Mystisk IP: 104.3.2.0/26
Fra : Henning Wangerin

Dato : 09-02-06 23:09

Hejsa!

I min søgen efter info om wireless mesh systemer, er jeg faldet over at
der flere steder på olsr-sider bruges 104.x.x.x adresser, men jeg har ikke
fundet andet en af 104.0.0.0/8 (eller var det endda /4) er reservere af
IANA

Er der nogen der vide om hvorfor det specielt er disse adresser der
bruges, eller folk "blot" har sakset et range som ikke er i brug?

/Henning - som blot er nysgerrig

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-06 06:55

On Thu, 09 Feb 2006 23:09:26 +0100, Henning Wangerin
<news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote:

> Er der nogen der vide om hvorfor det specielt er disse adresser der
> bruges, eller folk "blot" har sakset et range som ikke er i brug?

De er ikke tildelt til det formål, så det er åbenbart noget, de har
'sakset'. Det er meget, meget dumt.

-A

Fra : Henning Wangerin

Dato : 10-02-06 12:14

On Fri, 10 Feb 2006 06:55:16 +0100, Asbjorn Hojmark wrote:

> De er ikke tildelt til det formål, så det er åbenbart noget, de har
> 'sakset'. Det er meget, meget dumt.

Enig.

Ville bare lige checke at der ikke var et eller andet jeg havde overset.

/Henning

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 10-02-06 10:26

Henning Wangerin wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der vide om hvorfor det specielt er disse adresser der
> bruges, eller folk "blot" har sakset et range som ikke er i brug?

Hej Henning

Mener at have fundet Freifunks argument:

http://styx.commando.de/sven-ola/freifunk-infoblatt.pdf
http://google.com/search?q=cache:styx.commando.de/sven-ola/freifunk-infoblatt.pdf+olsr+%22104.0.0.0%22
Citat: "...
freifunk.net
[papirside 5]
*Frage: Dürft ihr die IP-Adressen 104.0.0.0/8 benutzen?*
Antwort: Im Internet ist dieser Adressbereich als‚ für zukünftige
Erweiterungen— reserviert. Wir müssen aber nun wirklich nicht beim IETF
fragen - das ist unser Netz. Wir verwenden diese IP-Adressen, um private
IP-Adressbereiche (z.B. 192.168.0.0/16 für ein privates LAN) und den
Funk-IP-Bereich gut trennen zu können. Diese Unterscheidung ermöglicht
eine einfach Abgrenzung mit Firewall-Regeln. Andere Funknetze benutzen
häufig 10.0.0.0/8 - daher müssen wir auch nicht umstellen, wenn wir mit
einem dieser Netze zusammenschalten wollen.
..."

Wie werden IPs den Postleitzahlen zugeordnet?:
http://www.olsrexperiment.de/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=40&limit=1&limitstart=1&lang=de

http://freifunk.net/wiki/CoreMeeting20041020
Citat: "...
1. Vergabe der IP-Adressen

Wir beschlossen geographische IP-Vergabe nach Postleitzahlen aus
dem 104.x.x.x/8-Netz für das OLSR-Netz. Das sieht dann so aus:

PBerg, Pankow, Weißensee u. nordöstlich davon (104.0.0.0/10
(104.0.0.0-104.63.255.255))

Hinweis: Das CoreMeeting? 2005-01-26 beschloss, den unteren IP-Bereich
für Transit und Backbone-Netze zu nutzen. Dies reserviert das Class-B
Netz 104.0.0.0/16 für diesen Zweck. Die Zuordnung für PLZ 10407 ändert
sich damit von 104.0.x.x/16 auf 104.7.x.x/16. Siehe auch IPVergabeNordOst.
..."

Fundet via:
http://freifunk.net/wiki/IPVergabeBBB

Kortfordeling:
http://freifunk.net/wiki/IPVergabePLZLogik

-

Jeg har kigget på nettet:
http://www.iana.org/assignments/ipv4-address-space
"...
010/8 Jun 95 IANA - Private Use See [RFC1918]
104/8 Sep 81 IANA - Reserved
..."

Og

http://www.potaroo.net/drafts/draft-huston-ipv4-iana-registry-01.html
"...
# Interpretation of the annotation "IANA - Reserved"

A number of registry entries are listed with the purpose of "IANA -
Reserved". *Some of these address blocks are reserved by Internet*
*Standards* [jeg kunne dog ikke her finde 104/8] actions for particular
purposes, while other are held by IANA to be subsequently assigned for
general use. The registry should note that if a block is reserved by an
Internet Standard for a particular purpose, then the registry entry
should reflect this particular status. This comment relating to "special
purpose" reservations refers to the entries for the address blocks
"0.0.0.0/8", "127.0.0.0/8" and "240.0.0.0/8" through "255.0.0.0/8". In
other cases it would appear that the appropriate status description of
the address block is "Unallocated".
..."

mvh/Glenn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-06 11:40

On Fri, 10 Feb 2006 10:25:48 +0100, Glenn Møller-Holst
<no_email_address@xx.dk> wrote:

> Antwort: Im Internet ist dieser Adressbereich als‚ für zukünftige
> Erweiterungen— reserviert. Wir müssen aber nun wirklich nicht beim IETF
> fragen - das ist unser Netz.

Det er godt nok et idiotisk argument.

1) I morgen (some day) er 104.x.y.z uddelt til noget andet.
2) En bruger på deres net laver et navneopslag på www.whatever.tld
3) Han får returneret 104.x.y.z
4) Hans browser forsøger at kontakte 104.x.y.z og får i bedste fald
intet svar, i værste fald fat i noget helt andet.

-A

Fra : Henning Wangerin

Dato : 10-02-06 12:13

On Fri, 10 Feb 2006 11:40:11 +0100, Asbjorn Hojmark wrote:

> Det er godt nok et idiotisk argument.

Det er jeg 100% enig i.