Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Færre udbetalte dagpenge
Fra : Jimmy

Dato : 05-02-06 23:08

Nogen som ved hvorfor Danmark udbetalte omkring 40 mia. kr. i dagpenge i
1992, og siden da er det faldet støt, til at ligge på omkring 20-25 mia.
kr.? Skyldes det flere arbejdspladser, skærpet krav til at få dem
udbetalt, man får færre penge udbetalt etc.?
Jeg har prøvet at søge på Google, men det eneste jeg får frem er links
til alle mulige A-Kasser der godt vil have mig som medlem.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-06 07:02

In article <43e6772c$0$20150$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Jimmy wrote:
> [...]
> Jeg har prøvet at søge på Google, men det eneste jeg får frem er links
> til alle mulige A-Kasser der godt vil have mig som medlem.

Arbejdsløsheden er faldet, sprittere og narkomaner er kommet på
førtidspension (anden konto), der er kommet loft på bistandshjælp,
der er kommet færre flygtninge og anvandrere, der er kommet integrations-
ydelse etc.

Det er da kun godt bistandshjælpen falder.

Fra : Leonard

Dato : 06-02-06 09:40

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Det er da kun godt bistandshjælpen falder.

Bistandshjælp og dagpenge er 2 vidt forskellige ting fra 2 helt
forskellige kasser.

Dagpenge er en forsikring igennem en A-kasse oftest administreret
gennem en fagforening, mens bistandshjælp er en social ydelse som
udbetales af kommunen.

--
Leonard, Kerteminde

Jeg ved ikke meget om økonomi,
jeg har bare brugt rigtig mange penge i tidens løb

Fra : KT

Dato : 06-02-06 10:09

> [...]
>
> Dagpenge er en forsikring igennem en A-kasse oftest administreret
> gennem en fagforening, mens bistandshjælp er en social ydelse som

Det er korrekt der er tale om 2 forskellige ting - men dagpengene er faktisk
ikke en reel forsikring. Både kontingent og udbetaling er fastlagt af
lovgivningen uafhængigt af risikoen for ledighed i de enkelte A-kasse
områder.
Fra arbejdsministteriet gives faktisk ret store beløb til dækning af
dagenge. Pga. den lave arbejdsløshed er dette beløb formentlig faldet
kraftigt i perioden.

Knud

Fra : Lars

Dato : 15-02-06 22:00

Jimmy skrev:
> [...]
> Jeg har prøvet at søge på Google, men det eneste jeg får frem er links
> til alle mulige A-Kasser der godt vil have mig som medlem.

318.000 dagpengeberettigede fuldtidsledige i 1992

157.000 dagpengeberettigede fuldtidsledige i 2005

Fra : Thomas.Haugaard@gmai~

Dato : 20-02-06 21:26

Dagpengeperioden er i samme tidsrum nedsat væsentligt og det
skæftigelseskrav der er for at optjene dagpengeret er øget og endelig
er den sats der er for unge blevet for unge så dårlig at mange der er
under 25 fravælger dagpenge.

Hvad der er mere tankevækkende er at mellem 20 og 25 % af den danske
befolkning er på overførselsindkomst og det tal er reelt ikke ændret
de sidste 30 år