hvad gør jeg forkert
Fra : MtM

Dato : 07-02-06 14:56

Hej Gruppe
Jeg prøver at laver en tæller i php
Hvor den tæller på side 1 men viser på side 2

Side1.php
<?php
session_start();
if (!session['taeller']) {
$conn = mysql_connect("dinserver", "ditbrugerid", "ditpassword");
mysql_select_db("din database");

$query = "UPDATE taeller SET antal = antal+1";
mysql_query($query);
session['taeller'] = true;
end if
?>

Side2
<?php
$conn = mysql_connect("dinserver", "ditbrugerid", "ditpassword");
mysql_select_db("din database");

$query = "SELECT antal FROM taeller";
$result = mysql_query($query);
if (mysql_num_rows($result) > 0) {
list($antal) = mysql_fetch_array($result);
echo "Vi har haft " . $antal . " besøgende";
end if
?>

lavede en tabel sådan

CREATE TABLE taeller(
id INT( 11 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
PRIMARY KEY ( id ) ,
antal CHAR( 9 )
)

men side1 kommer med en fejl på line 3 ->unexpected '['

Hvorfor?

på forhånd tak
MtM

Fra : MtM

Dato : 07-02-06 15:34

ny side1
[...]

Men nu siger den unexpected T_IF in line 10 ---> end if
????

Fra : Frederik Sunne

Dato : 07-02-06 15:39

MtM wrote:
> [...]
> end if
> ?>
>
> Men nu siger den unexpected T_IF in line 10 ---> end if

Heh, er du sikker på at du koder PHP :)

$_SESSION['taeller'] - giver ikke mening.
END IF - må være fra et andet sprog som VB script eller noget
såvidt jeg ved.

Mvh,

Frederik

Fra : Jonas Delfs

Dato : 07-02-06 14:45

"Frederik Sunne" <frederik_sunneFJERNMIG@hotmail.com> wrote in message
> MtM wrote:
[snip]

> $_SESSION['taeller'] - giver ikke mening.

Hvorfor? - det giver skam god mening. Det gør "if (!session['taeller']) {"
på side 1 derimod ikke...

> END IF - må være fra et andet sprog som VB script eller noget
> såvidt jeg ved.

Næh, det er blot en alternativ syntaks som (sidst jeg tjekkede) er ganske
lovlig. Dog bliver den brugt lidt forkert, se her:
http://uk2.php.net/manual/en/control-structures.alternative-syntax.php

Mvh. Jonas

Fra : MtM

Dato : 07-02-06 15:52

end if skulle være } så virkede det. (tak jif i eks.dk)

Fra : Frederik Dam Sunne

Dato : 07-02-06 23:12

Jonas Delfs wrote:

> Næh, det er blot en alternativ syntaks som (sidst jeg tjekkede) er ganske
> lovlig. Dog bliver den brugt lidt forkert, se her:
> http://uk2.php.net/manual/en/control-structures.alternative-syntax.php

Ok, så tog jeg fejl. Har godt nok aldrig set nogle bruge den syntaks i
PHP, da den er ganske styg :)

Mvh,

Frederik

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-02-06 23:26

Frederik Dam Sunne wrote:

> Ok, så tog jeg fejl. Har godt nok aldrig set nogle bruge den syntaks i
> PHP, da den er ganske styg :)

Det var ret almindeligt i PHP version 2b11. En gang i 1997. Dengang hvor
PHP stod for "Personal Home Page" og man var heldig hvis PHP ikke
coredumpede på hver 4. forespørgsel.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf