Vandskyende flyverdragter
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 09-02-06 20:06

Vi har "arvet" en flyverdragt til vores knægt på knap fire år. Vores problem
i disse dage er at den er totalt gennemblødt og ikke mindst mudret til når
han kommer hjem fra børnehaven. Så vi tørrer og vasker den ret ofte,
hvilket den sikkert ikke har godt af. Ville vi have undgået problemerne med
en ny flyverdragt? Kunne vi have impregneret den og i så fald med hvad? Er
de dyre flyveredragter de bedste eller blot de dyreste. Hvad er jeres
erfaringer med de modeller I har?

mvh

Lars

Fra : Boj

Dato : 09-02-06 20:54

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fald med hvad? Er de dyre flyveredragter de bedste eller blot de dyreste.
> Hvad er jeres erfaringer med de modeller I har?

I kan sikkert godt imprægnere den igen, men jeg ved ikke om det kan betale
sig. Men man skal altid huske at flyverdragter ikke må vaskes med
skyllemiddel. Det er sikkert det der er sket for jeres. En anden ting er at
goretex og lignende materiale ikke må tørres i tørreskab eller tørretumbler.
Så hvis I investerer i en ny flyverdragt så vær opmærksom på disse ting og
gør også børnehaven opmærksom på om den må komme i tørreskabet.

Fra : Holst

Dato : 09-02-06 21:27

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]
> en ny flyverdragt? Kunne vi have impregneret den og i så fald med hvad? Er
> de dyre flyveredragter de bedste eller blot de dyreste. Hvad er jeres

Du kan sagtens købe impræneringsmidler og vaske den med.

Men de er typisk dyre. Jeg har kun selv gjort det med min
Helly-Hansen-jakke, og det har jeg haft gode resultater med. Men prisen
var noget i stil med 80 kr. for specielt vaskepulver, der rækker til to
vaske, og efterfølgende vask med impræneringsmiddel, hvor
impræneringsmidlet kostede 100 kr. for tre vaske. Så inklusive at
maskinen skal køre to gange, koster en vask/imprægnering op mod 100 kr.

Men det fås sikkert billigere. Vasker du uden impræneringsmiddel i
almindeligt vaskepulver, så forsvinder impræneringen hurtigt.
Skyllemiddel skal vist også undgås.

Fra : Smed & Mikaelsen

Dato : 09-02-06 22:12

Mine unger bruger de billige flyverdragter fra bl.a. Bilka.
De er lavet af beavernylon og holder forholdsvis tæt, dog skal man også
huska, at de ikke må vaskes med skyllemiddel.

PS. Lige for tiden sælger de ud og de koster kun 100,- så ud og køb et par
stykker, så I har nogle at skifte med.

Fra : Iduns far

Dato : 11-02-06 20:17

Smed & Mikaelsen wrote:
> Mine unger bruger de billige flyverdragter fra bl.a. Bilka.
> De er lavet af beavernylon og holder forholdsvis tæt, dog skal man også
> huska, at de ikke må vaskes med skyllemiddel.

Jeg bruger aldrig skyllemiddel, så mest fordi jeg er nysgerrig: Hvorfor
må man ikke bruge skyllemiddel til flyverdragter? Jeg troede at en af
grundene til at beuge skyllemiddel er, at man undgår statisk
elektricitet, hvilket måske er relevant med flyverdragter som er lavet
kunststof.

> PS. Lige for tiden sælger de ud og de koster kun 100,- så ud og køb et par
> stykker, så I har nogle at skifte med.

100 kr! Det lyder da helt vildt billigt, eller hvad? Vi har foreløbig
været så heldige at arve os til flyverdragter, og jeg troede ikke man
kunne få noget til under 500 kr.

Janus

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-02-06 01:21

Iduns far wrote:

> 100 kr! Det lyder da helt vildt billigt, eller hvad?

Det synes jeg også det er. Jeg har lige været i Bilka Tilst (Århus) og
købt et par stykker til knægten til næste år. De havde en del tilbage,
men kun i størrelserne 92 og 104.

Vi har hidtil haft en temmelig dyr Reima Tec-flyverdragt, der har tjent
to børn trofast og en <kan ikke huske mærket, men det var et af de
dyre>-flyverdragt, der blev ødelagt af tørreskabet i børnehaven.
Til 100 kroner/dragt er jeg ganske villig til at prøve noget andet.
De virkede okay, da jeg stod og bedømte dem, men sandheden får jeg jo
først at vide næste vinter.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Søren Mors

Dato : 13-02-06 20:20

Iduns far wrote:

> [...]
>

> 100 kr! Det lyder da helt vildt billigt, eller hvad? Vi har foreløbig
> været så heldige at arve os til flyverdragter, og jeg troede ikke man

Vi købte en sidste forår, da Emils noget dyrere flyverdragt viste sig
kun at kunne holde næsten 2 sæsoner. Den holdt ca. en måned, så var den
splittet ad (og det var blevet varmt nok til at det ikke længere var
nødvendigt med en flyverdragt). Hans flyverdragter udsættes dog også for
temmeligt meget træklatring og andet godt.

I år har han fået en H2O flyverdragt hvor imprægneringen er ved at være
væk.

Man kan ofte købe de lidt dyrere modeller ret billigt på udsalg i august
måned. Det føles lidt mærkeligt at købe den på det tidspunkt, men det er
der jo så ikke noget at gøre ved.

Søren Mors

Fra : Rasmussen

Dato : 09-02-06 22:23

> [...]
> en ny flyverdragt? Kunne vi have impregneret den og i så fald med hvad? Er
> de dyre flyveredragter de bedste eller blot de dyreste. Hvad er jeres

Jakob har 2. stk flyverdragter, en billig fra Bilka og en Helly-Hansen,
netop fordi de kan blive temmelig mudderet og våde, men ungerne har med
garanti haft det sjovt

Jeg vasker dem ved 40 grader UDEN skyllemiddel og helt ærligt, så kan jeg
ikke se/mærke forskel på den dyre og billige, så til næste år bliver det 2
billige fra Bilka.

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor

Fra : Bea Brun

Dato : 10-02-06 13:49

> [...]
> fald med hvad? Er de dyre flyveredragter de bedste eller blot de dyreste.
> Hvad er jeres erfaringer med de modeller I har?

Hej Lars
Vi har de billige flyverdragter fra SuperBrugsen, de har holdt tæt indtil
videre, men vores søn har også to med i dagplejen, så der er en til
formiddagen og en til eftermiddagen. Vi vasker i Biotex outdoor og det
virker fint. Det er også nogle gange på tilbud sammen med det andet flydende
biotex.
mvh
Bea

Fra : Iduns far

Dato : 11-02-06 20:21

Bea Brun wrote:

> Vi vasker i Biotex outdoor og det
> virker fint. Det er også nogle gange på tilbud sammen med det andet flydende
> biotex.

Jeg vasker vores datter flyverdragt ret hyppigt, og bruger foreløbig
bare alm. vaskepulver (fra Irma). Hvad er fordelen ved "Biotex outdoor"?

Janus

Fra : Nette

Dato : 10-02-06 21:41

"Lars Thomsen Nielsen" skrev

> Hvad er jeres
> erfaringer med de modeller I har?

Vi køber udelukkende de billigste til vores børn. ( Har købt i både Bilka,
Føtex og Kvickly).
Jeg oplever de holder fint tæt, er varme og holder hele sæsonen ud.
Næste år er der råd til at købe en større, igen kun til 100 kr. og så kan
den gamle endda gå i arv som ekstra dragt, når der en sjælden gang er brug
for det.

Nette

Fra : Iben Holst

Dato : 12-02-06 07:33

Er
> de dyre flyveredragter de bedste eller blot de dyreste. Hvad er jeres
> erfaringer med de modeller I har?

Det kan diskuteres...

Vi har næsten altid kun brugt de billigste eller arvedragter og det er
gået fint. Ingen skyllemiddel, ingen tørretumbler (dog er varmeskab i
bhv benyttet!), vasker dem med speciel vaskemiddel (har i forvejen
da jeg bruger det samme som til mine hestedækkener) og imprægnerer
efterfølgende med sko/tekstilspray når dragterne er tørre...

Der ER forskel på om man bruger alm. vaskemiddel eller speciel,
men den er ikke gigantisk stor - men med en spray efterfølgende er
resultatet rigtig godt, ikke mindst især hvis der blot er brugt alm.
vaskemiddel som jeg også har gjort ind imellem.

Vi købte en dyr dragt (kr. 1000,- sat ned til kr. 800 kr.) til vores søn
som han brugte fra han var 4 1/2 til godt og vel 6 år. Det gjorde vi fordi
han begyndte at ødelægge dragterne for et godt ord - de fik især altid
huller på knæene selvom der var ekstra beskyttelse og det var ikke nemt
at blive ved med at reparere og det ville alligevel blive for dyrt at købe
flere billige. Den dyre dragt købe vi efter en 1/2 vinter var gået og han
allerede da havde totalskadet 2 dragter og var igang med den 3. Den dyre
dragt skulle efter sigende være mere slidstærk og det var den altså også!
Jeg har ikke skulle reparere den en eneste gang! Og imprægneringen
holder længere på den....
- man kan naturligvis se at den er brugt, men det er stadig en god dragt at
give videre til lillesøster.

Så det kan altså godt betale sig at give de dyre penge ud indimellem, men
jeg tror også man i så fald skal se sig godt for.
Jeg tror at der er mange dyre dragter som ikke er værd at købe fremfor
de billige i supermarkederne.

Iben