Glasfiber på gammel "zink" båd.
Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-02-06 13:16

Vi har et par gamle gennemtærede roåde liggende,
jeg gætter de er beklædt med zink, måske er det et
andet metal..? Men jeg vil lige høre om det se en god
ide at bruge de her gamle både som skelet, og beklæde
dem med glasfiber/polyester ude og indenbords.

Har besøgt et lille glasfiber båd værft, men jeg syns
10k kr for en lille robåd er mere end jeg vil ofre og
efter at have tjekket materiale omkostninger til sådan
en sag her i Indien - under 1200 kr for 75kg fiber,
polyester og gelcoat - overvejer jeg at gøre det selv
sammen med at par arbejds mænd, spørgsmålet er
så om det er en god ide.?

En anden mulighed er at låne en hel båd og lave en støbeform
rundt om den og så starte fra grunden, lyder umiddelbart som
en større opgave, men når vi så har formen, kan vi vel ret enkelt
lave flere både, der er mange fiskere i området, der sikkert gerne
vil have en fiberbåd, istedet for de plade både de normalt bruger.

Jeg har ingen erfaring på området, men håber par tips her i gruppen
vil gøre mig istand til at gennemføre projektet.

Jeg skal bruge båden i et område med mange små øer med rugende
fugle, som jeg fotograferer, og jeg overvejer derfor at montere en lille
elektrisk påhængsmotor, det håber jeg vil være mindre forstyrrende
for fugle livet - nogle erfaringer med den type fremdrift.
på forhånd tak.. -max-

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-02-06 14:49

Hej Max,

Du kan beklæde de to gamle joller bare overfladerne er rene og
tørre, det tilsikrer god vedhæftning.

Det andet alternativ med at starte en produktion af flere joller
vil være prisværdigt for at hjælpe fiskerne. Der er jo hænder
nok og med passende instruktion og overvågning af arbejdet vil
fiskerne få langtidsholdbare joller.
Prøv at se dig lidt omkring med Google som søgemaskine og du vil
finde mange instruktioner for arbejde med glasfiber.
Her er en instruktion som eksempel:
http://www.strandoghavjagt.dk/Oevrigt_udstyr/Gor_det_selv/vejledn
ing_til_pram.htm

M.h.t. den elektriske påhængsmotor så er den god i områder som
ikke er fyldt med plantedele og affald. Propelleren skal køre i
rent vand ellers bliver motoren kraftigt overbelastet og bruger
meget strøm indtil den opgiver.
Husk også at du skal have tilstrækkelig batterikapasitet til den
planlagte tur.

Mvh og god fornøjelse med projektet.
Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-02-06 05:04

"Harding E. Larsen
> [...]
> meget strøm indtil den opgiver.
> Husk også at du skal have tilstrækkelig batterikapasitet til den

Du er da kvik på tasterne Mange tak for de opmundrende
tip og foreslag, linket fungerer ikke helt, men jeg prøver at søge..

Søen er, så vidt jeg kan bedømme, meget klar og fri for planter,
og affald er der ikke noget af, søen fungerer som drikkevands
resevoir. Øerne ligger tæt og man kan vel supplere med årer,
i tilfælde af man løber tør for elektricitet )

Fiskerne ser nu ud til at hygge sig meget godt, de tjener til dagen
og vejen og synger lystigt mens de ror rundt og sætter garn eller
tjekker deres liner, ved ikke om de vil blive gladere for bedre
joller, de virker egentlig lykkelige - På sigt vil området nok
blive lidt af en turist attraktion, først og fremmest for fugle-
interesserede, men desværre måske også for en knabt så natur
kundig Indisk mellemklasse, men vi håber området får status af
natur reservat, inden for en rimelig fremtid, så vi i det mindste kan
undgå speedbåde og vandscootere.

De batterier jeg har set ligner overdimentionerede bilbatterier,
tror de vejer omkring 20-30kg. Mange hushold bruger dem som
backup, da strømforsyningen her i landet ofte går ned en time
eller to om dagen og sådan lidt ind imellem Men jeg vil sætte
mig lidt mere ind i sagerne. Efter at ha' kigget trådende her i gruppen
igennem kan jeg forstå et batteri er ikke bare et batteri, og en god
lader er et must, uhm ja der er lidt at sætte sig ind i - også i et land
som til tider kan være lidt svært at overskue.
mvh -max-

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-06 09:17

Hej Max,

Strengen til hjemmesiden bliver af TDC´s program skåret over
hvis det er for langt; men du kan bare sætte strengen sammen
igen i adresselinien.

Ja det gør ikke noget at man har en god lader som kan dosere
tilførselen af energi under opladning, alternativet er
overvågning af processen.

Lad os håbe at området får status af naturresavat og at inderne
i den forbindelse laver regler/love for ikke at der må sættes
vandscootere i vandet i søen.

Vandscootere er for anvenderne et underholdende legetøj; men for
omgivelserne en pestilens.

Held og lykke i Indien!

Mvh/Harding

--