undefined function mysql_connect()
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 07-02-06 23:55

Hej

Jeg er ved at blive vanvittig af det her. Jeg har adskillige gange
tidligere installeret Apache + PHP + MySQL på både Windows og Linux og
fået skidtet til at snakke sammen uden de store vanskeligheder, men
fandme om jeg kan få det til at virke med PHP5 - jeg får simpelthen fejlen

Call to undefined function mysql_connect()

uanset, hvad jeg så end prøver...

Jeg har:

1) Installeret Apache og PHP - jeg kan køre .php-filer.
2) Flyttet php.ini frem og tilbage mellem c:\php5 og c:\windows (og
ændret PhpIniDir i httpd.conf tilsvarende)
3) Kopieret alle .dll'er fra c:\php5 og c:\php5\ext til c:\windows.

Undervejs (vist under punkt 3) har jeg fået noget MySQL-info i min
phpinfo(), men den bliver ved med at påstå, at den ikke kender noget til
mysql_connect().

(Jeg har ikke MySQL installeret lige nu, men det burde ikke gøre nogen
forskel i forhold til, om funktionen er kendt eller ej - den vil bare
ikke kunne connecte...).

Nogen ideer?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 08-02-06 00:00

Jeg skal forresten huske at fortælle, at det forgår på 2 forskellige
WinXP Pro-maskiner...

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 07-02-06 23:20

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote in message
> [...]
> om jeg kan få det til at virke med PHP5 - jeg får simpelthen fejlen
>
> Call to undefined function mysql_connect()

MySQL-understøttelse er ikke standard fra PHP 5 svjh. Du skal altså selv
sørge for at loade modulet ligesom med GD, PDFlib mv.

Mvh. Jonas

Fra : Dan Storm

Dato : 08-02-06 10:27

Thomas Lindgaard skrev:
> Nogen ideer?

Kopier libmysql.dll til c:\windows, c:\windows\system og c:\windows\system32

I php.ini skal du udkommentere php_mysql.dll
extension=php_mysql.dll

Men dette vil kun virke efter hensigten hvis extension_dir er sat korrekt.
F.eks. ligger mit php dir i C:\Programmer\PHP
Derfor bliver det:
extension_dir = "C:\Programmer\PHP\ext"

Held og lykke.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : thomas@it-snedkeren.~

Dato : 09-02-06 10:22

Dvs. at jeg skal indføre noget dl('mysql.dll') i koden?

Fra : Jonas Delfs

Dato : 09-02-06 11:51

"thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk" <thomas@it-snedkeren.dk> wrote in
message news:1139476892.216232.5460@o13g2000cwo.googlegroups.com...
> Dvs. at jeg skal indføre noget dl('mysql.dll') i koden?

Jeg ville nok gøre det i php.ini i stedet. Og læs gerne

Mvh. Jonas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-02-06 11:03

Jonas Delfs wrote:
> "thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk" <thomas@it-snedkeren.dk> wrote in
> message news:1139476892.216232.5460@o13g2000cwo.googlegroups.com...
>
> Jeg ville nok gøre det i php.ini i stedet.

Dvs. fjerne ; i den linie, hvor der står

extension=mysql.dll

(eller sådan noget)?

Det har jeg gjort, og det gør ingen forskel.

--
Mvh.
/Thomas