Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Førtidspension?
Fra : lundable@gmail.com

Dato : 08-02-06 09:03

Hej i gruppen,

Jeg har fået førtidspension for kort tid siden. Min ægtefælle
tjener rimeligt godt (over 600.000 om året) men desuagtet det har jeg
fået højeste førtidspension.

Nu har nogle fortalt mig, at jeg slet ikke kan få førtidspension i
den størrelse som jeg får med den indtægt min ægtefælle har.

De sociale myndigheder indhentede selv oplysningerne fra skattevæsnet
og det eneste socialrådgiveren bemærkede var, at min ægtefælde var
lønmodtager, hvorfor jeg kunne få højeste førtidspension.

Er der nogen der har erfaring på dette område. Jeg er naturligvis
interesseret i at få at vide om jeg kan blive afkrævet for meget
udbetalt pension, når myndighederne selv har undersøgt det hele?

På Forhånd tak.

Fra : Leonard

Dato : 08-02-06 10:42

lundable@gmail.com wrote:

>Nu har nogle fortalt mig, at jeg slet ikke kan få førtidspension i
>den størrelse som jeg får med den indtægt min ægtefælle har.

Førtidspension har mig bekendt intet med din ægtefælles indtægt at
gøre.
Der er måske nogle begrænsinger i yderligere tilskud, hvor der
foretages en totalberegning af økonomien.

--
Leonard, Kerteminde

Jeg ved ikke meget om økonomi,
jeg har bare brugt rigtig mange penge i tidens løb

Fra : Jørgensen

Dato : 13-02-06 14:17

> [...]
> Leonard, Kerteminde
>
> Jeg ved ikke meget om økonomi,
> jeg har bare brugt rigtig mange penge i tidens løb

Jeg fandt lige dette vedr. regler om den nye pension: Som du kan læse
bliver din mands indtægt taget med i beregningen !

Reglerne er forenklet så der fremover kun bliver én pensionssats. Den bliver
på kr. 157.040 brutto pr. år for en enlig, svarende til niveauet for
sygedagpenge. Gifte og samlevende får 85 %, dvs. kr. 133.484 brutto pr. år
Pensionen nedtrappes, hvis pensionisten eller ægtefælle/ samlever har
indtægt. Som enlig pensionist må man have en indtægt på kr. 55.100 før
pensionen nedsættes. Som gift eller samlevende må indtægten være på kr.
87.500 før der sker nedsættelse af pensionen. Hvis ægtefælle/ samlever ikke
er pensionist må vedkommende tjene kr. 137.000 mere, før pensionen
nedsættes.
Hele pensionen vil fremover være almindelig skattepligtig indtægt.

Den fremtidige pension svarer beløbsmæssigt til den nuværende højeste
førtidspension. De der får højeste pension i dag, vil dog have mere til
rådighed, da en del af førtidspensionen er skattefri ( =
invaliditetsbeløbet)

De såkaldte særydelser, som f.x. særligt børnetilskud og boligydelse,
bortfalder.

mvh. M. jørgensen