browsere fungerer ikke rigtigt
Fra : uh

Dato : 06-02-06 14:30

Hej gruppe.
Jeg har længe haft et problem med browserne, både IE og Firefox, uden
helhjertet at sætte ind over for det, men nu begynder det at irritere mig,
fordi:

jeg kan ikke benytte alle faciliteter fx., på bibliotekets hjemmeside
bestille bøger eller CD'er. Jeg har forsøgt at lempe på
sikkerhedsindstillingerne, hvilket ikke hjælper.

Kan det være noget Javascript af en eller anden slags jeg mangler, og
hvordan finder jeg det?

Nogle forslag eller idéer?

mvh uh

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-06 14:37

uh skrev:

> Jeg har længe haft et problem med browserne, både IE og
> Firefox,

Er det rigtigt forstået at det er samme slags problemer i begge
browsere?

> jeg kan ikke benytte alle faciliteter fx., på bibliotekets
> hjemmeside bestille bøger eller CD'er. Jeg har forsøgt at
> lempe på sikkerhedsindstillingerne, hvilket ikke hjælper.

Bruger du et "Internet Security"-program (fx Norton Internet
Security). Prøv i givet fald at slå det fra og test om det gør
nogen forskel.

> Kan det være noget Javascript af en eller anden slags jeg
> mangler, og hvordan finder jeg det?

Der er en del muligheder - blokering af javascript og manglende
understøttelse af Java er et par af dem.

Giv gerne et link til nogle af de sider der fejler, og fortæl
hvordan det ikke virker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : uh

Dato : 06-02-06 14:52

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Er det rigtigt forstået at det er samme slags problemer i begge
> browsere?

ja, det er det.

> Bruger du et "Internet Security"-program (fx Norton Internet
> Security). Prøv i givet fald at slå det fra og test om det gør
> nogen forskel.

Ja, netop den, altså Norton. Men tør jeg det.....?

> Giv gerne et link til nogle af de sider der fejler, og fortæl
> hvordan det ikke virker.

linket: http://biblioteksbaserne.dk/sites/WMFBIB/pub/search.html
jeg søger på en CD, vælger og klikker på knappen _reserver_, hvorefter intet
sker. Nogenlunde det samme sker i Firefox.
mvh uh

Fra : Holst

Dato : 06-02-06 14:58

uh wrote:

> linket: http://biblioteksbaserne.dk/sites/WMFBIB/pub/search.html
> jeg søger på en CD, vælger og klikker på knappen _reserver_, hvorefter intet
> sker. Nogenlunde det samme sker i Firefox.

I Firefox får et klik et vindue til at åbne. Så måske har du et eller
andet sted slået nogle popup-vinduer fra.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-06 15:00

uh skrev:

> Ja, netop den, altså Norton. Men tør jeg det.....?

Prøv i første omgang at slå den fra mens du afprøver en af de sider
der fejler. Du skal være særdeles uheldig hvis det skal få nogen
betydning.

Jeg har for nylig fjernet Norton fra min nyindkøbte computer (hvor
det fulgte med i en 3 måneders prøveperiode). Der var alt for mange
problemer med det til at jeg vil spilde tid på det.

Folkene i dk.edb.sikkerhed er nok bedre rustet til at give råd om
hvordan man bedst sikrer sin computer, men jeg har i hvert fald set
nok til Norton Internet Security i lang tid. Det er dog muligt at
man kan sætte programmet lidt anderledes op så det opfører sig
ordentligt - jeg kunne bare ikke få det til det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Holst

Dato : 06-02-06 15:08

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Prøv i første omgang at slå den fra mens du afprøver en af de sider
> der fejler. Du skal være særdeles uheldig hvis det skal få nogen
> betydning.

Enig. Hvis man blot er påpasselig med hvilke steder man besøger, når man
har den slået fra.

> Jeg har for nylig fjernet Norton fra min nyindkøbte computer (hvor
> det fulgte med i en 3 måneders prøveperiode). Der var alt for mange
> problemer med det til at jeg vil spilde tid på det.

Synd. Jeg har nu i to år haft Norton Internet Security / Antivirus
kørende uden nogen problemer overhovedet. Først tre måneder gratis og
siden løbende betalte årsabonnementer.

> [...]
> man kan sætte programmet lidt anderledes op så det opfører sig
> ordentligt - jeg kunne bare ikke få det til det.

Det kan selvfølgelig være en smagssag. Du bruger måske din computer på
en anden måde end jeg, og den måde, som du bruger computeren på, spiller
måske ikke så godt sammen med NIS.

Fra : uh

Dato : 06-02-06 17:05

From: "Jens Gyldenkærne Clausen"

> Prøv i første omgang at slå den fra mens du afprøver en af de sider
> der fejler. Du skal være særdeles uheldig hvis det skal få nogen
> betydning.

Det har jeg nu forsøgt, uden forskel.

> Jeg har for nylig fjernet Norton fra min nyindkøbte computer (hvor
> det fulgte med i en 3 måneders prøveperiode). Der var alt for mange
> problemer med det til at jeg vil spilde tid på det.

Ja, livet var lettere før jeg fik Norton , men nok mere sikkert nu.

Jeg har prøvet den test John var venlig at sende, altså:
http://www.misitio.ch/ie/ie_all/java/javatest.html
og da jeg kunne se begge ure, går jeg ud fra det var nok til at afgøre at
det ikke er en javascriptfejl? (mit tyske er mangelfuldt).

Har endvidere forsøgt at stille lidt i browserens opsætning - og har sendt
screenshot af den aktuelle del til dk.binaer. Husker ikke hvad/hvor jeg
hentede det java-halløj, men det er måske ikke fyldestgørende. Hvad bruger I
andre, links dertil hvis muligt? eller andre gode forslag?

mvh uh

Fra : John

Dato : 06-02-06 17:25

"uh" skrev i en meddelelse

> Hvad bruger I andre, links dertil hvis muligt?

Lyntest, samt download under TIPPS (2 stk, Java virtual Machine samt patch):
http://www.misitio.ch/ie/ie_all/java/javatest.html

Alternativ download (vers 3810):
http://oldversion.com/program.php?n=msjavavm

Mvh John

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-06 21:56

Holst skrev:

> Synd. Jeg har nu i to år haft Norton Internet Security /
> Antivirus kørende uden nogen problemer overhovedet. Først tre
> måneder gratis og siden løbende betalte årsabonnementer.

Ved første blik virkede programmet faktisk også ganske tiltalende -
men jeg løb hurtigt ind i en strøm af meddelelser om blokeringer af
program X eller program Y - og det der virkelig fik mit pis i kog
var at der var mange tilfælde hvor det tilsyneladende var helt uden
effekt om jeg valgte blokér eller accepter - tre sekunder efter
blev jeg igen spurgt om samme program. I flere tilfælde var der 5-
10 enslydende spørgsmål i træk.

> Det kan selvfølgelig være en smagssag. Du bruger måske din
> computer på en anden måde end jeg, og den måde, som du bruger
> computeren på, spiller måske ikke så godt sammen med NIS.

Det kan tænkes. Her var i første omgang softwaren til mit Logitech-
tastatur/mus (der ligesom NIS fulgte med computeren ved købet) der
voldte problemer. Hamster og Morver blev heller ikke helt gode
venner med NIS, og jeg fandt via en hjælpeside ud af at jeg måtte
deaktivere NIS helt for at kunne installere SQL Server 2005
Express.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John

Dato : 06-02-06 14:48

"uh" skrev i en meddelelse

> Kan det være noget Javascript af en eller anden slags jeg mangler, og
> hvordan finder jeg det?

Lyntest: