MoveNext
Fra : Michael Borup

Dato : 07-02-06 08:34

Hej
Har flg. problem:
Skal lave en liste der hentes fra db. Kan sagtens lave en liste,
men
hver liste skal have en overskrift (Efterår 2006, Forår 2007.
osv).
Overskriften skal kun vises, hvis der er indehold i db. Pt. kan
jeg sagtens lave listerne, men hvert emne fra db får en
overskrift.
det skal se sådan ud:
Efterår 2006
link til db
link til db
Forår 2007
link til db
link til db

Mit script:
<%
            strSQL = "SELECT ID, Overskrift,DiplomUdd, Kvartal FROM
DiplomModul WHERE DiplomUdd LIKE 'Kategori1' AND Kvartal LIKE
'Efterår2006' ORDER By ID"
Set rs1 = Conn.Execute(strSQL)

Do While Not rs1.EOF
lige=false
if rs1("DiplomUdd")="Kategori1" then
response.write "Efterår 2006 <br>"
end if%>
<% if rs1("DiplomUdd")="Kategori1" then
response.write " <a title='Klik på overskriften for flere
detaljer' href='paed_modul.asp?id="&rs1("ID")&"'>

end if

rs1.MoveNext
Loop
%>

På forhånd tak
Michael Borup

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-02-06 19:02

On 07 Feb 2006 07:34:02 GMT, Michael Borup <mi@jcvu.dk> wrote:

> [...]

>            strSQL = "SELECT ID, Overskrift,DiplomUdd, Kvartal FROM
>DiplomModul WHERE DiplomUdd LIKE 'Kategori1' AND Kvartal LIKE

Der er et par uhensigtsmæssigheder med din SQL. LIKE kan måske være
udmærket, hvis man har behov for at lave en søgning. Men den er
generelt ressourcekrævende.

Her set det ud til, at 'DiplomUdd' og 'Kvartal' indgår som en fast del
af strukturen. I sådanne tilfælde er det smartest at lægge dem over i
sin egen tabel med hver sit Id og så JOIN'e tabellerne sammen.
Så kan du nemlig søge på Id'et (fx: DiplomUddId = 5).

Noget andet er så, at det du jo i virkeligheden ønsker er at lave en
"gruppering" af data. Og det er der faktisk en SQL.funktion, der gør:

SELECT felt1, felt2, felt3
FROM [tabelnavn eller join-forbindelse
WHERE [betingelser]
GROUP BY [feltnavne]
HAVING [betingelser]
ORDER BY [sorteringsfelter]

Hvis du bruger Access, så prøv dels at kigge i dokumentationen, dels
at lege med forespørgsels-gitteret (QBE-gitter) eller prøv med nogle
af guiderne.

Det resultat du får er grupperet efter fx kvartal.

Du kan trække det ud med noget i retning af:

intKvartalId = 0
Do While Not rs1.EOF
If intKvartalId = rs1("KvartalId") Then
' Do nothing
Else
Response.Write "<h3>" & rs1("Kvartal") & "</h3>" & vbcrlf
intKvartalId = rs1("KvartalId")
End If

Response.Write "[link'et]"
rs1.MoveNext
Loop

Logikken er, at hver gang der skiftes til en ny "kvartalgruppe", så
skrives der en "kvartal-overskrift".

Hvis du ikke kan overskue at lave din database om, så gør flg.:
- ændre sorteringen på din SQL til:
... ORDER BY Kvartal, ID
[Og skift evt. "LIKE" ud med "="]
- ændre udtrækket til:

strKvartal = ""
Do While Not rs1.EOF
If strKvartal = rs1("Kvartal") Then
' Do nothing
Else
Response.Write "<h3>" & rs1("Kvartal") & "</h3>" & vbcrlf
strKvartal = rs1("Kvartal")
End If

Response.Write "[link'et]"
rs1.MoveNext
Loop

Håber det hjalp lidt til at komme videre.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj