7 eller 12 polet stik til CV
Fra : Benny Hansen

Dato : 09-02-06 20:45

Når jeg nu køber en CV her i foråret/sommeren
er mit 7 polede stik så nok eller skal det være et
12 polet eller er det ligegyldigt?
Har det noget med CVs bremser at gøre. Kan den
ikke bremse via et 7 polet stik?

--
Hilsen Benny

Fra : T. Hartung

Dato : 09-02-06 20:54

"Benny Hansen" <nyhedr@bennyhansen???.com> skrev i en meddelelse
> Når jeg nu køber en CV her i foråret/sommeren
> er mit 7 polede stik så nok eller skal det være et
> 12 polet eller er det ligegyldigt?
> Har det noget med CVs bremser at gøre. Kan den
> ikke bremse via et 7 polet stik?

Dit 7-polet stik er nok - det giver ikke problemer. Hvis du køber en CV med
13 polet stik (jægerstik) kan man købe en adapter så virker lyste igen. Det
har ikke noget med CV's bremser at gøre - de virker mekanisk (påløb)

se forskel på stiktype her www.fdm.dk/altombiler/sikkerhed/ledninger.asp

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-02-06 21:50

> [...]
> er mit 7 polede stik så nok eller skal det være et
> 12 polet eller er det ligegyldigt?
> Har det noget med CVs bremser at gøre. Kan den

Du får vist svært ved at opdrive en cv med elektriske bremser nu til dags.
Svjv var der enkelte engelske vogne, der for en hel del år siden havde
elektriske bremser, men du skal vist tilbage til 60'erne eller deromkring
for at finde dem. Og så brugt en cv kigger i vel ikke efter
Alle (?) almindelige campingvogne (cv'er) på det danske marked kører med
mekaniske påløbsbremser.

Vi kører selv med en blanding; 7-polet på bilen og 13-polet på cv'en. Og det
virker fint. Som jeg ser det er den største forskel om du bruger det
7-benede stik's overskydende ben (ifht hvad du er nødt til at bruge af
stikforbindelser for at få lovpligitgt lys på cv'en) til tågelygte på cv'en
eller strøm til køleskabet. Strøm til køleskabet syntes vi er rigtigt rart
under kørsel - bruger altid 220 v eller gas når vi er "langtidsparkeret" -
12 v drift af køleskabet fra bilens batteri kan dræne batteriet på 2-3 timer
!
Det 13-benede stik's fordele er jo selvf flere muligheder; rent
sikkerhedsmæssigt kan det f.eks. være praktisk at hver baglygte og hver
bremselygte på cv'en har sit eget ben i stikker = begge 2 (eller 3)
bremselys holder ikke op med at virke samtidigt ved dårlig forbindelse i
stikket ! Du får som sagt også mulighed for både at benytte evt tågebaglygte
på cv'en og holde køleskabet kørende på 12 v - og evt baklys er også muligt.
Samtidig mener mange at den 13-polede stik på bilen en bedre vandsikret og
derfor ikke er så sårbart for vand og saltindtrængen med korrosion af
polerne til følge.

Selv mener jeg at baklys er lidt overflødigt på cv'en; jeg tror ikke jeg
ville kunne se lyset i spejlene alligevel - men jeg har heller ikke kunnet
prøve det. Tågebaglygter er også noget overvurderet - syntes generelt de
misbruges meget mere end de nytter. Tætheden af selve stikket (eller rettere
låget over stikket) kan ret let hjælpes på det 7-benede stik; sørg for at
holde det rent og sprøjt noget passende "nas" ind i det, så fugt og salt
ikke kan sætte sig.
Så personligt overvejer jeg kun at montere et 13-polet stik (ved siden af
det 7-polede som jeg skal bruge til traileren...) af hensyn til sikkerheden;
jeg ville altlså blive ked af en påkørsel bagfra fordi mit bremselys
svigtede.....
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Benny Hansen

Dato : 09-02-06 22:18

Tak for svarene.
Er der noget andre som føler at det er et problem med en baklygte?
I sligt en situation kan jeg nok sende konen ud med et lys.

Mht. CVens strømforbrug.
Jeg forestiller mig at det er praktisk at have et forbrugsbatteri
i CVen, som lades ved stop hvor der er 230volt, så
bilens batteri ikke tappes og hvorfra også andet 12volts udstyr
kan tappes.
Køleskabet tør jeg ikke tilslutte bilens batteri afh. startstrøm.

Jeg har haft båd i nogle år og i lystbåde er der normalt
2 batterier. Et til motor(start) og et eller flere til forbrug.
Er det ikke også normalt med et forbrugsbatteri i en CV?

--
Hilsen Benny

Fra : T. Hartung

Dato : 09-02-06 22:54

> I sligt en situation kan jeg nok sende konen ud med et lys.

da hun jo altid bør holde sig lidt i baggrunden kan hun lige så godt lyse
samtidig ))))

> [...]
> kan tappes.
> Køleskabet tør jeg ikke tilslutte bilens batteri afh. startstrøm.

hmmmm du kan ikke overnatte på bilens 12V med køl tilkoblet - Men afhængig
af hvorledes du vil anvende vognen så behøves et batteri i CV ikke og være
nødvendigt. Jeg har kørt i 15 år uden batteri. Hvis det alene skal bruges på
op/nedtur sydpå eksempelvis kan man nemt sætte køl på gas og og så trække
lys og toilet/vand på bilens batteri uden det giver nogen startproblemer.på
C-pladser får den så 230V.

Hvis man vil spare 230V på C-pladser så er et batteri i CV et must.

Vi har fået batteripakke i vores vogn, men det skyldes alene ønsket om at
have en mover på CV.

Svaret herpå må være nej - langt de fleste vogne sælges uden batteri.
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Benny Hansen

Dato : 10-02-06 00:21

Sådan en Mover kunne jeg nu også godt tænke mig.
Så alt taler for at der skal være en batteribank i CVen.
Så kan køleskab også ligeså godt være et elektrisk og
ej med gas. Et køleskab (medium size) kan godt holdes
koldt i 1,5 døgn med et 75A batteri (m. batteri switch
off ved for lidt strøm).
Vi får jo også hele tiden flere og ting som skal bruge el.
Jeg kan forestille mig air-condition, auto-gpsTVantenne
Mit komfur skal være et 220v komfur og har vi ikke
tilgang til 220v så må vi spise kold mad, grill mad eller
gå på cafe. Så kan jeg placere batterierne der hvor
gasflaskerne skulle stå.

Det var sådan lidt som ikke havde med 7-13 polede stik
at gøre.

--
Hilsen Benny

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-02-06 02:23

> Så kan køleskab også ligeså godt være et elektrisk og
> ej med gas. Et køleskab (medium size) kan godt holdes
> koldt i 1,5 døgn med et 75A batteri (m. batteri switch
> off ved for lidt strøm).

Nej der er du noget galt på den.
Et alm medium kølskab bruger 10 A og der er ikke termostat på, så det er
hele tiden.
et alm blysyre batteri bør ikke aflades under 50 % og der er også om det er
et fritids bateri, der er kommet nye typer på markedet som kan tåle en
dybbere afladning helt ned til 80 %

Men lad os tage de 50 % og dit 75 amp batteri, så er der 35 - 40 Amp til
rådighed og dit batteri trækker 10 amp = 3,5 til 4 timer når batteriet er
nyt og hvis du har en rigtig lader.

Til info kan jeg fortælle at et køleskab i en cv bruger 120W på 12 V, kan
bruge ca 250 W på 230V og 250 til 280 W ved gas.

og det kan have svært ved at følge med ved de 120 W, det er i underkanten
for at holde køleskabet koldt når det er rigtigt varmt.

Hilsen Jørgen

Fra : Benny Hansen

Dato : 10-02-06 08:49

> Men lad os tage de 50 % og dit 75 amp batteri, så er der 35 - 40 Amp til
> rådighed og dit batteri trækker 10 amp = 3,5 til 4 timer når batteriet er
> nyt og hvis du har en rigtig lader.

Man kan faktisk få et COOLMATIC RA køleskabe, som blot bruger 1A.

--
Hilsen Benny

Fra : Sten Bo

Dato : 10-02-06 11:52

> Man kan faktisk få et COOLMATIC RA køleskabe, som blot bruger 1A.
>
> --
> Hilsen Benny

Ja de virker bare de kompressorbokse.

vi har også en cool fun 40 l kompresseorboks desværre kun 230 volt der i 12
vilt udgaven kunne køre flere dage på et batteri. Forbrug under 10 watt/t
pris sikkert under 2000 på nettet.

Vi har så en inverter 12-230 volt, men man forsikrede os nu på messen om at
kompressoren i boksen ikke var egnet til at køre i bilen. For mange bumb -
eller også beskytten man den dyre løsning.

Men 12-24 230 volt udgaven er genial, teknisk overlegen - og brummer ikke
helt så meget som vores billige boks der dog også kan fungere som fryser -
de siger at kompressorboksene kan holde en temperaturforskel 60 gr. ude
inde. altså minus 20 i 40 gr varme. En kasse øl er drikkelig på en ½ time
når boksen står på koldest. Fint til havefester.

Vi anskaffede den, grin bare fordi hunden skal ha råt kød Barf ulvefodder.
http://www.barf.dk/ med på ferie og hende der bestemmer mener at de færdige
frosne pakker er sikrest at ha med.

Tal om pylren - det her er næste værre end da ungerne var små.

Fra : Sten Bo

Dato : 10-02-06 12:07

> [...]
>
> vi har også en cool fun 40 l kompresseorboks desværre kun 230 volt der i
> 12 vilt udgaven kunne køre flere dage på et batteri. Forbrug under 10

Ja altså det er 230 volt til under 2000 - den anden koster sikkert 5-6000
har ikke tjekket i år.

Inverteren skal være meget kraftig da kompressoren trods sit ringe format og
forbrug er oplyst til en spids startstrøm milisek på 10 A hvilket får
beskyttelsen i de fleste invertere til at lukke ned. Vi købte en 600 w i
Harald Nyborg og den kan klare det - med fede kabler direkte på batteriet og
jeg har ikke fået monteret den rigtigt endnu. Ham på messen Waeco mente
bestemt at kompressoren ikke er egnet til inverterdrift. Nå..altså

Men bortset fra det de holder indholdet koldere længere tid end f.eks. i de
små 12 volt bokse hvor varmen går baglæns ind gennem kølesystemet så snart
strømmen tas fra. Udtalt fra Waeco der sælger alle typer.

Nå det havde ikke meget med stik at gøre.Beklager. Håber det kan bruges
alligevel.

Fra : Sten Bo

Dato : 10-02-06 11:35

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse
,

> [...]
>
> og det kan have svært ved at følge med ved de 120 W, det er i underkanten
> for at holde køleskabet koldt når det er rigtigt varmt.

Hej Jørgen

Har jeg regnet rigtigt?

Sidst jeg kikkede på en anden model var forskellen, forbruget vist meget
større mellem gas og el, måske 20-25 % og jeg tror at man kompenser for
skorstenstabet - det at flammen trækker luft med op gennem skorstenen -

Og her er så nogle friske tal. Skab RM 7400 L fra Dometic,
http://www.dometic.com/templates/ProductCategory.aspx?id=18625
(data på modellerne køre ufattelig langsomt).

forbruget ved 25 gr. oplyst til

270 gr. gas i døgnet svarer vist til 3.77Kw. divider med 24 timer gir 156
watt

hvor det på 220 v står til 2.6 kw og med et max indput 135 watt. gange 24
timer blir til 3.3 kw

Der er ikke oplyst max effekt på gas, kun et gennesnitsforbrug.

Og så er der her kun 5 w forskel på 12 og 220 - og du kan så fortælle
forskellen på af at ha 14,4 volt tykke kabler fra bilen og at der nu er 230
volt overalt (måske).

Gas er billigere end el på pladserne men vi ser, at der også bruges mere
energi, hviket skal tas med i overvejelserne når det regnes ud.

Men her er lidt tal først om gassen fra BP
http://www.bp.com/faq.do?categoryId=3000136&contentId=3000306#1

Hvor mange kWh svarer 1 kg flaskegas til?
1 kg gas svarer til 13,95 kWh

Og her er data

Total gross volume (l)97 Refrigerator volume (l)87.5 Freezer volume (l)9.5
Height (mm)821 Width (mm)525 Depth (mm)541 Energy consumption @ amb temp
+25°C (kWh/24h)2.6 Energy consumption gas (g/24h)270 Max input 12V (W)130
Max input 220V (W)135

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-02-06 17:19

> [...]
> større mellem gas og el, måske 20-25 % og jeg tror at man kompenser for
> skorstenstabet - det at flammen trækker luft med op gennem skorstenen -

Jeg havde taget nogen almene tal, det er rigtigt at der er tab op i gennem
skorstenen, men det største tab er at den køre med vågeblus, der er, såvidt
jeg ved, er der kommet køleskabe som tænder og slukker helt for gassen og
ikke længere har vågeblus.

> [...]
>
> Og så er der her kun 5 w forskel på 12 og 220 - og du kan så fortælle
> forskellen på af at ha 14,4 volt tykke kabler fra bilen og at der nu er

Ja skabene er i den nye genneration 2004 blevet meget mere effektive.

Nu har du jo nok ikke 14,4 v ved dit køleskab, men effekten vokser jo
kvadratisk med spændingen, har du kun 11V afsætter du kun ca 101 W (9,1 Amp)
mens har du 13 v afsætter du ca. 141W (10,8 Amp) så der er meget at hente
der.

> Gas er billigere end el på pladserne men vi ser, at der også bruges mere
> energi, hviket skal tas med i overvejelserne når det regnes ud.

Ja det er rigtigt, men til gengæld er gassen varmere, og derved fungere
bedre under varme himmelstrøg

Hilsen Jørgen

Fra : Sten Bo

Dato : 10-02-06 20:58

,

> Hilsen Jørgen

Hilsen tilbage - på vej til Norge. Har både ekstra høje pigge på dæk og
kæder i bagagerummet. Og så lover de 7 graders varme.

Og vi skal i Hytte.

Hilsen Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 10-02-06 00:03

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
,
> Selv mener jeg at baklys er lidt overflødigt på cv'en; jeg tror ikke jeg
> ville kunne se lyset i spejlene alligevel - men jeg har heller ikke kunnet
> prøve det.

Om det baklys syns jeg at det er en stor fordel at andre kan se at der
sættes i bak så man kan nå at komme af vejen - eller advare hvis det er det
der skal til.

Nytten lidt på linie med bibberen lastbiler er forsynet med.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-02-06 00:22

> [...]
> det der skal til.
>
> Nytten lidt på linie med bibberen lastbiler er forsynet med.

Hmm - ja; den havde jeg ikke set komme

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 10-02-06 18:33

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote in message

> [...]
> det 7-polede som jeg skal bruge til traileren...) af hensyn til
> sikkerheden; jeg ville altlså blive ked af en påkørsel bagfra fordi mit

På et tidspunkt kunne man købe stik til bilen, hvor der både var 7 og 13
polet stik.
Nogen der ved om de stadig kan fås?

--

Med venlig campinghilsen
Erik Nielsen – Odense.

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 11-02-06 17:50

Ja de kan.
De kommer fra Monoflex og fra Würth og er en sammen bygning af den gamle 7
polet stik type og et jæger stik.

Personlig vil jeg bruge et muticon da det er meget stabilt, især hvis du
giver det et strint kædespray et par gange om året.

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-02-06 17:59

> [...]
>
> Personlig vil jeg bruge et muticon da det er meget stabilt, især hvis du
> giver det et strint kædespray et par gange om året.

Nej Jæger stik er et bajonet stik og kan ikke sammenlignes med de gamle 7
polet stik.
Jæger er klart det bedste af dem alle både i opbygning og kontakt mæssigt
forstand

Hilsen Jørgen
--
Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis i svarer under
det i svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.

Fra : Jens

Dato : 10-02-06 13:11

> [...]
> er mit 7 polede stik så nok eller skal det være et
> 12 polet eller er det ligegyldigt?
> Har det noget med CVs bremser at gøre. Kan den

Få monteret et "Multicon West" stik på bil og CV - så har du det 13-pol'ede
stiks fordele (adskilt kredsløb til Køleskab og "resten") samt det
7-pole'ede stik i behold til naboens trailer.

Der er noget med at det ikke er godkendt til syndfri sammenkboling, men både
min bil og CV er blevet synet med dette stik monteret, så de går nok ikke
ret meget op i det. Det fungere 100% lige så godt som et 13-polet Jäger, men
har som sagt kompabiliteten med det gamle 7-polede i behold.

/Jens