Felliway og nervøs kat, erfaringer ??
Fra : Jakob

Dato : 07-02-06 15:01

Jeg har en lettere nervøs kat og er af en dyrlæge blevet anbefalet at
prøve feliway.

Nu er jeg meget skeptisk overfor den slags produkter og vil derfor høre
om nogen her i gruppen har erfaringer med produktet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : JytteJ

Dato : 07-02-06 22:04

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er jeg meget skeptisk overfor den slags produkter og vil derfor høre
> om nogen her i gruppen har erfaringer med produktet.

Jo, jeg har en ret sensitiv kat, og jeg har i al den tid jeg har haft hende
brugt sådan noget til at putte i væggen. Men så her for et stykke tid siden
havde jeg glemt at købe noget nyt, og katten opfører sig som hun plejer.

Hvad sprayen angår, har jeg haft brugt det til at spraye transportkassen når
vi skulle til dyrlæge, med det resultat at når hun hører lyden af spray,
flygter hun i vild rædsel, så det kan heller ikke bruges.

Jeg tror det bedste man kan gøre ved nervøse dyr, er selv at opføre sig
roligt og stille og ustresset. Ikke for meget larm, og så sørge for at de
ellers har det godt; meget opmærksomhed, leg hvis det er en indekat osv.

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Jakob

Dato : 07-02-06 23:06

In article <43e90b14$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
missmerkur@esenet.dk says...

> Jeg tror det bedste man kan gøre ved nervøse dyr, er selv at opføre sig
> roligt og stille og ustresset. Ikke for meget larm, og så sørge for at de
> ellers har det godt; meget opmærksomhed, leg hvis det er en indekat osv.

OK tak for dine erfaringer.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-02-06 02:01

Jeg kender til mange der har haft gode erfaringer med Feliway. Men de bedste
resultater med nervøse katte, har jeg nu haft, med at indføre faste rutiner
og 10 minutters dagligt aktivering/træning på faste tider. Det giver som
oftest de første spæde resultater efter kun en uges tid. Det kommer
selvfølgelig an på, hvordan nervøsiteten giver sig til udtryk og hvorfor den
er opstået - måske kan du uddybe lidt?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob

Dato : 08-02-06 02:55

In article <GobGf.5141$fb4.3853@news.get2net.dk>, isl41688
@THORSTENimage.dk says...

> selvfølgelig an på, hvordan nervøsiteten giver sig til udtryk og hvorfor den
> er opstået - måske kan du uddybe lidt?

Jeg er fuldstændig overbevist om at det skyldes dens killingeperiode.
Der hvor vi fik den fra havde de også en hundehvalp og den brugte vist
en del tid på at jagte katten rundt.

Kan forestille mig at det er en del af årsagen. Det er ikke fordi den er
et komplet nervevrag men hvis den eks. leger med noget bliver den ret
hurtigt forskrækket over sin egen leg og ryger på en overspringshandling
som pelspleje. Det er helt typisk.

Derudover er den ret reserveret. Det er eksempelvis ret uhørt at den
kommer op til en.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-02-06 00:56

> [...]
> som pelspleje. Det er helt typisk.

> Derudover er den ret reserveret. Det er eksempelvis ret uhørt at den

Jeg tror at både I og katten, vil have god glæde af at forsøge med lidt
regelmæssig træning. Det med katte og adfærdsændring er jo en hel videnskab,
så der er masser af forskellige metoder, som man kan sætte sig ind i. Jeg
plejer altid at anbefale Karen Pryors bog "Klikkertræning for Katte" af 3
årsager.

Før det første er den nem at gå til og ret hurtigt læst. For det andet ser
man hurtige resultater - ofte allerede efter et par dage eller en lille uge.
For det 3. fordi selve træningsmetoden (efter min mening) er fantastisk god.
Den er nem at forstå og arbejde med, tager ikke ret lang tid (5 minutter om
dagen kan være nok). Den er meget positiv og sjov, og alle katte jeg er
stødt på, lader til at synes om det - og sidst men ikke mindst, man kan
træne efter alle mulige ting, fra kun at kradse i kradsetræet til at komme
på kommando, til at acceptere nærhed og kælning og over til diverse tricks,
som at stå på bagbenene og give pote. Kat og ejer bliver nærere knyttet og
katten aktiveres og bliver mere harmonisk og tryg ved sin ejer.

Som udgangspunkt kunne I jo starte med at træne, at komme når der kaldes og
derefter udvide til at komme op til jer i sofaen, når der kaldes. Hente en
bold eller pind der kastes, er også en klassiker.

Bogen kan lånes på biblioteket eller købes på fx. www.netdyredoktor.dk . En
klikker kan købes hos dyrehandlere, større supermarkeder eller netdyredoktor
og koster ca. 25 kr.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Og som jeg nævner i din anden tråd, så skulle I måske også overveje at
stoppe med p-piller og lade hende sterilisere

Fra : Jakob

Dato : 09-02-06 12:12

In article <MxvGf.10747$ZK6.4938@news.get2net.dk>, isl41688
@THORSTENimage.dk says...

> [...]
> For det 3. fordi selve træningsmetoden (efter min mening) er fantastisk god.

Jeg er fuldstændig enig. Jeg har faktisk selv arbejdet med metoden og
har allerede en af Karen Pryors bøger. Og så kan man så spørge sig selv
hvorfor jeg ikke er gået igang med katten allerede :0), det er sgu nok
noget med ikke at slæbe arbejde med hjem etc. :+) men det kunne være jeg
skulle gå igang :0)

> bold eller pind der kastes, er også en klassiker.

Du er med på at det er en kat ikke ;0).

> P.S. Og som jeg nævner i din anden tråd, så skulle I måske også overveje at
> stoppe med p-piller og lade hende sterilisere

Jeg er enig.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : JytteJ

Dato : 09-02-06 12:55

> [...]
> hvorfor jeg ikke er gået igang med katten allerede :0), det er sgu nok
> noget med ikke at slæbe arbejde med hjem etc. :+) men det kunne være jeg

Joh - den er god nok.
Jeg underholder min, med at smide papirkugler eller kapsler fra
husholdningen, som hun så løber efter.

Men man skal huske at det er et bytte de løber efter, så man skal ikke kaste
hen til katten, men stille sig ved siden af eller bagved og kaste væk fra
katten. (Det er ikke så almindeligt at byttet kommer katten imøde

VH.
JytteJ

Fra : Elwarth

Dato : 08-02-06 17:23

> [...]
>
> Nu er jeg meget skeptisk overfor den slags produkter og vil derfor høre
> om nogen her i gruppen har erfaringer med produktet.

Hej Jacob

Vi har gode erfaringer med feliway til stikkontakten. Vi har en hankastrat,
som strinter, når han bliver stresset - og det bliver han meget let...
Vi har derfor altid feliway i brug, men en gang i mellem sker det jo, at
skidtet løber tør. Så ser vi ret hurtigt, at Simba strinter mere end ellers,
og det bliver han ved med, indtil vi får fat i nogle nye.
Så på ham er der en tydelig effekt.

Venligst
Dorthe

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-02-06 01:35

On 2006-02-07 15:00:33 +0100, Jakob <nomail@invalid.invalid> said:

> [...]
>
> Nu er jeg meget skeptisk overfor den slags produkter og vil derfor høre
> om nogen her i gruppen har erfaringer med produktet.

Jo, jeg har gode erfaringer med FeliWay i sprayform. Den til
stikkontakten virkede derimod ikke så mærkbart.
Jeg har vænnet en kat af med at kradse i sofaen vha feliway - sprayet
på sofaen de steder katten havde forkærlighed for. Når vi skal have
gæster, som jeg ved er støjende eller mange, kan Feliway sprayet rundt
i rummene i "kattenæsehøjde" få dem til at slappe mærkbart af. Endelig
har jeg dæmpet stress over fremmede katte, der færdes i opgangen ved at
spraye omkring hoveddøren og ude på reposen (det sidste for at
forebygge at den fremmede kat markerer med sin duft)
--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Jakob

Dato : 09-02-06 12:14

In article <43ea8e27$0$99989$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
webmaster@fjerndettesiamis.com says...

> Jo, jeg har gode erfaringer med FeliWay i sprayform.

Ok der er lidt blande erfaringer kan jeg forstå. Men tak for dit input,
og den her til stikkontakten var jeg i forvejen ikke så vild med.

--
Venlig hilsen

Jakob