An apple a day
Fra : Aksel Petersen

Dato : 10-02-06 13:30

Jeg spiser et æble hver dag - i stedet for frokost.
Jeg har ofte spekuleret på hvor mange, der mon har rørt ved mit æble - og hvor
meget det eventuelt er blevet sprøjtet med kemikalier - inden jeg sætter
tænderne i det. Alene alle de personer, der i butikken gramser på diverse
varer med deres fingre, der kan være inficeret med
forkølelses/influenza/roskildesyge virus. Jeg ser undertiden personer, der
lige har købt lidt lækker frugt, straks går igang med at smage.
Hjemme hos os bliver al indkøbt frugt til konsumering i rå tilstand - lige fra
bær og vindruer til æbler - vasket grundigt med sæbemiddel - enten
opvaskemiddel eller flydende håndsæbe - og derefter skyllet særdeles grundigt.
En slet og ret afskylning med alm. vand fjerner næppe rester af sprøjtemidler,
men kun støv og så selvfølgelig de smitstoffer, som kan sidde i det
løstsiddende støv. Derfor er kun afskylning lidt bedre end slet ingen
behandling.
Undersøgelser har vist, at smitteoverførsel via håndkontakt er af uhyre stor
betydning for udviklingen af de sygdomsproblemer, som mange af os døjer med i
årets løb. Derfor må det anbefales, at man vasker hænder mange gange dagligt -
ikke kun efter toiletbesøg - men også efter direkte eller indirekte kontakt til
andre, f.eks. ved håndtryk, og efter ophold i busser o.l., hvor man næsten ikke
kan undgå at røre ved håndtag og stropper, som mange andre også har rørt ved
med fingre, der lige forinden har været brugt til at hoste i eller pille næse
med!
Det var en lille opsang med råd som bidrag til en bedring af vores
sundhedstilstand.
Mvh.
Aksel

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-02-06 13:36

Aksel Petersen skrev den 10-02-2006 13:30:

snip: en omgang paranoia lignende handlingsmønstre omkring frisk frugt.

> Det var en lille opsang med råd som bidrag til en bedring af vores
> sundhedstilstand.

skriver du også under navnet dktekno ?

mvh

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 10:30

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> Aksel Petersen skrev den 10-02-2006 13:30:
>
> snip: en omgang paranoia lignende handlingsmønstre omkring frisk frugt.

> [...]

Lige min tanke.....

Louise

Fra : LH

Dato : 12-02-06 12:34

Selvom det er dktekno - så har han/hun jo ret, ik´?

LH

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-02-06 13:13

> Selvom det er dktekno - så har han/hun jo ret, ik´?

Nej, det har han/hun ikke.
Det giver ikke øget sundhed at vaske frugt med sæbe. Mennesker er skabt til
at håndtere bakterier - vi udsættes for tusindvis af dem hver dag uden at
blive syge af den grund. Nogle bakterier er endda sunde og gode - tænk på
mælkesyrebakterier.

Mvh Maria

Fra : Be Ka

Dato : 12-02-06 19:16

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> hver dag uden at blive syge af den grund. Nogle bakterier er endda
> sunde og gode - tænk på mælkesyrebakterier.

Nu var det ikke kun snak om bakterier.
Men ellers har du ret.

Jeg synes det er en uvane at først og fremmst se på *hvem* der skriver, og
så se på hvad der er skrevet.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-02-06 19:31

> Jeg synes det er en uvane at først og fremmst se på *hvem* der skriver, og
> så se på hvad der er skrevet.

Det hedder erfaring, men du har da ret. Desværre er det bare sådan at nogle
(få) laver mange og trælse indlæg, og dem bliver man til sidst så træt af,
at det smitter af på svarene.

Mvh Maria

Fra : Aksel Petersen

Dato : 13-02-06 00:16

> [...]
> (få) laver mange og trælse indlæg, og dem bliver man til sidst så træt af, at

Nu er det heldigvis sådan, at hvis et indlæg omhandler emner er lidt for
komplicerede for en og man ikke ønsker at skrive om noget, man ikke har
forstand på, kan man jo bare forbigå indlægget.
Mvh.
Aksel

Fra : Aksel Petersen

Dato : 03-03-06 12:04

Den opmærksomme avislæser/fjernsynskikker vil sikkert have bemærket den
seneste tids opfordring fra sundhedsmyndighederne - i forbindelse med den
aktuelle influenza debat - til styrkelse af den personlige hygiejne - f.eks.
vigtigheden af hyppig håndvask. Der har de seneste årtier blandt fagfolk
været en stigende erkendelse af mikrobiologisk set urene hænders betydning
for visse sygdommes udbredelse. Selv hvad angår forkølelse, hvor de fleste
vel anser hosten og nysen som vigtigste smittespreder, er der fagfolk, der
hævder, at den væsentligste spredning af forkølelsesvirus sker via folks
hænder.
Fødemidler, der nydes eller håndteres i rå tilstand, kan meget let være
inficeret med sygdomskim, men i de fleste tilfælde vel i så små mængder, at
de ikke laver ravage. Men der kan være god grund til at erindre sig om
salmonellaproblematikken og den nylige sag om polske hindbær, som jo
forårsagede flere dødsfald herhjemme. Forsøg på bortforklaring af denne
problematik med henvisning til mælkesyrebakterier leder tanken hen på
Holbergs Per Degn! Endvidere er der problematikken med sprøjtemidlerne.
Tænk over dette, inden I kaster jer over indbydende - men uvasket - frugt
fra grønthandleren.
Med venlig hilsen
Aksel