onclick skal passere et tastetryk
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-02-06 18:06

Jeg er ved at anlægge en ny menu på min websted, se
http://www.webdesign101.dk/showcase/
Jeg ønsker nu at et klik på menupunktet F12 skal
svare til et et tastetryk på tastaturets F12.
Er der nogen der har et bud på, hvordan det klares?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-02-06 21:49

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> Jeg ønsker nu at et klik på menupunktet F12 skal
> svare til et et tastetryk på tastaturets F12.
> Er der nogen der har et bud på, hvordan det klares?

Indtil videre er F taster uden for rækkevidde, formentligt med god grund.
Tænk dig hvis jeg tog kontrollen over dine F taster, det er ikke småting,
man så kan lave på et system F taster er systemtaster og har
grundlæggende ikke noget med browseren at gøre. Browsere bruger F taster når
de har fokus. Men en F tast der ikke benyttes af browseren, der kan
adresseres med scripting giver i princippet fuld kontrol over din computer.
alt hvad det kræver er, at du er dum nok til at trykke på den

Du kan grundlæggende kun adressere bogstaver og tal taster via JS.

Ud fra siden kan jeg heller ikke se hvad du vil opnå med det, F taster har
forskellig funktion i forskellige programmer, så det er ikke specielt
indlysende hvad du vil opnå med det:

Title siger tastaturbetjening, det kræver ingen scripting. Links kan
tabuleres i alle browsere på den ene eller den anden måde og accesskeys
fungere næsten rimeligt i alle browsere.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-02-06 22:01

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

Glemte en ting skal det se sådan her ud?

http://80.62.61.212/test/farum/drillerfarum.jpg

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-02-06 23:24

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> Johnny Winther Ronnenberg wrote:
>
> Glemte en ting skal det se sådan her ud?
>
> http://80.62.61.212/test/farum/drillerfarum.jpg

Off Topic:
Ja, jeg kan godt leve med et sdåant udseende i en
lidt urealistisk test - IE5 i et 640 * 480 browservindue
med browserens skriftstørrelse sat til maksimum.

Bemæk venligst at tastaturnavigationen er intakt - det
må da give et par point?

BTW hvis du mente det alvorligt, hvorfor nøjes du så med
så lille en skrift i browserens brugergrænseflade? Folk der
bruger så store skrifter har antagelig også sat Windows
skriftstørrelsen til "Stor" eller "Ekstra stor".

On Topic:

Jeg kan ikke se det forfærdelige i at aflæse tastaturkoden
for et tryk på F12 inde i browseren, når F12 i forvejen
aflæses af det JavaScript, der hører til menuen.
Når browservinduet er aktivt, er det jo browseren der
aflæser tastaturet, og ikke en vilkårlig applikation.

Ditto i øvrigt for så vidt angår accesskey - så vidt jeg har
kunnet konstatere vil for eksempel accesskey="f" "vinde"
over browseren Filer-menu. Og det er jo helle rikek så godt,
men det kan vel tænkes at man kunne lave et DOM script
der henholdsvis satte værdien af accesskey og nulstillede
den til en meningsløs værdi? Eller hur?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-02-06 09:39

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> Når browservinduet er aktivt, er det jo browseren der
> aflæser tastaturet, og ikke en vilkårlig applikation.

Det er i det hele taget betænkeligt, at man kan tilgå taster. JS kan
deaktivere eller omdefinere taster. Det er måske ikke så slemt, men JS kan
også udføre fil og diskoperationer herunder eksekvering af programmer. I IE
udføres JS ikke af browseren selv, men af den scriptengine, der følger med
windows. Jeg tror, at de fleste af os har oplevelsen af, at det er to
forskellige ting og det er "inde" i browseren det foregår og at det er
afskærmet til browseren alene. Sådan har jeg i al fald altid opfattet det,
indtil sidste sommer hvor jeg faldt over en artikel hos MS, der fortalte mig
noget andet.

> Ditto i øvrigt for så vidt angår accesskey - så vidt jeg har
> kunnet konstatere vil for eksempel accesskey="f" "vinde"
> over browseren Filer-menu. Og det er jo helle rikek så godt,

Accesskey i dokumenter vinder over browserens menuer, men kun når
browservinduet har fokus. Via tabulatortasten kan man give browseren fokus
tilbage, når sti feltet markeres har browservinduet tabt fokus og accesskeys
taber. Et museklik på browseren vil også give den fokus.

Men de forandringer et script har lavet i tasturfunktioner er så vidt jeg
husker stadige aktive.

> men det kan vel tænkes at man kunne lave et DOM script
> der henholdsvis satte værdien af accesskey og nulstillede
> den til en meningsløs værdi? Eller hur?

Det kan man man, når det er en gyldig attribut, men det tjener ikke noget
særligt formål, se ovnstående. Man vil næppe være interessere i at ændre sin
egen navigationsstruktur som en baggrunds operation.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-02-06 22:42

On Fri, 10 Feb 2006 21:48:55 +0100, Johnny Winther Ronnenberg
<johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> wrote:

> Indtil videre er F taster uden for rækkevidde, formentligt med god grund.

Man kan godt tilgå dem i FF.
Opera bruger i forvejen alle f-tasterne til andet.
Ved ikke hvad IEs undskyldning er.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 11-02-06 02:54

Det er let nok, i hverken IE eller Firefox gør et tryk på F12 noget så
hvis du bare fjerner linket vil et klik på det menupunkt heller ikke
gøre noget.
Hvis du bruger en Browser som gør noget specielt ved tryk på F12 så
fortæl hvad den gør, så kan vi se om det er muligt at få diverse
browsere til at gøre det samme med script.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-02-06 10:37

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] wrote:
> [...]
> fortæl hvad den gør, så kan vi se om det er muligt at få diverse
> browsere til at gøre det samme med script.

Bruges tasten F12 åbnes navigationsbjælkens første
undermenu, hvorefter menuen kan betjenes med piltasterne.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-02-06 12:42

Jørgen Farum Jensen skrev:

>Bruges tasten F12 åbnes navigationsbjælkens første
>undermenu, hvorefter menuen kan betjenes med piltasterne.

Tjah - jeg ville være grumme ked af, hvis du huggede Operas [F12]
og brugte den til din menu.
så ryger du på min ignoreringsliste.