Andet multimedie
Illustrator 8 - halvcirkelskala
Fra : andersen

Dato : 07-02-06 14:07

Skala på cirkelbue

Diameter 200 mm
Streger 5 mm
Afstand 1 grad

Kan man tegne en streg på 5 mm og dublere den med 1 grad i mellem fra et
fixeret udgangspunkt (centrum) ??

Jeg har prøvet at tegne 100 mm streger fra centrum, derefter lagt en
cirkel på 190 mm over - er det måden ?

ps. Den er mere kompliceret en beskrevet, med flere streglængder og
styker.

nogen gode forslag?

Fra : andersen

Dato : 09-02-06 11:37

Den Tue, 07 Feb 2006 14:07:21 +0100. skrev andersen:

Altså som en urskive med time-streger

Fra : Kajo

Dato : 11-02-06 10:24

"andersen" <som@duerikke.dk> skrev i en meddelelse
> Den Tue, 07 Feb 2006 14:07:21 +0100. skrev andersen:
>
> Altså som en urskive med time-streger

Det er ikke så svært som det lyder, du tegner bare din cirkel og derefter én
streg når du så har tegnet stregen, vælger du dit roterværktøj - holder
ctrltasten nede og klikker der hvor dit centrum er, så skulle der gerne
dukke en menu frem hvor du kan indtaste dine mål.

--
mvh kajo

Fra : andersen

Dato : 13-02-06 12:21

Den Sat, 11 Feb 2006 10:23:41 +0100. skrev Kajo:

> [...]
> ctrltasten nede og klikker der hvor dit centrum er, så skulle der gerne
> dukke en menu frem hvor du kan indtaste dine mål.

Tak - der kom godt nok ikke nogen mulighed for ny indtastning i
rotationsmenuen, men jeg kunne dreje den lille streg sammen med cirklen og
derefter slette cirklen - perfekt

Fra : Kajo

Dato : 13-02-06 15:23

"andersen" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tak - der kom godt nok ikke nogen mulighed for ny indtastning i
> rotationsmenuen, men jeg kunne dreje den lille streg sammen med cirklen og

Sorry, det er vist mig der ikke har forklaret mig rigtigt.
Når du har tegnet din streg, vælger du dit roterværktøj og klikker der hvor
dit ventrum skal være samtidig med at du holder ALT-tasten nede så kommer
menuen.
Indtast hvormeget stregen skal drejes, husk at markere at det skal være en
kopi og tast ok.
Herefter trykker du CTRL-tasten ned og bliver ved at trykke på D indtil du
har de streger der skal bruges.

CTRL+D gentager det valg du sidst har foretaget.

Jeg havde ikke lige illustrator indstalleret og arbejder normalt på Mac,
derfor min dårlige forklaring.

--
mvh kajo

Fra : andersen

Dato : 14-02-06 12:30

Den Mon, 13 Feb 2006 15:22:32 +0100. skrev Kajo:

> [...]
>
> CTRL+D gentager det valg du sidst har foretaget.
>
> Jeg havde ikke lige illustrator indstalleret og arbejder normalt på Mac,

Perfekt - jeg havde stirret mig blind efter en menu hvor man kunne
indtaste det relative centrum, men som du skriver skal man bare pege på
punktet. Tak for hjælpen

Fra : Martin Poll

Dato : 09-02-06 21:38

> [...]
> cirkel på 190 mm over - er det måden ?
>
> ps. Den er mere kompliceret en beskrevet, med flere streglængder og

Hej.
Jeg har lavet dette gradhjul i illustrator.
http://www.martinpoll.dk/div_mc.htm
Er det ca. et sådanne du skal have lavet.

MVH
Martin Poll

Fra : andersen

Dato : 10-02-06 09:09

> [...]
> Jeg har lavet dette gradhjul i illustrator.
> http://www.martinpoll.dk/div_mc.htm
> Er det ca. et sådanne du skal have lavet.

Præcis Martin.

Mit problem er at dreje/kopiere de små streger ud fra en relativt centrum
(midten af cirklen.
Corel Draw har en funktion som hedder "relativ center" i den rotationsmenu.

Illustrator må da have noget tilsvarende eller ?? skal det laves på en
hel anden måde ??

Fra : Zox

Dato : 13-02-06 13:51

Hej - det er rigtigt, at du skal bruge dit roter-værktøj. Men når du har
tegnet din streg, som skal dubleres, holder du Alt-tasten (mac) nede når du
klikker med musen, der hvor centrum ønskes. Så skulle der komme en
dialogboks, hvor du taster graderne ind. Herefter taster du Æble + D (mac) -
CTRL + D (PC) for at dublikere din streg hele vejen rundt...

Kristian