSkats sikkerhedsstillelsesordning
Anden sikkerhedsstillelse - arten anføres.Vedlægges
Toldbeløb ønskes afregnet kontant (5 dages afregning)

Hvor finder jeg yderligere info, om ovenstående - pro / con for at Xe det
ene, det andet eller det tredje.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Fra : Preben Nielsen

Dato : 10-02-06 23:27

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43ed01b9$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> Under Import registrering er der nogle felter vedr.
> sikkerhedsstillelsesordning, som jeg ikke lige kan gennemskue..

Kan vi ikke snart blive fri for at høre om "ToldSkat" de blev nedlagt
afskaffet 1.11.05 nu hedder det kun SKAT.dk

Fra : KJ

Dato : 11-02-06 09:45

Preben Nielsen skrev:

> Kan vi ikke snart blive fri for at høre om "ToldSkat" de blev nedlagt
> afskaffet 1.11.05 nu hedder det kun SKAT.dk

Nej, de hedder SKAT, mens deres domainenavn er skat.dk

- du åbnede selv døren

Vh. KJ
--
http://www.cetus.dk

Fra : Anders Christensen

Dato : 11-02-06 13:01

KJ skrev:

> Nej, de hedder SKAT, mens deres domainenavn er skat.dk

Det staves domænenavn.

> - du åbnede selv døren

I lige måde.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-02-06 11:34

In news:43ed131b$0$38709$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Preben Nielsen <preben@nielsen.dk> Typed:

> Kan vi ikke snart blive fri for at høre om "ToldSkat" de blev nedlagt
> afskaffet 1.11.05 nu hedder det kun SKAT.dk

Jeg citerer blot fra Erhverv og selskabsstyrelsens formular..

Kan du ikke bare svare på mit spørgsmål

--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Sælges: Digital skydelære 150 mm 75,-Kr.
Sælges: Trykluft på dåse.

Fra : Lasse

Dato : 13-02-06 19:44

> [...]
meddelelse news:43ed01b9$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvor finder jeg yderligere info, om ovenstående - pro / con for at Xe det

Hej Michael

Nedenstående er klippet fra Skat's hjemmeside.
Jeg synes dog ikke det beskrives specielt godt hvilken form for sikkerhed
der skal stilles, hvis der vælges Skats ordning, men det kan de nok svare på
hvis du har tid til at ringe til dem. For er det kun de 2,5 promille virker
den da umiddelbart tillokkende, ihvertfald i forhold til "anden
sikkerhedsstillelse"

Med venlig hilsen

Lasse

I forbindelse med, at en virksomhed bliver importørregistreret skal
denne tage stilling til hvordan den ønsker at betale told m.v.

Virksomheden kan vælge at betale told m.v. kontant i forbindelse med
hver fortoldning ("5-dages afregner").

TL §30, stk 1 Det er imidlertid også for de fleste virksomheder muligt
at opnå en rentefri kredit, således at told m.v. indbetales en gang om
måneden.

TK art. 74 og 189 For at opnå kredit med betalingen af tolden og
således betale en gang om måneden, skal der stilles sikkerhed for tolden.

TL § 30, stk. 3 Der er i Danmark to former for sikkerhedsstillelse:

a.. SKATs sikkerhedsstillelsesordning
b.. Anden sikkerhedsstillelse.
Sikkerheden skal være godkendt inden vareindførslen finder sted.

BKG § 57 SKAT

s sikkerhedsstillelsesordning SKAT tilbyder en
sikkerhedsstillelsesordning, som anvendes af hovedparten af de danske
importører.

Sikkerhedsstillelsen er baseret på, at der opkræves et bidrag på 2,5
promille af toldbeløbet ved hver fortoldning. Bidraget skal betales sammen
med tolden den 16. i måneden efter afregningsperioden.

Ved manglende betaling af told og bidrag vil beløbene blive søgt
inddrevet ved udlæg.

BKG § 58Anden sikkerhedsstillelse Importøren har også mulighed for at
anvende en individuel sikkerhedsstillelse. Denne kan f. eks. være i form af
bankgarantier, spærrede bankbøger eller børsnoterede obligationer, der er
ihændehaverpapirer. Præmieobligationer kan ikke anvendes. Sikkerheden
fastsættes som hovedregel til det dobbelte af det toldbeløb, som
gennemsnitligt har været debiteret varemodtageren i de seneste 12 måneder.

For virksomheder, der er nyregistrerede som varemodtagere, fastsættes
sikkerheden til det dobbelte af det forventede gennemsnitlige toldbeløb i en
12 måneders periode regnet fra registreringstidspunktet.

Varemodtagere, der ønsker at stille anden sikkerhed skal stille en
sikkerhed på mindst 1.000 kr.

Betales toldbeløb, der er dækket af anden sikkerhed, ikke rettidigt,
vil det forfaldne beløb inklusive renter blive dækket af sikkerheden, og der
vil blive krævet en ny sikkerhed, således at sikkerheden har samme størrelse
som tidligere.

BKG § 57Ændring af sikkerhedsstillelse Den valgte
sikkerhedsstillelsesform er som hovedregel bindende for et år ad gangen.
Ændring kan finde sted pr. 1. marts. Ønskes en ændring, skal dette meddeles
told- og skatteforvaltningen inden udgangen af januar måned.

Når særlige omstændigheder gør sig gældende kan told- og
skatteforvaltningen tillade, at ændringen sker på et andet tidspunkt.

En særlig omstændighed vil for eksempel være, hvis virksomhedens
omkostninger ved den valgte sikkerhedsstillelsesordning har ændret sig
betydeligt, således at det vil være til væsentlig økonomisk fordel for
virksomheden at få ændret sikkerhedsstillelsesformen.

Told- og skatteforvaltningen kan kræve, at varemodtageren forhøjer
sikkerheden i de tilfælde, hvor den viser sig at være utilstrækkelig.

Sikkerhedsstillelsen kan altid ændres fra anden sikkerhedsstillelse
til SKATs sikkerhedsstillelsesordning.

TL §33, stk 2 og 3 I visse tilfælde kan en virksomhed nægtes eller
fratages en allerede opnået toldkredit, dette gælder hvis varemodtageren:

a.. er et bo under konkursbehandling eller tvangsakkordforhandling,
b.. er afgået ved døden,
c.. ved gennemførelse af udlægsforretning er fundet ude af stand til
for tiden at betale sin gæld,
d.. har standset sine betalinger,
e.. er under frivillig akkord eller likvidation,
f.. ikke betaler skyldig told m.v. til tiden,
g.. ikke overholder angivelsesfristen til fortoldning,
h.. iøvrigt ikke vurderes kreditværdig.

Fra : Thomas VJ

Dato : 13-02-06 23:30

"Lasse" <js@eekk.de> skrev i en meddelelse

<klip>

> [...]
> fratages en allerede opnået toldkredit, dette gælder hvis varemodtageren:
>
> a.. er et bo under konkursbehandling eller tvangsakkordforhandling,
<klip>

Det er da heller ikke til at drive forretning i DK mere med så stramme
regler

--
Mvh, Thomas VJ
dykkerteori.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-02-06 01:56

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
tvangsakkordforhandling,
> <klip>
>
> Det er da heller ikke til at drive forretning i DK mere med så stramme

Det svar jeg fik i sin tid til sikkerhedsstillelse - af den skattedame der
sikkert tror hun er meget "dygtigstreng" til sit job - var at man indbetalte
beløbet og stillede med en bankgaranti eller dækning i statsobligationer.
Det syntes jeg godt nok er nogle ret stramme regler.
Selvom hun ikke var til at hugge og stikke i mht. at blive overbevist om det
stred mod hele begrebet kredit kunne hun ikke gøre noget ved at jeg nøjedes
med at indbetale beløbet. Herefter har jeg ikke prøvet at komme videre ad
"kredit" vejen. Men jeg ville gerne høre hvis nogen kommer frem til noget
andetsteds, så kan jeg jo sige det videre til min SKAT.

Fra : Tim Christensen

Dato : 21-02-06 12:52

Petersen_Michael wrote:
> [...]
>
> ToldSkats sikkerhedsstillelsesordning
> Anden sikkerhedsstillelse - arten anføres.Vedlægges
> Toldbeløb ønskes afregnet kontant (5 dages afregning)

Bare vælg SKATs sikkerhedsstillelsesordning - det er billigt (2,5
promille af toldbeløbet) og nemt.

Mvh

Tim