Andet multimedie
bentjuul 3670
[Photoshop] Makro til resizing a mange bil~
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 10-02-06 20:45

Hej.

Hvordan laver jeg en makro/batch/droplet eller lign. i Photoshop til at
ændre størrelsen på en masse jpeg-billeder?

Det jeg gerne vil have udført af makroen er følgende:
For alle billeder i en mappe (eller alle åbne billeder eller lign.)
1: Åbn billedet.
2: Marker og kopier hele billedet.
3: Lav nyt Photoshop-billede med samme dimensioner som det kopierede
billede.
4: Indsæt billedet i det nye Photoshop-billede.
5: Ændre størrelsen til 1024x768 (eller bare så width=1024px og "keep
aspekt ratio")
6: Gem en kopi af billedet med ændret størrelse gennem "Save for web"
(ImageReady) som JPEG med quality=60 og filnavnet det samme som
tidligere, men med postfikset "_small".

Jeg håber, at I forstår, hvad jeg mener.
Glæder mig til at se jeres svar.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Asboe

Dato : 10-02-06 22:46

Thomas Damgaard Nielsen skrev i
<43eced51$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> 6: Gem en kopi af billedet med ændret størrelse gennem "Save for web"
> (ImageReady) som JPEG med quality=60 og filnavnet det samme som

a) Med CS2 kan du markere de billeder der skal ændres, i Adobe
Bridge,og derefter vælge 'Værktøjer' > 'Photoshop' > 'Image
Processor...'
b) I 'Image Processor' skal du ikke ændre på indstillingerne for (1)
og (2). For (3) skal du vælge 'file Type' til JPEG med en passende
'Quality' uden 'Resize to Fit'. For (4) skal du pege på en 'Action',
som du har lavet på forhånd, der indeholder en optagelse med 'Image
Size...' sat til 1024 px i bredden (evt Bicubic sharper)
c) Tryk på 'Run' > Nu ændres billedernes størrelse og gemmes i en
mappe med navnet 'JPEG'
D) Nu kan du vælge de ændrede jpg-kopier i Bridge > 'Værktøjer' >
'kørsesomdøbning...' og tilføje _small til dem alle i et hug!

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 11-02-06 19:55

Asboe wrote:
> [...]
[...]
> a) Med CS2 kan du markere de billeder der skal ændres, i Adobe
> Bridge,og derefter vælge 'Værktøjer' > 'Photoshop' > 'Image
> Processor...'

Ok. Kan man gøre noget tilsvarende, hvis man ikke har CS2?
Jeg har nemlig ikke versionen med Adobe Bridge.