ang. sata
Fra : Mette & Michael

Dato : 10-02-06 19:23

Hej

Jeg har lige købt en samsung 160 gb hd, som s'fø'li er sata kompatibel, mit
spørgsmål er så, hvilken hastighed jeg skulle kunne forvente a' denne disk,
er nem'li sikker på at min amibios ikke finder den som værend en sata hd,
kører vist ultra 5
Mb, er et asus p4c800, bios den nyeste fra amibios.
Er der mon settings i bios, som jeg ikke helt har forstået, eller skulle den
konfigurere sig selv ?

Mvh.
Michael

Fra : FedeDorit

Dato : 10-02-06 20:08

"Mette & Michael" <miv@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mb, er et asus p4c800, bios den nyeste fra amibios.
> Er der mon settings i bios, som jeg ikke helt har forstået, eller skulle

Du kan prøve HD Tach 3 for at se hvor hurtig din HD kører nu....men min
SATA2 ses i bios som UDMA 6...

http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach

Fra : Mette & Michael

Dato : 10-02-06 23:55

Hvor hurtigt skal den gerne køre da ? Har kørt benchmark på den, og den si'r
50-60 mb/s Og det syntes jeg jo ikke er ret meget.

Fra : Hans

Dato : 11-02-06 00:26

Mette & Michael wrote:
> Hvor hurtigt skal den gerne køre da ? Har kørt benchmark på den, og
> den si'r 50-60 mb/s Og det syntes jeg jo ikke er ret meget.

Det er helt normalt på en 7200 rpm. disk. Hvad havde du da forventet? (Bare
nysgerrig).

Hans

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 11-02-06 00:27

"Mette & Michael" <miv@tdcadsl.dk> skrev:

>Hvor hurtigt skal den gerne køre da ? Har kørt benchmark på den, og den si'r
>50-60 mb/s Og det syntes jeg jo ikke er ret meget.

Hvad forventer du? og hvorfor?
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Mette & Michael

Dato : 11-02-06 01:38

Øh, tja, jeg er sikkert gået helt galt i byen, men var sikker på at jeg
kunne forvente et sted mellem 130-150 mb/s .... Sorry, men må nok erkende at
jeg er lidt novice!
Men så er der jo faktisk ikke ret megen forskel på min gamle seagate 7200 og
denne sata hd ?

Fra : Mette & Michael

Dato : 11-02-06 02:02

Jeg har nu hentet et andet program HD tune 2.52 Som fortæller at min
"aktive" mode på hd er UDMA mode 5 (ultra ata/100). Men hd har en supported
mode på UDMA mode 7 (ultra ata/512).. Der står osse noget med sata 2, men
det tror jeg ikke at mit asus p4c800 board understøtter ?

ps: disken hedder samsung HD160JJ.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-02-06 09:49

Mette & Michael wrote:
> Øh, tja, jeg er sikkert gået helt galt i byen, men var sikker på at jeg
> kunne forvente et sted mellem 130-150 mb/s .... Sorry, men må nok erkende at
> jeg er lidt novice!

Lige meget hvad kommer du ihvertfald ikke ret meget over de
50-60meg/sec.. de aller hurtigste SATA-diske kan trække max ca.
80meg/sec.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Søren Larsen

Dato : 11-02-06 10:57

> [...]
>
> // Hans
> --
> Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der

På min Maxtor SATA2 300giga, kan jeg presse den op på 61 i gennemsnit

Søren

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 11-02-06 11:15

"Mette & Michael" <miv@tdcadsl.dk> skrev:

>Øh, tja, jeg er sikkert gået helt galt i byen, men var sikker på at jeg
>kunne forvente et sted mellem 130-150 mb/s ....

Specifikationerne dor SATA er en teoretisk overførselshastighed men der
er ikke nogen SATA-diske der kan overføre dette.
De hurtigste SATA-diske er Western Digitals Raptor serie der roterer med
10000 omdrejninger/min. De overfører typisk 80 Mb/sek. De er noget
dyrere end almindelige diske.

>Men så er der jo faktisk ikke ret megen forskel på min gamle seagate 7200 og
>denne sata hd ?

Nej.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard