Udskiftning af sejldrevsmembran
Fra : Henning

Dato : 08-02-06 08:49

Hej

Jeg har planer om at udskifte sejldrevsmembanen på min Bukh DV-20.

Er der nogen der har erfaring med dette?
Skal sejldrevet demonteres?
Er det kun for øvede fagfolk?

mvh

Henning A

Fra : goldberg@post3.tele.~

Dato : 13-02-06 14:58

Henning skrev:

> Hej
>
> Jeg har planer om at udskifte sejldrevsmembanen på min Bukh DV-20.
>
> Er der nogen der har erfaring med dette?
> [...]

Hejsa.

Har lige fået skiftet på en VP 7a. Det var ikke så svært, men med
tanke på at man kun har et forsøg ( skal være iorden ved
søsætning) og dette særligt sårbare sted, vil jeg anbefale dig at
få hjælp af en proff.

Jeg måtte skifte , netop fordi det ikke var gjordt ordentligt for 5
år siden. En ganske lille utæthed betød at der til tider løb ganske
lidt vand og det var rustent rødt. Den havde sikkert holdt flere år
endnu , men det var ikke rart at se på når jeg inspicerede motor osv.

Vi løftede motoren med en donkraft på sejldrevet. Klodssede motoren
op ( gummi ophæng var strukket) og løsnede bolte til sejldrev. Med
sejldrevet frigjort fra gearboks kan membranen fjernes.

Hilsen SG

Fra : HH

Dato : 14-02-06 10:01

Sejler Hej!
Jeg skiftede membranen på min VP7B for en del år siden. Det svære er
ikke selve membranen, der skal man blot følge anvisningerne der
følger med membranen nøjagtigt. Det svære er at få drevet ud. I mit
tilfælde blev det løst sådan:
1. Alle boltene til sejlbådsdrevet blev fjernet efter at have skaffet
adgang til området (kølevandsslanger, ledninger etc.)
2. Vægten blev taget af motorophængene ved hjæp af en talje fra
motor til en bjælke lagt over nedgangslugen.
3. Motoren alene blev så flyttet lidt agterud, og sejlbådsdrevet
kunne nu skrues af skroget og tages ud indvendigt fra - mærkeligt nok
så kunne det lade sig gøre at få hele drevet op gennem
gummimembranen nederst uden at beskadige denne og uden at tage den af.
4. Drevet ned i kælderen og skifte membranen under gunstige forhold -
renlighed og lys.
5. Montering bare i omvendt rækkefølge.
Min båd er nu 23år gammel, og jeg skiftede membranen efter de første
10 år. (Volvo anbefaler 7 år). Jeg konstaterede, at den membran jeg
tog ud var lige så ny som den jeg havde købt - fuldstændig uden
revner, slid og stadig helt fleksibel. Så jeg anser det anbefalede
skifteinterval som vildt overdrevet.
Men når du gør det - så gør det omhyggeligt!

/Hans-Henrik