VPN software baseret
Fra : Nyheder

Dato : 10-02-06 09:12

Hej NG

Jeg har været inde og læse de forskellige indlæg om VPN løsninger.

Det som jeg er interesseret i er en VPN løsning hvor man "kun" har
almindelige routere, så hele VPN løsningen skal være software baseret.

Er det rigtig som jeg læser det at man så skal bruge PIX-501 i begge ender
af tunnlen?

Er det nemt at sætte op?

Hilsen

Sten

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-06 20:23

Nyheder wrote:

> [...]
> almindelige routere, så hele VPN løsningen skal være software baseret.
>
> Er det rigtig som jeg læser det at man så skal bruge PIX-501 i begge ender

hvis du bruger windows åbner du for port 1723 og port 0 (gre), NAT'er
dem ind til den rigtige maskine på dit net, og sætter en af maskinerne
til at tage imod opkaldet. det er ganske let.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-06 11:03

On Fri, 10 Feb 2006 20:22:41 +0100, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

> hvis du bruger windows åbner du for port 1723 og port 0 (gre), NAT'er
> dem ind til den rigtige maskine på dit net, og sætter en af maskinerne
> til at tage imod opkaldet. det er ganske let.

GRE kører ikke på port 0 eller en anden TCP- eller UDP-port. GRE er en
separat protokol (47), der kører direkte over IP på samme måde som UDP
(17) og TCP (6). I øvrigt er port 0 invalid for både UDP og TCP.

Det er dog korrekt, at både port 1723/tcp (pptp) og IP-protokol 47
(GRE) skal forwardes ind til serveren, hvis man kører PPTP.

Der er dog ingen grund til at nøjes med PPTP på Windows i dag. Det kan
gøres bedre med IPSec på L2TP.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-06 11:53

Asbjorn Hojmark wrote:

> GRE kører ikke på port 0 eller en anden TCP- eller UDP-port. GRE er en
> separat protokol (47), der kører direkte over IP på samme måde som UDP
> (17) og TCP (6). I øvrigt er port 0 invalid for både UDP og TCP.

sandt, nogle producenter skriver bare port 0 (formentligt for at vise
der ikke er tale om en port)

> [...]
> (GRE) skal forwardes ind til serveren, hvis man kører PPTP.
>
> Der er dog ingen grund til at nøjes med PPTP på Windows i dag. Det kan

understøttet windows det 'out of the box' ? (hvis du har henvisning til
noget gratis L2TP SW til windows må du gerne pege derhen :))
Spørgsmålet taget i betragtning lyder det som et krav at det skal være
simpelt og hurtigt.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-06 12:14

On Sat, 11 Feb 2006 11:53:24 +0100, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

> understøttet windows det 'out of the box' ?

Ja.

-A

Fra : Svend

Dato : 10-02-06 20:49

Nyheder wrote:

> [...]
>
> Det som jeg er interesseret i er en VPN løsning hvor man "kun" har
> almindelige routere, så hele VPN løsningen skal være software baseret.

Hvorfor vil du have en software baseret løsning ?

> Er det rigtig som jeg læser det at man så skal bruge PIX-501 i begge ender
> af tunnlen?

Nej.

--
Svend