Føler mig oppustet
Fra : dktekno

Dato : 07-02-06 22:55

Jeg har for nyligt været ved lægen pga. forstoppelse og oppustethed i 6
måneder.

Vi kom til den konklusion at det hele var psykisk. Altså, at min mave går i
stå pga. psykiske faktorer (min konstant angst for at blive syg).

Nu sidder jeg så her igen og har lige haft endnu en omgang med ekstrem
oppustethed og opkastningsfornemmelse.

Jeg har utrolig svært ved at kæde det sammen med noget psykisk. For det
føles aldeles virkeligt. Og mit afføringsmønster afspejler det da også
tydeligt (5 dage uden afføring).

Hvad skal jeg gøre?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-02-06 00:40

dktekno wrote:

> [...]
>
> Jeg har utrolig svært ved at kæde det sammen med noget psykisk. For
> det føles aldeles virkeligt. Og mit afføringsmønster afspejler det da

Du kan starte med at drikke en liter vand eller 2, og der efter gå en tur på
nogle km.

Det hjælper faktisk ofte.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : LH

Dato : 08-02-06 06:11

Jeg har skrevet det til dig før. Men det er helt almindeligt at kroppen
reagere sådan på vores psyke. Jeg selv har en sart tarm/mave og er der noget
med psyken så går det i maven med det samme. Og går man i en evig angst så
er maven og musklerne det der oftest reagere med det samme. Det er ikke
sikkert du sidder og føler dig nervøs når maven skaber sig, men det er over
den generelle situation maven reagere.
Hos mig f.eks, så kommer symptomerne først en dag eller to efter hvis der
har været noget akut jeg har bekymret mig om, været bange for eller lign.
Men går man i en konstant angst så vil maven reagere derpå med tynd mave,
forstoppelse, luft og al sådan noget. Jeg kan som en anden også anbefale at
du får noget mere motion i den friske luft og drikker noget mere vand - og
det skal være vand.
Jeg er blevet anbefalet noget der hedder Vitabiosa som købes hos Matas eller
bestilles på nettet. Det er mælkesyrebakterier og det har virkelig været
godt for min sarte mave.
LH

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-02-06 00:17

dktekno skrev den 07-02-2006 22:55:
> [...]
> oppustethed og opkastningsfornemmelse.
>
> Jeg har utrolig svært ved at kæde det sammen med noget psykisk. For det

Symptomet kan sagtens være aldeles fysisk. (her: forstoppelse og kvalme)
Årsagen kan sagtens være psykisk. (her: angsten for at blive syg)

Det er hvad din læge vil kalde psykosomatiske symptomer.
Eller oversat til almindelig dansk: Fysiske symptomer med psykiske årsager!
I din situation vil jeg formulere det således: Du er så bekymret for at
blive fysisk syg, at du bliver fysisk syg af din bekymring. Bekymring er
noget psykisk.

Jeg vil tro, at når du flytter din fokus fra din bekymring om at blive
syg, så vil dine fysiske ubehageligheder også minimeres eller måske
endda helt forsvinde.
Det store spørgsmål er så: Hvordan flytter du fokus?

Tja, det må du aftale med din læge og psykiater, da din psykiske
situation er så kompleks, at det ikke er muligt at hjælpe dig med
praktiske tiltag som hjælper dig i din dagligdag.

> Og mit afføringsmønster afspejler det da også
> tydeligt (5 dage uden afføring).
>
> Hvad skal jeg gøre?

Har du set den brochure som du kan få på apoteket omkring forstoppelse
og træg afføring?
I brochuren beskriver man den optimale siddestilling, når man skal
skille sig af med afføring og man fortæller om, at motion hjælper med at
sætte gang i maven igen.

mvh

carsten