Opsætning af Linksys WAG54GX2-E1 (til isd~
Fra : Lars

Dato : 09-02-06 20:24

Jeg har investeret i ovenstående som har trådløst acc. point, router og dsl
modem i en box.
Se evt her
http://www1.linksys.com/international/product.asp?coid=48&ipid=831
Tanken var at spare lidt på alt det hardware der sidder i kosteskabet.

Der er link på dsl dioden men jeg får ikke hul igennem til internettet.
Router del virker fint.

Jeg har TDC ADSL Pro på en ISDN linie med skillefilter.
Det TDC leverede udstyr er speedstream 5100 dsl modem og efficient 5880 se
router.

Jeg mangler at opsætte de korrekte parametre for

Encapsulation=
Multiplexing=
VPI #=
VCI #=
ATM QoS Type=
Peak Cell Rate (PCR)=
Sustain Cell Rate (SCR)=

Er der nogen der har en ide om hvad TDC kører med.
Kan jeg evt se det på mit nuværende udstyr.

hilsen Lars

Fra : ShutEye

Dato : 09-02-06 22:06

<klip>
> [...]
> Sustain Cell Rate (SCR)=
>
> Er der nogen der har en ide om hvad TDC kører med.
> Kan jeg evt se det på mit nuværende udstyr.

Er der ikke muglighed for at 'stjæle' disse oplysninger fra det modem tdc leverede?
Doh :) Læste lige dit indlæg igen.
Prøv på 192.168.1.1 (så hvidt jeg husker var det adressen på modemmet da jeg havde adsl -
ericsson et-eller-andet modem)

Fra : ShutEye

Dato : 09-02-06 22:08

> [...]
> Doh :) Læste lige dit indlæg igen.
> Prøv på 192.168.1.1 (så hvidt jeg husker var det adressen på modemmet da jeg havde

Hovsa. 192.168.254.254 i stedet!

Fra : Lars

Dato : 10-02-06 19:07

> Hovsa. 192.168.254.254 i stedet!

Det lykkedes ikke at få forbindelse.
Ellers tak for hjælpen.

Fra : ShutEye

Dato : 12-02-06 19:00

> Det lykkedes ikke at få forbindelse.
> Ellers tak for hjælpen.

Det var også bare et skud i tågen :)

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 10-02-06 06:40

On Thu, 9 Feb 2006 20:23:34 +0100, "Lars" <nogen@microsoft.com> wrote:

>Jeg har TDC ADSL Pro på en ISDN linie med skillefilter.
>Det TDC leverede udstyr er speedstream 5100 dsl modem og efficient 5880 se
>router.

Prøv med:

Encapsulation= RFC1483 bridged
Multiplexing=
VPI #= 0
VCI #= 101
ATM QoS Type= UBR
Peak Cell Rate (PCR)= 2048
Sustain Cell Rate (SCR)= 2048

/Jarlskov

Fra : Lars

Dato : 10-02-06 19:28

> Prøv med:
>
> Encapsulation= RFC1483 bridged
> Multiplexing=
> VPI #= 0
> VCI #= 101
> ATM QoS Type= UBR
> Peak Cell Rate (PCR)= 2048
> Sustain Cell Rate (SCR)= 2048

Tak for svaret.
Jeg har prøvet, jeg kan dog ændrfe ikke pcr eller scr, når atm = UBR.
Jeg er også i tvivl om multiplexing skal være LLC eller VC.?

Da TDC uddeler ip adresser v.h.a. dhcp er jeg også lidt i tvivl om hvornår
man kan være sikker på at opsætningen er korrekt, da der vel kan gå et
stykke tid før routeren har adgang til wan.

hilsen Lars

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 10-02-06 20:13

On Fri, 10 Feb 2006 19:27:50 +0100, "Lars" <ingen@fårminmail.dk>
wrote:

>Tak for svaret.
>Jeg har prøvet, jeg kan dog ændrfe ikke pcr eller scr, når atm = UBR.
>Jeg er også i tvivl om multiplexing skal være LLC eller VC.?

Multiplexing skal være VC - pcr og scr er ikke vigtigt.

/Jarlskov

Fra : Lars

Dato : 10-02-06 20:33

>>> Encapsulation= RFC1483 bridged

> Multiplexing skal være VC - pcr og scr er ikke vigtigt.

Super jeg prøver at pille det gamle modem fra i aften og sætter WAG54GX2 til
med de parametre du har foreslået, så ser jeg i morgen om der er
forbindelse.

Lars

Fra : Lars

Dato : 11-02-06 12:00

> Super jeg prøver at pille det gamle modem fra i aften og sætter WAG54GX2
> til med de parametre du har foreslået, så ser jeg i morgen om der er
> forbindelse.

Det hjalp ikke linksys lyser fint i dsl dioden men i internet dioden lyser
den rødt.

På dette link vedr. speedstream 5100
http://kb.efficient.com/display/1/index.asp?c=&cpc=&cid=&r=0.8701898
Står der flg.om 5100.
a single ATM-based DSL interface toward the public network.
Betyder det noget?

Hvis jeg kigger på status for linksys kan jeg se flg.
DSL Connection
Downstream Rate: 1024 Kbps
Upstream Rate: 512 Kbps
PVC Connection
Encapsulation: RFC 1483 Bridged
Multiplexing: VC
Qos: UBR
Pcr Rate:
Scr Rate:
Autodetect: Disable
VPI: 0
VCI: 101
Enable: 1
PVC Status: Up

Internet Connection
Login Type RFC 1483 Bridged
Interface: Down
IP Address: ---
Subnet Mask: ---
Default Gateway: ---
DNS1: ---
DNS2: ---
DNS3: ---

Dvs modemmet kan fint se "linien"??
men "interfacet" er down.

Har i nogen ide til om jeg kan gøre yderligere?
Låser TDC linien til evt mac adressen på deres speedstream modem?

hilsen Lars

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 11-02-06 13:41

On Sat, 11 Feb 2006 12:00:02 +0100, "Lars" <nogen@microsoft.com>
wrote:

> a single ATM-based DSL interface toward the public network.
>Betyder det noget?

Ja, det betyder at den har ét ADSL-interface

>DSL Connection

>PVC Status: Up
>
>Internet Connection
> Login Type RFC 1483 Bridged
>Interface: Down
>IP Address: ---

>Har i nogen ide til om jeg kan gøre yderligere?

Alt virker - men du mangler at få tildelt en IP-adresse.
Har du sat din Linksys op til selv at hente en IP-adresse?

>Låser TDC linien til evt mac adressen på deres speedstream modem?

Nej, men TDCs DHCP-server holder styr på hvor mange IP-adresser du får
tildelt af gangen.
Hvor mange IP-adresser kan du få hos TDC? Har du fast IP?

Hvad gør du når du forsøger? Har din PC været online umiddelbart inden
(eller en anden router)? I så fald er dens DHCP-lease nok stadig
gyldigt.

Frigør DHCP-leaset umiddelbart inden du hiver dit modem fra - læg
samtidig mærke til DHCP-leasets udløbstid og vent mindst så længe.
Reboot linksys'en når du er sikker på at dit gamle DHCP-lease er
udløbet.

/Jarlskov

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 11-02-06 13:46

wrote:

>DSL Connection

Fint

>PVC Status: Up

Fint

>Internet Connection
> Login Type RFC 1483 Bridged
>Interface: Down
>IP Address: ---

Du mangler at angive din IP-adresse.
Jeg opdagede lige at du skrev i dit første indlæg at du har et
pro-abonnement og at TDC har leveret en router med.
Så kører der ikke DHCP på linjen.
Du skal manuelt indtaste din IP-adresse etc.

/Jarlskov

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 11-02-06 19:13

Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> wrote:

>Du mangler at angive din IP-adresse.
>Jeg opdagede lige at du skrev i dit første indlæg at du har et
>pro-abonnement og at TDC har leveret en router med.
>Så kører der ikke DHCP på linjen.

Hvis jeg ikke tager meget fejl, kører nutidens pro-abonnementer som
standard med dhcp, og man skal betale ekstra for at få statisk
ip-adresse.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 11-02-06 21:14

On Sat, 11 Feb 2006 19:13:28 +0100, Jesper Dybdal
<jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote:

>Hvis jeg ikke tager meget fejl, kører nutidens pro-abonnementer som
>standard med dhcp, og man skal betale ekstra for at få statisk
>ip-adresse.

Det ved jeg ikke noget om. Jeg ved at de to pro-abonnementer jeg
kender til, som begge har et modem og en speedstream-router, har sin
egen /30.

Om det så bare er fordi de ikke falder ind under "nutiden" det ved jeg
ikke.

/Jarlskov

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 11-02-06 22:47

> [...]

>egen /30.
>
>Om det så bare er fordi de ikke falder ind under "nutiden" det ved jeg

Det er netop derfor. Mit eget pro-abonnement er også fra dengang man
havde en statisk konfigureret /30, men de nye er det som sagt kun hvis
man betaler ekstra.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Lars

Dato : 11-02-06 22:50

> Det ved jeg ikke noget om. Jeg ved at de to pro-abonnementer jeg
> kender til, som begge har et modem og en speedstream-router, har sin
> egen /30.

Jeg snakkede med en tekniker i torsdags og han sagde at jeg fik ip adresse
via DHCP,
jeg synes bare at jeg ved installationen fik tilsendt et stykke papir fra
TDC hvor der
stod noget omkring ip adresse.
Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det.
Jeg ved heller ikke om der er noget specielt ved min linie da den kører på
en isdn linie.
Jeg prøver at kontakte TDC på mandag.

Lars

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 12-02-06 01:28

On Sat, 11 Feb 2006 22:49:35 +0100, "Lars" <nogen@microsoft.com>
wrote:

>Jeg snakkede med en tekniker i torsdags og han sagde at jeg fik ip adresse
>via DHCP,

Det må man vel gå ud fra at han ved.

Hvor mange IP-adresser kan du få hos TDC? Har du fast IP?

Har du sat din Linksys til automatisk at hente en adresse?

Fra : Lars

Dato : 11-02-06 23:32

> [...]
> pro-abonnement og at TDC har leveret en router med.
> Så kører der ikke DHCP på linjen.
> Du skal manuelt indtaste din IP-adresse etc.

Jeg fandt mit lille stykke papir fra TDC
Der står flg.

Information vedrørende TDC bredbånd tilslutning
Din IP-adresse: XX.XXX.XX.XXX

Så må jeg vel gå ud fra at jeg har en fast ip-adresse.
Ved i hvad jeg ellers skal skrive i
Subnet mask:
primary og secondary DNS:

Lars

Fra : Hans

Dato : 12-02-06 01:40

Lars wrote:

> [...]
>
> Information vedrørende TDC bredbånd tilslutning
> Din IP-adresse: XX.XXX.XX.XXX
>
> Så må jeg vel gå ud fra at jeg har en fast ip-adresse.

Subnet mask: 255.255.255.252
Gateway: Én adresse lavere end din egen IP.
DNS: 194.239.134.83 og 193.162.153.164

Hans

Fra : KsNa

Dato : 12-02-06 11:32

"Lars" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Information vedrørende TDC bredbånd tilslutning
> Din IP-adresse: XX.XXX.XX.XXX
>
> Så må jeg vel gå ud fra at jeg har en fast ip-adresse.

Selvom du har fast IP-adr. kan det godt være en DHCP-adr. og så skal du ikke
skrive noget.

Mvh
Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-06 22:02

On Fri, 10 Feb 2006 06:40:03 +0100, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

> ATM QoS Type= UBR
> Peak Cell Rate (PCR)= 2048
> Sustain Cell Rate (SCR)= 2048

Det giver ikke mening at angive cell rate-værdier for UBR (unspecified
bit rate). Man får jo netop ingen garantier, som man kan shape'e til.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lars

Dato : 22-02-06 19:27

Tak til alle for hjælpen.

Jeg opgav og returnerede den, istedet købte jeg en Linksys WRT54GX-v2 (uden
Modem).
Den virker fint.

Fik det råd fra anden side at Encapsulation skulle være LLC ??
Mener også jeg prøvede det.
Bare hvis nogen skulle tage tråden op efter mig

hilsen Lars