Ølgær
Fra : Inge

Dato : 05-02-06 18:35

Hej
er her nogen der ved hvad ølgær indeholder af vitaminer f.ex.? Jeg har for
år selv taget det som pulver udrørt i vand, det fås ikke mere, nu kun som
tabletter. Jeg har læst at katte har godt af det og min kat spiser den
ugentlige tablet med glæde, - men hvad gavn gør det egentlig?

mvh
Inge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-02-06 23:34

Inge skrev:

> er her nogen der ved hvad ølgær indeholder af vitaminer f.ex.?

Hvis man kan regne ølgær for "tørret gær", og det er vist ikke helt
ved siden af, så udmærker det sig især ved at indeholde en del folin-
syre: <http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=1057> (dags-
behovet af folinsyre kan angiveligt dækkes af 10 g tørret gær).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-02-06 08:26

> er her nogen der ved hvad ølgær indeholder af vitaminer f.ex.?

Du KUNNE jo læse uden på pakken med tabletterne til katten.

5 mcg B1
1,2 mcg B2
4 mcg B6
210 mcg nicitiamid
50 mcg Pantothensyre
2 mg cholin
8 mg fonlinsyre
102 mcg E
102 mcg g C

Alle tal pr tablet. Det er med andre ord primært en b-vitaminpille.

Mvh Maria

Fra : Inge

Dato : 06-02-06 09:32

> [...]
> 102 mcg E
> 102 mcg g C
>
> Alle tal pr tablet. Det er med andre ord primært en b-vitaminpille.

Takker for det venlige svar. Jeg HAR læst og der står som følger:

Kosttilskud - Anbefalet/rekommanderet daglig dosis: 4-6 tabletter.

Bør kun efter aftale med læge eller sundhedsplejerske anvendes af gravide
eller børn under 1 år.

Deklaration pr. tablet: Ølgær/öljäst 330 mg.

Fremstillet under farmaceutisk kontrol.

Opbevares/förvaras beskyttet mod fugt og stærk varme.

Opbevares/förvaras utilgængelige for børn.

Pillerne er købt hos Matas, som heller ikke vidste det. Så som du ser er der
ingen angivelse af hvilke vitaminer eller andre ting disse piller
indeholder, derfor mit spørgsmål.

mvh
Inge

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-02-06 15:37

> Kosttilskud - Anbefalet/rekommanderet daglig dosis: 4-6 tabletter.

Lyder umiddelbart som om de ikke er helt så stærke, som dem jeg har
liggende. Mine er fra Chrisco, købt hos en eller anden dyrehandler for under
50 kr for 250 stk.

Mvh Maria