SU-barselsklip og forældreorlov
Fra : thelandoftax@yahoo.c~

Dato : 08-02-06 09:08

Jeg vil gerne vide hvordan jeg (far), der er funktionæransat, er
stillet mht. forældreorlov når min kone er studerende og får
udbetalt 12 barselsklip.

Vores oprindelige plan var at min kone skulle tage 6 mdrs. pause fra
studiet, hvilket giver ret til to barselsklip pr. md. og jeg blot tage
mine to ugers barselsorlov umiddelbart efter fødslen.

Nu vil min kone dog hellere forsætte studiet uden pause. Iflg.
SU-reglerne må man gerne være studieaktiv selv om man får
barselsklip, men spørgsmålet er om jeg kan have forældreorlov og
modtage dagpenge i 15-46 ugers perioden hvis hun samtidig modtager
dobbelte barselsklip.

Hvis nogle ved dette eller har været i denne situation vil jeg gerne
høre om dette.

Fra : Thomas Corell

Dato : 08-02-06 13:18

thelandoftax@yahoo.com wrote:

> Vores oprindelige plan var at min kone skulle tage 6 mdrs. pause fra
> studiet, hvilket giver ret til to barselsklip pr. md. og jeg blot tage
> mine to ugers barselsorlov umiddelbart efter fødslen.

Far har ret til 2+32 ugers barselsORLOV.

Måske i allerede har fået den her af jeres jordemoder ?
http://www.bm.dk/publikationer/2003/barsel/foraeldre/default.asp

Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men de gange jeg har læst om den
situation, så har der være skrevet at faren uden problemer kan tage
barselsdagpengeretten. Så svjv har du, i jeres situation, ret til
2+32 ugers dagpengesatser.

I pjecen står der bl.a
"Som forældre kan I tilsammen holde orlov i 52 uger med dagpenge. I har
dog ret til at holde orlov i 84 uger, men i de sidste 32 uger har I ikke
ret til dagpenge."

Tabellerne under 'Så meget orlov har i ret til' og 'Så meget orlov kan i
få med dagpenge' i afsnittet Grundprincipper, vil gøre det klart hvad
der menes.

Ved det at din kone er studerende, vil du kunne disponere helt over den
'Fælles' del.

> [...]
> barselsklip, men spørgsmålet er om jeg kan have forældreorlov og
> modtage dagpenge i 15-46 ugers perioden hvis hun samtidig modtager

Du er opmærksom på at du kan rykke din 32 ugers periode, således at du
har den umiddelbart efter dine 14 dage ?

Men tjek din overenskomst, kan være du er berettiget til fuld løn i en
periode.

Hvis du vil have et endeligt svar, så snak med din fagforening; de bør
vide den slags.

Tillykke med den kommende familieforøgelse

--
Don't waste space