CE-mærkning af både
Fra : Fredy Skou Christens~

Dato : 08-02-06 21:36

Hej NG!

Findes der nogen liste over hvilke sejlbåde/motorsejlere der er
godkendt som oceangående?

Og nu hvor vi er ved emnet, kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke
både under 40 fod, der ville være at foretrække til langturssejlads.

MVH

Fredy - Boheme Mini

Selv om man sejler i en balje i limfjorden, kan man godt drømme om
verdenshavene...

Fra : Egon Stich

Dato : 08-02-06 21:56

"Fredy Skou Christensen (slet BP11G)" <66@BP11Gc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> MVH
>
> Fredy - Boheme Mini
>
> Selv om man sejler i en balje i limfjorden, kan man godt drømme om

Du kan finde mange hjemmesider lavet af langturssejlere.
Billeder, beskrivelser, både osv.
Start med FTLF (brug google), og følg deres links.
Læsning i timevis

MVH
Egon

Fra : Fredy Skou Christens~

Dato : 08-02-06 22:16

>Du kan finde mange hjemmesider lavet
>af langturssejlere.
>Billeder, beskrivelser, både osv.
>Start med FTLF (brug google), og
>følg deres links.
>Læsning i timevis

Har set og læst en masse af dem...

Men hvis man skal drage en form for en konklusion ud fra hvilke
både der er mest anvendt, ender man jo nok med Albin Ballad
eller Vega... Men er det nu også den mest velegnede til
formålet?

Jeg tænker nærmere noget i retning af en sagitta 35, eller
Hallberg Rassy - Rasmus...?

Men er der nogen der er mere oplagte??

Fra : Egon Stich

Dato : 09-02-06 00:21

"Fredy Skou Christensen" <66@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> formålet?
>
> Jeg tænker nærmere noget i retning af en sagitta 35, eller

Det er der afgjort.
Men der er jo altid tale om personlige præferencer.
http://www.ftlf.dk/skpbog.htm
er der en oversigt over langtursejlernes publikationer.
Der er en, der hedder "valg af langtursbåden".
Køb den.
Den er bygget på langtursejleres erfaringer med forskellige skrog og
rigtyper.
Den fortæller meget, og man har noget at arbejde videre på.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-06 09:08

Hej Fredy,

Nej der findes ikke en sådan entydig liste som du her efterlyser.

Ud fra du overskrift: CE-mærkning af både, så har fællesskaberne
indført en kategorisering af både for forskellige
anvendelsesområder.
Forsikringsselskaberne har også deres lister som danner grundlag
for tilsagn om forsikringspræmier m.m.
Her er Lloyds nok dem som gennem årene har den mest omfattende
listning af både. De har også lavet specifikationsanvisninger
m.m.
De europæiske fællesskaber er ved at finde deres ståsted m.h.t.
standarder og alle både som er bygget før CE-mærkningen blev
indført er derfor ikke med i deres kompendium, men selvfølgelig
er det mod passende betaling de rigtige steder muligt at få en
ældre båd klasset ind i CE systemet, på en eller anden måde.

Der findes mange kilder som du kan få viden om emnet fra. Her
kan du starte med de mere subjektive vurderinger som baserer sig
på sejleres erfaring og over til bådkonstruktørerne som nok
noget mere specifikt udfører deres arbejder i.h.t. de normer som
findes.

Prøv at søge på Google, her er der mange sider med meget
forskelligartede informationer, som eksempel prøv denne:
http://www.kastenmarine.com/intro.htm

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Peter

Dato : 09-02-06 12:32

"Fredy Skou Christensen skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og nu hvor vi er ved emnet, kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke
> både under 40 fod, der ville være at foretrække til langturssejlads.

Jo større jo bedre - kunne man fristes til at sige. Og der er da også det om
det, at man slæber "ufattelig meget" med på sådan en langtur.
Hvor mange vil I være ombord?
Der ud over er der noget komfort i en større båd, - f.eks. ståhøjde.

Men så er der jo også prisen, - og det peger jo den anden vej.

Personligt ville jeg vælge at komme af sted. Hellere i morgen i en Ballade
end om 5 år i en 40 fods båd.

Om båden er med kort eller lang køl, stort eller lille sejlplan etc. er mere
et spørgsmål om smag og erfaring. Derude ser du alle typer både.

God tur / Peter

Fra : Lars Holst

Dato : 09-02-06 17:38

"Peter" <lappa@hotmail.com> said in

> [...]
>
> Om båden er med kort eller lang køl, stort eller lille sejlplan etc.
> er mere et spørgsmål om smag og erfaring. Derude ser du alle typer

Jeg synes nu også der er en grænse for hvor stor en båd jeg vil tiltro
min kone og jeg til hver en tid at magte.

Jeg har sejlet forskellige sejlbåde i størrelserne fra jollestørrelse op
til 78 fod og jeg vil nødig sejle langtur med min kone i en 78 fod lang
båd.
Den er simpelthen for stor.

Desuden er der også et spørgsmål om dybgang.
Stikker den for dybt afskærer du dig fra mange smukke steder på havet
medmindre flerskrogsbåde er på tale.

Mange flyvepap og både med for store glasarealer ville jeg med det samme
frasortere.

Personligt ville en katamaran i størrelsen mellem 35 og 50 fod nok passe
bedst til vores behov.
Må helst gerne være bygget i alu og have to master.

Man kunne blive ved med at indskrænke udvalget men står aftensmaden og
ser ensom ud...........

--
Lars Holst

Fra : Peter

Dato : 10-02-06 00:43

"Lars Holst" skrev i en meddelelse

> [...]
- - - -
> [...]
>
> Jeg har sejlet forskellige sejlbåde i størrelserne fra jollestørrelse op
> til 78 fod og jeg vil nødig sejle langtur med min kone i en 78 fod lang

Jeg har ikke sejlet i en sejlbåd på 78 fod, men gætter nu også på at den er
for stor til 2 personer, - ikke mindst når "man" spørger om både under 40
fod

De bedste hilsener / Peter

PS. Den med katamaranen lyder spændende

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 10-02-06 15:02

Fredy Skou Christensen skrev:

> Hej NG!
>
> Findes der nogen liste over hvilke sejlbåde/motorsejlere der er
> godkendt som oceangående?

CE-mærkningen garanterer ikke at båden er velegnet til sejlads i af
en given type. Det er mig bekendt ikke noget som forsikringsselskaberne
bruger til noget. Motorsejlere ville jeg nok undgå pga de store
glasarealer.

> Og nu hvor vi er ved emnet, kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke
> både under 40 fod, der ville være at foretrække til langturssejlads.

Det kommer an på hvor mange I er, hvilken vej I tager og hvor meget
ragelse I mener er nødvendigt.

RIchard Woods (www.sailingcatamarans.com) mener at en 35 fods katamaran
er passende til 2 - også selv om han måtte forlade sin i Stillehavet
sidste måned (læs historien på hans forum før I begynder en
flerskrog/kølbådsdebat . Over 40 fod bliver alting stort, tungt og
dyrt.

Der er en fyr som har sejlet rundt i en 21-fods Wharram
(www.wharram.com), men det er nok lidt ekstremt. Båden ville i øvrigt
være CE klasse C!

Personligt, hvis budget ikke var noget man tænkte på, ville jeg se
på en F-41 (www.f-boats.com)

mvh

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-06 17:16

<santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Og nu hvor vi er ved emnet, kunne jeg godt tænke mig at
> høre hvilke
> både under 40 fod, der ville være at foretrække til

Det kommer an på ... snip ...
Personligt, hvis budget ikke var noget man tænkte på, ville
jeg se
på en F-41 (www.f-boats.com)

mvh

Martin

Hej Martin,

Kan du hjælpe lidt med ovenstående link - jeg kan ikke finde
den både, du anbefaler ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-02-06 20:34

Er der ikke gået "bil kort" i den nu ?? (alle drenge mellem mll 35 og 45
tilhører vist den generation der ved hvad "bil kort" er ...)

Fakta er vel, at der ikke er et svar. Det er totalt individuelt og afhænger
af tusind faktorer. FTLF's bog er glimrende set fra et teoretisk
"fornufts-synspunkt" men fakta er at mange tager afsted i "almindelige" både
der ikke lever op til alle disse teoretiske overvejelser og ikke koster
flere millioner som nogle af dem i nævner.

Se fx "Månedens billede" på http://www.maximalt.dk/. (U?)Almindelige
mennesker i en ganske almindelig båd.

Jeg tror ikke det er en "optimal båd" man skal bruge, men en "optimal
vilje". - samt lidt omtanke og alm. sømandskab.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-06 22:28

Hej Bjarke,

"En slem fluenza" og min alder (der beklageligevis ligger
over dit opgivne aldersinterval) plager mig, så jeg er helt
lost her! ....

Er F-41 (en cruiser på 41 fod?) - og for den sags skyld "bil
kort" (sådan nogle mest drengene samlede på og
sammenlignede: Hestekæfter, acceleration, motorstørrelse,
antal cylindre, topfart osv.?) noget andet end det jeg
tror???

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en
meddelelse

> Er der ikke gået "bil kort" i den nu ?? (alle drenge
> mellem mll 35 og 45 tilhører vist den generation der ved
> hvad "bil kort" er ...)

Det følgende kan jeg helt tilslutte mig ...

> [...]
>
> Jeg tror ikke det er en "optimal båd" man skal bruge, men
> en "optimal vilje". - samt lidt omtanke og alm.

En "fornavnsfælle" - http://bitz.dk/ , der som jeg har
sejlet Ballad i mange år, har jo vist, at man med lyst,
vilje, planlægning, masser af sømansskab og udholdehed kan
komme langt omkring i en 30 fods båd konstrueret og bygget i
halvfjerdserne ... Mine personlige og sejlermæssige
egenskaber og familiære bindinger har godt nok kun bragt os
rundt i farvande inden for Skagen - Lindesnes ... og det har
givet os mange dejlige oplevelser ..

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-02-06 23:47

"Bil kort"... Spillet hvor man skiftedes til at smide det næste kort i
bunken og overgå ("stikke") de andre ved at nævne en af de egenskaber man
mente var de andre spilleres kort overlegent. De fandtes med biler,
motorcykler, racerbiler, fly osv ....

Beklager hvis det var en lidt for snæver analogi.

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-06 01:47

"OK - I'm with" ... Men hvad med F-41 som nævnt tidligere i
tråden? ... Er det en sejlbåd eller et kampfly eller en bil?
Nå pyt - jeg googlede lidt og fandt denne side om en
katamaran F-41:
http://www.f-boat.com/pages/catamarans/index.html
Godt nok ikke min kop the ... Så hellere Ballad ... Så
forskellige, vi er ... Min søn sparer sammen til en "cat"

Fra : blueocean

Dato : 10-02-06 20:56

Hej
Jeg har nu læst de fleste svar her på NG, men mon ikke det hele
afhænge af hvor du vil sejle hen, er det jorden rundt er en 35-37 fods
båd rigelig stor til 2, Der findes mange der sejler i en ældre Møn
391, den er jo bygget over et GD 37 skrog, så, jo vi kender flere der
er på vej rundt i den bådtype.
Min familie og jeg har sejlet middelhavet tyndt og til Carbien i en
Kaskelot, det er en god stabil og sødygtig båd og så er den hurtig.

Svarende du får her er mange og valget er dit.
God tur
Gert sy-Grog

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 11-02-06 10:32

Flemming Torp wrote:
> [...]
> Godt nok ikke min kop the ... Så hellere Ballad ... Så
> forskellige, vi er ... Min søn sparer sammen til en "cat"
Ja, det er den. Beklager det ekstra s i linket.

Jeg skrev også "Jeg ville" i mit indlæg, og var langtur en virkelig
prioritet i mit liv (det er det ikke) kom budgettet jo nok også ind.
Om man skal bruge en halv million eller 3 kan jo gøre forskellen på
om man kommer afsted eller ej.

Drøm sødt,

Martin

Fra : Lars Holst

Dato : 11-02-06 13:57

santana.sorensen@get2net.dk said in news:1139650315.053899.237870
@g47g2000cwa.googlegroups.com:

> [...]
> prioritet i mit liv (det er det ikke) kom budgettet jo nok også ind.
> Om man skal bruge en halv million eller 3 kan jo gøre forskellen på

Hvis vi nu skal drømme så er det da sådan en her:
http://www.warwickyachts.com/index.cfm?sector=CAT&cat=C&design=84#

--
Lars Holst