Formmail og validering af felter
Fra : Torben Lange-Pederse~

Dato : 08-02-06 13:44

Hej

Jeg har en formular som sendes via formmail. Jeg vil gerne validere at
felterne er udfyldt inden afsendelse. Jeg har derfor lavet et script der
validerer felterne. Formularen virker og scriptet bliver kaldt og udført.

Men selvom felterne er tomme, bliver formmailen sendt. Jeg ville jo gerne af
afsendelsen bliver afbrudt, således at brugeren kan udfylde formularen
korrekt.

Uddrag af JavaScript koden:

---klip---
function validate() {
if (document.form1.navn.value.length == 0)
{
alert("Du skal skrive dit navn");
document.form1.navn.focus();
return (false);
} //endif
else
---klip---

Uddrag af form'en:

---klip---
<FORM name="form1" method="post" action="/cgi-bin/FormMail.pl"
onSubmit="validate(form1);">
---klip---

Hvad er der galt?

Med venlig hilsen

Torben

Fra : Leif Neland

Dato : 08-02-06 17:01

Torben Lange-Pedersen wrote:
> [...]
> formularen korrekt.

> ---klip---
> <FORM name="form1" method="post" action="/cgi-bin/FormMail.pl"

Du mangler "return"

onSubmit="return validate(form1);">

Fra http://www.htmlcodetutorial.com/forms/_FORM_onSubmit.html

Note that in order to cancel the submit event, the onSubmit should be in the
form onSubmit="return expression". "return" indicates that the value of the
expression should be returned to the submit routine. If the expression
evaluates to false, the submit routine is cancelled; if it is true, the
submit routine goes forward

Leif

Fra : Torben Lange-Pederse~

Dato : 08-02-06 17:59

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Du mangler "return"
>
> onSubmit="return validate(form1);">

Desværre løser det ikke problemet. Formularen sendes stadig

Torben

Fra : Holst

Dato : 08-02-06 18:08

> Desværre løser det ikke problemet. Formularen sendes stadig

Du skal ikke have den i din <form>. Lavede engang noget i stil med på
"Send"-knappen:

<input name="send" type="submit" onClick="checkform(...); return"
value="Send">

og det virkede bortset fra at jeg ikke kunne få min javascript til at
virke, men det er jo et helt andet problem.

Fra : Leif Neland

Dato : 09-02-06 08:28

> [...]
> felterne er udfyldt inden afsendelse. Jeg har derfor lavet et script
> der validerer felterne. Formularen virker og scriptet bliver kaldt og

Er du sikker på at scriptet kører færdigt? Prøv at sætte en 'alert("Form
OK")' i bunden af scriptet.

> Uddrag af JavaScript koden:
>
> ---klip---
> function validate() {
> if (document.form1.navn.value.length == 0)
> ---klip---
>
> Uddrag af form'en:
>
> ---klip---
> <FORM name="form1" method="post" action="/cgi-bin/FormMail.pl"
> onSubmit="validate(form1);">
> ---klip---
>
> Hvad er der galt?

Som tidligere sagt: onSubmit="return validate(form1);"

Så er det lidt sjusket, at du kalder validate(form1), når du ikke bruger
parametren form1, men refererer direkte til document.form1.... i funktionen.

Du kan bruge <form ... onSubmit="return validate(this)">
og i scriptet have
function validate(denne) {
if (denne.navn.value.length == 0)

Men altså, vær sikker på at din funktion kører til ende.
Du kan også teste ved at sætte et "return false" i starten af funktionen, så
du kan se at submitningen virkelig stoppes af en false.

Leif

Fra : Torben Lange-Pederse~

Dato : 10-02-06 11:25

Tak for hjælpen