Server Program eller lignen
Fra : Michael

Dato : 05-02-06 22:13

Jeg har en pc jeg gerne vil lave om til en server så den kan stå i et skab
og være game server eller Ftp, eller bare til af gemme filer på, er der et
program der kan kalre det?
ved jeg kan bruge VNC men er der noget andet der er beder til samme brug?

Michael Nielsen

Fra : Lars Jørgensen / 275~

Dato : 06-02-06 17:05

"Michael" <m@m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> program der kan kalre det?
> ved jeg kan bruge VNC men er der noget andet der er beder til samme brug?

Bruger fjernskrivebord som ligger i win XP det virker helt fint.

Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-02-06 17:29

Michael wrote:
> [...]
> er der et program der kan kalre det?
> ved jeg kan bruge VNC men er der noget andet der er beder til samme

Hvis den "bare" skal være fil-server, så behøver du ikke noget program -
bare del drevene/mapperne/filerne - så kan du tilgå dem fra andre PC'er på
lokalnettet.

Jan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-02-06 17:33

Michael <m@m.dk> wrote:

> [...]
> program der kan kalre det?
> ved jeg kan bruge VNC men er der noget andet der er beder til samme brug?

Windows XP Magasinet (Alt om DATA) fra november 2004 - find det evt på
dit bibliotek - har en opskrift, hvor man bruger Netmeeting 3. Dvs det
kan være en meget gammel maskine. Hos mig er det en 90MHz Pentium, som
nogen havde stillet ned i cykelkælderen, med ny hardisk og Win95.

Ingen skærm, ingen mus og ingen tastatur. Kun strøm og et netkabel.
Skulle nok kunne stå i et skab.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-02-06 22:20

Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev:

: Michael <m@m.dk> wrote:
:
[...]

Jeg har fået en forespørgsel i en mail om hvordan det gøres,
så jeg tænker der kan være flere der gerne vil prøve.

Her er en opskrift:

Selve det at få computeren til at starte og køre uden mus, tastatur og
skærm gør man på følgende måde.

Fjern musen mens computeren er slukket. Tænd for computeren og når man
bliver gjort opmærksom på, at musen mangler, trykker man på Tab tasten
og mellemrumstasten for at markere Vis ikke denne meddelse i
fremtiden-feltet.. Derefter trykkes på Tab tasten og Enter tasten for
at lukke vinduet. Når Windows er startet op, trykker man på Ctrl-Esc
for at åbne Start menuen. Brug markørtasterne til at vælge Luk
computeren-knappen og tryke på Enter tasten. Brug markørtasterene til
at vælge Luk computeren i feltet og tryk på Enter.

Derefter fjernes tastatur og skærm, så der kun er net- og strømkabel
tilsluttet computeren. Start computeren og vent i et par minutter.
Undersøg herefter om der er adgang til det delte drev på filserveren.
Er der det, fungerer alt som det skal og filserveren er næsten klar
til brug.

Det der så mangler er at vælge hvordan du vil fjernbetjene filserveren
fra en af de andre computere i lokalnetværket.

I mit tilfælde bruger jeg Netmeeting 3. Det kører på filserveren under
Windows 95 (starter automatisk når filserveren tændes) og på de øvrige
Windows computere (Win2K og WinMe) i lokalnetværket. Jeg lukker også
filserveren ned fra Netmeeting. Fidusen med at bruge Netmeeting er at
det også kører under Windows 95. Den seneste version af Netmeeting kan
hentes på

http://www.microsoft.com/netmeeting

I BIOS på nogle computere findes den mulighed, at On/Off knappen kan
sættes til Suspend. Derefeter åbnes Strømstyringkontrolpanelet, klik
på på fanebledet Avanceret. Vælg Luk computeren i Når jeg trykker på
afbryderkanappen på min computer-feltet.

En tredie mulighed (som jeg heller ikke selv har afprøvet) er at lukke
computeren automatisk på bestemte tidspunkter ved hjælp af AutoClose

http://www.geocities.com/pbornet/autoclose.htm

Der er sikkert andre muligheder. En (mere) udførlig beskrivelse kan du
læse i det nummer af Windows XP Magasinet jeg henviser til i min post.

Fra : Michael

Dato : 06-02-06 17:35

hade tænkt mig den skal stå i et skab uden skærm eller keybord, virker det
også på den måde?

Fra : MRN

Dato : 06-02-06 18:05

> hade tænkt mig den skal stå i et skab uden skærm eller keybord, virker det
> også på den måde?

Det virker fint. Selvfølglig skal du bruge det når du skal installere
diverse ting, men ellers er det fint...
Som Jan Vestergaard også skriver, kan du bare dele diverse mapper hvis du
bare skal bruge den til fil-server eller backup. Der behøver du ingen
programmer eller lignende, men du kan nøjes med Windows (xp er nemmest mht.
netværk...)
Evt kan du bruge et af de mange gratis FTP programmer der findes, hvis du
vil kunne tilgå dine filer fra nettet...
Jeg bruger Cerberus FTP, det kan fint anbefales...

http://www.softsland.com/download.php?url=http://www.cerberusftp.com/files/CerberusInstall.zip

Mvh
MRN

Fra : Michael

Dato : 06-02-06 17:57

det er det her program du snakker om ik?
http://www.microsoft.com/windows/NetMeeting/default.ASP
Det vil ikke instaleres på min Win Xp servis pack 2 maskine!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-02-06 20:02

Michael wrote:
> det er det her program du snakker om ik?

Gider du ikke bruge "Besvar" på de indlæg, som du svarer på ?

Det er ikke til at se, hvor dine svar hører til ?

Jan