IE 7 beta
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-02-06 18:11

Hører info om IE 7's fortolkning af CSS selektorer og
egenskaber, og mangler på samme hjemme, i denne
nyhedsbruppe?

Jeg har hverken tid eller lyst til at løbe hele
registret igennem, men hvis flere yder et lille dagligt
eller ugentlig bidrag kan vi måske hjælpe hinanden og
derved forberede os bedre på officiel launch.

Har nogen en idé om, hvordan MS vil distribuere den?
Windows opdatering, vente på Vista eller frivillig
download?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Holst

Dato : 07-02-06 18:16

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Hører info om IE 7's fortolkning af CSS selektorer og
> egenskaber, og mangler på samme hjemme, i denne
> nyhedsbruppe?

Eftersom det er en beta, så må man jo forvente mangler, fejl og
lignende. Måske skulle du hellere snakke om det i

> Jeg har hverken tid eller lyst til at løbe hele
> registret igennem, men hvis flere yder et lille dagligt
> eller ugentlig bidrag kan vi måske hjælpe hinanden og
> derved forberede os bedre på officiel launch.

Mon ikke man kunne forvente, at nogle af problemerne er løst inden da?

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-02-06 20:36

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Hører info om IE 7's fortolkning af CSS selektorer og
> egenskaber, og mangler på samme hjemme, i denne
> nyhedsbruppe?

Jeg har lidt svært ved at hvorledes det ikke skulle høre til, det er da vis
vores boldgade

> Jeg har hverken tid eller lyst til at løbe hele
> registret igennem, men hvis flere yder et lille dagligt
> eller ugentlig bidrag kan vi måske hjælpe hinanden og
> derved forberede os bedre på officiel launch.

Ideen er måske ikke så dum, måske vi kunne finde ud af hvilke hacks der
bliver overflødige og hvilke ny der kommer til.

Jeg vil nok være lidt valen ved at begynde at designe til den. Det svare
lidt til at designe til CSS3 mens browserene stadig ikke har implemnteret
CSS2. Det giver ikke så meget mening, det er ret ligeyldigt om det er
standard overholdende, hvis browserne ikke forstår det.

Det emst interresante er hvor lang tid vil der gå før vi er af med 5, 5.5 og
6. Det vil efter min mening tage adskillige år endnu.

Os der beskæftiger os med webudvikling har en tendens til at have det sidste
nye og glemme problemerne med de tidligere versioner. Men der findes stadig
aktive W95/98 installationer hvilket bringer os tilbage til IE4 og 5. Man
kan ikke forudsætte at alle opdaterer hverken OS eller browser. Både 95 0g
98 levere rigelig funktionalitet hvis man blot har brug for teksbehandling,
selv dos 3 - 5 kan levere det. Brugsretten til programmer udløber normalt
ikke fordi producenten ophører med at supportere og opgradere programmet.

Jamen der følger XP med alle nye maskiner. Ja, og? - jeg er godt tilfreds
med W98 og jeg føler mig hjemme der!

Det er ikke nogen lov, at brugeren automatisk opdaterer til noget nyt, fordi
vi syntes det er smart. Jeg kender faktisk flere mennesker, der er så glade
for 98 at de ikke kunne finde på at opgradere. Hvorfor skulle de, alt virker
og de føler sig trygge og hjemme.

Brugerne er ikke til for webdesigneren, det er webdesigneren der er til for
brugeren. Det er vi så ikke, så gode til at huske

Jamen der er statistisk kun 0.5% brugere. Og? Websider skal kunne tilgåes af
alle både handicappede og mennesker der blot er glade for hvad de har

> Har nogen en idé om, hvordan MS vil distribuere den?
> Windows opdatering, vente på Vista eller frivillig
> download?

Forhåbentlig via opdatering, det vil give den hurtigste overgang.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-02-06 22:47

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Jeg har lidt svært ved at hvorledes det ikke skulle høre til,
> det er da vis vores boldgade

Jeg er enig.

> Jeg vil nok være lidt valen ved at begynde at designe til den.
> Det svare lidt til at designe til CSS3 mens browserene stadig
> ikke har implemnteret CSS2.

Det mener jeg til gengæld ikke. CSS3 ligger langt ude i fremtiden,
IE7 er mere eller mindre lige om hjørnet - og da den kommer som en
opdatering til den suverænt mest udbredte browser, kan der hurtigt
blive mange IE7-brugere.

Det handler ikke om at designe specifikt til IE7, men om at sørge
for at de sider man har i dag også ser godt ud i IE7 når den bliver
frigivet.

> Det emst interresante er hvor lang tid vil der gå før vi er af
> med 5, 5.5 og 6. Det vil efter min mening tage adskillige år
> endnu.

Helt sikkert. IE7 kommer formentlig ikke til ældre styresystemer
end XP-SP2, så alene af den grund vil der være mange der ikke får
opgraderet her og nu.

> Os der beskæftiger os med webudvikling har en tendens til at
> have det sidste nye og glemme problemerne med de tidligere
> versioner.

Det er jeg ikke uenig i - men med IE7 er det bare et andet problem.
Alle der har lavet websider bare nogenlunde seriøst har lavet dem
så de ser godt ud i IE6. Et af midlerne til at få en side til at
makke ret i IE6 er at bruge diverse hacks. IE7 reagerer anderledes
på flere af de udbredte hacks - dermed kan man let riskere at en
side der så godt ud i IE6 pludselig ser dårligt ud i IE7.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 07-02-06 23:11

> [...]
> på flere af de udbredte hacks - dermed kan man let riskere at en
> side der så godt ud i IE6 pludselig ser dårligt ud i IE7.

A-hem! SERIØSE udviklere laver hjemmesider så de virker og ser ens ud
i både IE, FF og (evt.) andre.
Jeg har endnu ikke snust til IE7, men jeg håber skisme de denne gang
har hørt på kritikken fra de millioner af udviklere verden over og har
lænet sig lidt op ad w3c's standarder istedet for ms-standarder.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 08-02-06 21:46

Du kan godt stryge "formentlig".

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-02-06 00:26

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] skrev:

> Du kan godt stryge "formentlig".

Kan du ikke komme det nærmere, hvad er ældre
styresystemer? Er det Windows 95, 98 eller 2000?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med RSS

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-02-06 00:18

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Jeg har lidt svært ved at hvorledes det ikke skulle høre til, det er da vis
> vores boldgade

Det er jo det, jeg mener. Man kan godt mene, at det hører til
i browsergruppen, men dette er jo gruppen, hvor vi diskuterer,
hvordan vi koder for fremtiden (lave kode, der overholder standarden),
men på en sådan måde at ikke-standard browsere viser det rigtigt.

> Ideen er måske ikke så dum, måske vi kunne finde ud af hvilke hacks der
> bliver overflødige og hvilke ny der kommer til.

Hvordan virker de hacks, vi har lavet af hensyn til IE5 og IE6,
i IE 7 - hvor mange af dem skal transformeres til stylesheets,
der skal indlæses ved hjælp af betingede kommentarer?

For eksempel har jeg lige fundet ud af, at IE 7 Beta stadig ikke
kan zoome på pixel-baserede tekststørrelser - én design-parameter,
vi fortsta skal tage i betragtning.

> [...]
> CSS2. Det giver ikke så meget mening, det er ret ligeyldigt om det er
> standard overholdende, hvis browserne ikke forstår det.

Jeg taler ikke om at designe til IE 7, jeg taler om nu at reparere
på de sider, jeg kan se går i stykker, når de betragtes i IE 7.

For eksempel dobler IE 7 ikke venstre margin på left-float'ede
elementer eller højre margin på right-floatede elementer.

Så derfor er vi nødt til at eksaminere de hacks, vi har brugt
hidtil, og enten finde dem der duer, eller lægge en de "forkerte"
marginer ind i en betinget kommentar, der eksponerer dem for
IE < version 7.

> [...]
>
> Os der beskæftiger os med webudvikling har en tendens til at have det sidste
> nye og glemme problemerne med de tidligere versioner.

Det er jeg ikke helt enig i.

> Jamen der er statistisk kun 0.5% brugere. Og? Websider skal kunne tilgåes af
> alle både handicappede og mennesker der blot er glade for hvad de har

Den bedste løsning er at kode for fremtiden, det vil sige
standard (x)html og css og ECMA JavaScript, og derefter sammen
med kunden afgøre, hvor meget spaghettikode der skal laves af
hensyn til dem, der bruger IE 4 eller Netscape 4.75 alene af
præsentationsmæssige årsager.

I mine øjne er ekstra timer bedre brugt på øget tilgængelighed
end forbedret præsentation i tusseganle browsere.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-02-06 01:36

Jørgen Farum Jensen skrev:

> I mine øjne er ekstra timer bedre brugt på øget
> tilgængelighed end forbedret præsentation i
> tusseganle browsere.

Vi kan ikke blive mere enige.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-02-06 14:11

Niels-Jørgen Hvidberg skrev:

> A-hem! SERIØSE udviklere laver hjemmesider så de virker og ser
> ens ud i både IE, FF og (evt.) andre.

Jeg ville ønske at det var sådan, men der er stadig mange der laver
hjemmesider i stor stil uden at tænke voldsomt meget på andet end
IE. Men hvis du udskifter SERIØSE med FORNUFTIGE vil jeg gerne være
med.

Under alle omstændigheder var min pointe at en seriøs webdesigner
gør klogt i at tage hensyn til IE7. Selv om FF's brugerskare
vokser, kan den hurtigt blive overhalet af en ny IE-udgave. Jeg
mener naturligvis også at man bør tage hensyn til Firefox, Opera,
Safari og lignende browsere, men da IE7 hurtigt kan opnå en
markedsandel der er større end alle ikke-IE-browsere til sammen, er
det dumt ikke at spekulere på visningen dér.

> Jeg har endnu ikke snust til IE7, men jeg håber skisme de
> denne gang har hørt på kritikken fra de millioner af udviklere
> verden over og har lænet sig lidt op ad w3c's standarder
> istedet for ms-standarder.

De har lyttet - og IE7 er en del bedre end IE6 mht. w3-standarder.
Men paradoksalt nok kan det give flere problemer end glæder i
første omgang, fordi websider indtil nu har været tilpasset IE6's
særheder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-02-06 14:15

Jørgen Farum Jensen skrev:

> For eksempel har jeg lige fundet ud af, at IE 7 Beta stadig
> ikke kan zoome på pixel-baserede tekststørrelser - én
> design-parameter, vi fortsta skal tage i betragtning.

Var det i quirksmode eller i standardmode? Jeg mener bestemt at jeg
afprøvede IE7-skaleringen på min egen testside (standardmode) med
succes: <http://gyros.dk/usenet/html/skalering.shtml>.

Det er dog muligt at jeg har forvekslet med IE7's mulighed for at
skalere hele siden (som Opera) - den er ny, og det er en ganske god
tilføjelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-02-06 15:28

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
>
> Det er dog muligt at jeg har forvekslet med IE7's mulighed for at
> skalere hele siden (som Opera) - den er ny, og det er en ganske god

Prøv en gang at se siden i IE6, der er markant forskel på forstørrelsen i
mellem em og % Selv om 120% og 1.2em principielt burde være det samme.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-02-06 16:26

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Prøv en gang at se siden i IE6, der er markant forskel på
> forstørrelsen i mellem em og % Selv om 120% og 1.2em
> principielt burde være det samme.

Der er ingen forskel på min skærm.

Se evt. skærmdump her:
<http://gyros.dk/usenet/dump/IE_procent_em.gif>
Jeg har taget det i IE6 fra den originale side, gjort baggrunden
gennemsigtig og flyttet den nederste boks oven i den øverste. De
passer helt præcist.

Du kan også se hvordan det ser ud hvis man placerer de to bokse
lige oven i hinanden med css:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/skalering2.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-02-06 21:08

> [...]
> passer helt præcist.
>
> Du kan også se hvordan det ser ud hvis man placerer de to bokse

Hmm jeg kan ikke få den til at gøre det igen. Jeg ville ellesr have
returneret dit skærmdump. Det jeg så, da jeg var inde første gang, var en
størelsesforskel på mindst 30%. Hvis jeg kender dig rigtigt, så har du ikke
ændret på nogetm, men jeg kan ikke få forskellen frem igen.

Det eneste jeg kan håbe på er, at nogen ser det samme som mig

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-06 01:07

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det er dog muligt at jeg har forvekslet med IE7's mulighed for
> at skalere hele siden (som Opera) - den er ny, og det er en
> ganske god tilføjelse.

Nu fik jeg afprøvet det igen. Jørgen har ret i at IE7 stadig ikke
kan skalere pixelbaseret tekst - men det er så vidt jeg kan vurdere
ikke noget stort problem. Hvis man bruger Ctrl-scrollhjul (eller
den nye zoom-funktion nederst i højre hjørne) til at skalere med,
går det nemlig fint - fordi IE skalerer hele siden grafisk.

Sætter man tekststørrelsen via View => Text Size, kan man se den
gamle fejl, men mon ikke de fleste vil skalere med musen eller
direkte via zoom-knappen?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 09-02-06 11:31

> [...]

> Sætter man tekststørrelsen via View => Text Size, kan man se den
> gamle fejl, men mon ikke de fleste vil skalere med musen eller

Det skal du nok ikke gå ud fra. Jeg har noteret mig ved at følge en række
grupper for handicappede at specielt når synshandicappet kommer senere i
livet, så får dem det går ud over sjældent ret meget hjælp til at håndtere
problemet. Så der vil være nogen der bruger tastaturet alene, andre der
bruger musen alene og nogen der bruger begge dele. Problemet dukker
regelmæssigt op i grupper for blinde. Svarende er meget forskellige fra gang
til gang.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-02-06 14:04

> [...]

> Sætter man tekststørrelsen via View => Text Size, kan man se den
> gamle fejl, men mon ikke de fleste vil skalere med musen eller

OK, så fandt jeg zoom-funktionen i IE 7. Nederst til højre. Er
der nogen fornuftig grund til at den ikke er i View-menuen?

Zoom er godt, men er det en erstatning for text-size?

Zoom øger størrelsen af hele skærmbilledet, inklusive bredden
af div'er (eller tabelceller, for den sags skyld). Det fører
uundgåeligt til vandrette rullepaneler.

Dem, der har brug for zoom, er givetvis vant til dette, og
finder det uundgåelige acceptabelt.

Men jeg vil vove at påstå at ganske mange primært har brug
for at kunne øge tekststørrelsen på en webside, uden derved
at øge størrelsen på alt muligt andet. I en div eller en
tabelcelle med en absolut eller relativ bredde i andet end
em'er vil dette føre til at teksten bliver større, men
stadigvæk holder sig inden for den bredde, websidekonstruktøren
har valgt.

Derved forbliver f.eks. et venstre- eller højrestillet
navigationsapparat synligt, selvom teksten bliver mere
læselig for os, der nu gerne vil have det.

Det er særlig vigtigt, når det gælder de websites, de
såkaldt profesionelle webbureauer (det er vist der
kalder sig "proff." (sic!)) laver med utroligt små
verdana skrifter.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 09-02-06 17:14

Jørgen Farum Jensen wrote:
> OK, så fandt jeg zoom-funktionen i IE 7. Nederst til højre. Er
> der nogen fornuftig grund til at den ikke er i View-menuen?

MSLogic

> Zoom er godt, men er det en erstatning for text-size?

Definitivt.

> Zoom øger størrelsen af hele skærmbilledet, inklusive bredden
> af div'er (eller tabelceller, for den sags skyld). Det fører
> uundgåeligt til vandrette rullepaneler.

Hvilket betyder at dem der har brug for det, ikke render ind i problemer,
fordi designere vil bestemme.

> [...]
>
> Men jeg vil vove at påstå at ganske mange primært har brug
> for at kunne øge tekststørrelsen på en webside, uden derved

For flertallet af brugere med et lettere syns handicap så har du ret, Men
for brugere der har brug for forstørellser på 10x, 20x 30x eller mere er det
en helt anden sag.

> [...]
> em'er vil dette føre til at teksten bliver større, men
> stadigvæk holder sig inden for den bredde, websidekonstruktøren

Her tager du fejl og det var det jeg prøvede at vise andetsteds, i øvrigt
går den samme fejl igen i OP qg FF men på forskellig måde.

> [...]
> såkaldt profesionelle webbureauer (det er vist der
> kalder sig "proff." (sic!)) laver med utroligt små

Hvis man får mange penge for det, så må det definitivt være godt.(fnis!) Men
de burde tit betale for at få lov til at lave det

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 09-02-06 18:44

Jørgen Farum Jensen skrev:

> OK, så fandt jeg zoom-funktionen i IE 7. Nederst til højre. Er
> der nogen fornuftig grund til at den ikke er i View-menuen?

hæ det er da microsoft! har de nogensinde skullet stå til ansvar for
deres kunder? har de ikke bare gjort som de havde lyst til?

> Zoom er godt, men er det en erstatning for text-size?

Ja altså forestil dig, at du sidder i sofaen og har smidt lidt web op
på din fine fladskærm 3m fra dig, så kan det da godt være en lidt
tragisk ting ikke at kunne se de fine billeder også, mens teksten kan
forstørres!

> Zoom øger størrelsen af hele skærmbilledet, inklusive bredden
> af div'er (eller tabelceller, for den sags skyld). Det fører
> uundgåeligt til vandrette rullepaneler.

jah det kommer jo an på størrelsen af skærmen!

> [...]

> em'er vil dette føre til at teksten bliver større, men
> stadigvæk holder sig inden for den bredde, websidekonstruktøren

Ja altså jeg er egentlig enig på mange fronter, men med de fine
muligheder man har i dag, så kan jeg forestille mig, at det kunne være
en god ting at kunne zoome det hele. En ven har købt et plasma tv til
stuen og en lille shuttle til at sidde ved siden af. Det er totalt fedt
at se på, men det er klart for lidt kun at zoome teksten, da alt andet
virker underligt når man kigger på det. Vi bliver nok nødt til at
indse, at en del læsning vil foregå den vej i fremtiden. Og så er fuld
zoom af hele sitet nok slet ikke nogen dårlig ide. dog virker det af
l... når man kun kan zoome i hele hundrede procenter.

> [...]
> såkaldt profesionelle webbureauer (det er vist der
> kalder sig "proff." (sic!)) laver med utroligt små

hmmm ja de første der introducerede den slags zoom var jo Opera, men
grunden er nok ikke så glorværdig. Jeg tror mere det var fordi folk
blev ved med at lave sites med de små skrifter og med de større og
større skærme der er kommet, så bliver det hele meget mindre. (tjek en
alm. side på en Apple 30" cinemadisplay puha det er klejnt!) Derfor får
man helheden med når man zoomer det hele og ikke kun teksten. Jeg er
sikker på der nok sidder nogle "prof" grafikere som ikke aner en dyt om
webdesign og siger at det er blasfemi og brud på copyright når man kun
zoomer teksten, fordi det ødelægger helheden af deres "fine" design.

Claus

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-02-06 19:09

Claus Jacobsen wrote:

> [...]
> webdesign og siger at det er blasfemi og brud på copyright når man kun
> zoomer teksten, fordi det ødelægger helheden af deres "fine" design.

Jeg efterlyser ikke text-size /i stedet/ for zoom eller omvendt.
I 2006 skulle det være muligt at lave begge dele.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-06 13:37

Allan Vebel skrev:

> [...]

Du har klippet et uheldigt sted i citatet. Sætningen fortsætter med
"end XP-SP2" (og det var med i JPK's bundcitat).

> Kan du ikke komme det nærmere, hvad er ældre
> styresystemer? Er det Windows 95, 98 eller 2000?

- så dermed bliver det alle ovennævnte systemer, samt XP-udgaver
uden SP2 der må give afkald på IE7.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-02-06 15:36

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Du har klippet et uheldigt sted i citatet. Sætningen fortsætter
> med "end XP-SP2" (og det var med i JPK's bundcitat).

Ja, det kan jeg se - det kommer i næste linje. Nogen gange
går det lidt for stærkt, og undskyld til Jens Peter!

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 08-02-06 18:07

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Har nogen en idé om, hvordan MS vil distribuere den?
> Windows opdatering, vente på Vista eller frivillig
> download?

hmm nu er jeg ganske vist ikke ansat hos MS, men ser man lidt på deres
roadmap, så kan man måske komme med nogle kvalificerede gæt.

ser man på XP som den er nu, vil der komme endnu en servicepack til
den, hvornår vides endnu ikke præcist, jeg har hørt midt 2006 og frem
til midt 2007, men det er nok helt sikkert at der i den servicepakke,
vil ligge en fuldfærdig version af IE7 sammen med RSS-platform api'et.
(det ville jo være tåbeligt ikke at smide de to ting ud samtidig, når
de alligevel kommer til XP, og det er trods alt core-funktionalitet!)
Vista kommer når den kommer, de siger stadig Q4, men har sjovt nok også
hørt forlydender om q1-2 i 2007. Der er dog en masse ting der er ved at
være på plads og den næste beta der skulle komme, kommer efter sigende
med fuld funktionalitet, så den del nok bliver fastlåst og så er det
bughunting resten af tiden, men jul 06 eller q1 07 er nok ikke
utænkelige, og der vil den jo helt sikkert være med. men jeg tror
faktisk ikke den vil være "frivillig" download. Jeg tror Microsoft vil
forsøge at tvinge folk til at bruge den, for at kunne leve op til en
"mere sikker verden" som de jo har lovet brugerne i lang tid. OG med de
antiphishing midler og andre sikkerhedstiltag der er i den vil det nok
være en god ide uanset hvad, at folk får den på maskinerne. (at der så
sikkert er mindst ligeså mange fejl og mangler som i IE6 er en anden
ting) Nu er de jo også begyndt med genuine software og Trusted platform
så der vil nok være en del sjov i gaden med det. De folk der i dag
sidder med "lysegule" udgaver af deres XP, vil nok ikke synes det var
så sjovt!

Hmm det blev vist lidt OT i forhold til HTML, men hvad.

Claus