tjek for anchor i URL
Fra : Martin

Dato : 09-02-06 09:52

Jeg har en mysql tabel med faq artikler. (overskrift, tekst)

Et php script lister dem op i alfabetisk rækkefølge, når URL´en hedder
faq.php

Når URL´en hedder faq.php#overskrift hopper man ned til den pågældende
artikel ved brug af anchor <a name> tagget.

Ønske: Når URL indeholdt #overskrift1 bliver den pågældende artikels
overskrift fremhævet fx med rød. De andre skal ikke fremhæves, når URL så
skiftes til faq.php#overskrift2 hoppes til overskrift2, der så fremhæves
istedet for overskrift1

Det må være mulige at undersøge om der i URL´en står #overskrift1 og så lave
noget if then på formatteringen af overskiften?

Martin

Fra : Martin

Dato : 09-02-06 11:22

> Det må være mulige at undersøge om der i URL´en står #overskrift1 og så
> lave noget if then på formatteringen af overskiften?

Jeg har nu fundet ud af flg

<?
$URL = 'http://domæne/url.php#overskrift';
print_r (parse_url ($URL));
?>

giver resultatet:
Array ( [scheme] => http [host] => domæne [path] => /url.php [fragment] =>
overskrift )

MEN hvordan isolerer jeg fragment array´et som netop giver mig mit anchor i
URL´en.??

Martin

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 09-02-06 11:50

Martin skrev:

> [...]
> overskrift )
>
> MEN hvordan isolerer jeg fragment array´et som netop giver mig mit anchor i

$arr = parse_url($URL);
$fragment = $arr["fragment"];

MEN det som er viktig å huske på i denne saken er at det som står etter
# i en nettadresse blir ikke sendt til server.

F.eks. hvis du skriver inn "http://jubii.dk/#side2" vil nettleseren din
be om å få "http://jubii.dk/" fra serveren. "#side"-delen vil
nettleseren din bruke for det den er verdt, men du kan ikke detektere i
PHP som det brukes.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim