Billedliste
Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 22:21

Jeg vil gerne lave en billedeliste med "små" billeder - thumbs.
Billederne skal ca. være 82x100px

Jeg forestille mig 3 billeder i bredden og ubegrænset "ned af".
Der skal også være et link til email samt en titel / navn som gerne skulle
være centreret under billedet.

Ca. sådan her og X er billedet.

XXXXXX XXXXXX
XXXXXX XXXXXX
XXXXXX XXXXXX
XXXXXX XXXXXX
XXXXXX XXXXXX
Navn Navn
Email... Email...

Men det kan jeg ikke finde ud af.
Har forsøgt med tabeller men synes ikke at jeg kan styre det.
Bare at få teksten under billedet til at stå centreret er umuligt.

Hvis der skal være 50 billeder virker det noget uoverskueligt at
skulle sidde og positionere hvert enkelt billede / tekst.

Er der nogen som har en ide til hvad jeg skal gøre ?
Har desværre ikke noget link da jeg sidder og forsøger hjemme.

Mvh. Allan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-06 14:21

Allan Møller skrev:

> Jeg forestille mig 3 billeder i bredden og ubegrænset "ned
> af". Der skal også være et link til email samt en titel / navn
> som gerne skulle være centreret under billedet.

Der er to muligheder - enten lægger du hvert billede i en div og
bruger float: left eller også laver du en tabel (med et billede og
en tekst pr tabelcelle).

Fordelen ved div/float-modellen er at man kan udnytte den bredde
der er til rådighed i browseren (vises siden i et bredt vindue kan
der fx være 5 billeder, mens der måske er 3 billeder når man ser
den i et smallere vindue).

Tabel-modellen er til gengæld overlegen hvis billederne har vidt
forskellige højder.

> Men det kan jeg ikke finde ud af.
> Har forsøgt med tabeller men synes ikke at jeg kan styre det.
> Bare at få teksten under billedet til at stå centreret er
> umuligt.

CSS: text-align: center; (enten på din floatDiv eller på td).

> Hvis der skal være 50 billeder virker det noget uoverskueligt
> at skulle sidde og positionere hvert enkelt billede / tekst.

Uh ja - hold dig *langt* væk fra positionering til sådan en opgave.

Hvis du lægger et eksempel online, er det lettere at komme med
nogle mere konkrete forslag.
--
Jens Gyldenkærne Clausen