Andet multimedie
Photoshop og ram
Fra : enrico

Dato : 05-02-06 14:25

Det virker derimod uden problemer i WinXP x64 Edition og det
> selvfølgelig uden at skulle rode med obskure parametre i boot.ini.
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs2/x86_cs2.png>
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs2/x64_cs2.png>.

Hej Madsen!

Du er som regel velinformeret. Dvs. jeg kan anskaffe en XP x64 version og
køre Photoshop?

Jeg læste på Microsofts hjemmeside, man kan bytte sin XP til 64 bit
versionen, men man kan langt fra være sikker på alle progammer kører under
denne platform.

Jeg skal så være sikker på min processor understøtter 64 bit også... eller
er det bundkortet? Jeg har en ret ny maskine.

-enrico

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 05-02-06 17:19

enrico wrote:
> Jeg skal så være sikker på min processor understøtter 64 bit også... eller
> er det bundkortet? Jeg har en ret ny maskine.

Det er processoren der skal være 64-bit. (Og bundkortet skal naturligvis
understøtte processoren)

/Andreas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-06 18:14

enrico skrev:

> Dvs. jeg kan anskaffe en XP x64 version og køre Photoshop?

Photoshop er endnu ikke et 64-bit program, men den kan udnytte
mere RAM under et 64-bit styresystem end under et 32-bit.
Som skrevet på: <http://photoshopnews.com/?p=134>, så vil den
kunne gå op til ca. 3.5 GB.

> Jeg læste på Microsofts hjemmeside, man kan bytte sin XP til 64
> bit versionen,

Deres ombytningsordning er så vidt jeg ved forlængst forbi og
der findes ikke en dansk udgave af det styresystem. Desuden så
kan det kun købes som OEM.
Se evt.: <http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=136709>.

> men man kan langt fra være sikker på alle progammer kører under
> denne platform.

De fleste programmer kan køre, for WinXP x64 Edition kan emulere
32-bit vha. en funktion kaldet WOW64 (Windows On Windows64), men
hvis det drejer sig om et program, som skal installere en driver
for at kunne køre, skal programmet være skrevet til x64. Det samme
er tilfældet med programmer, som smider specielle funktioner ind i
højrekliksmenuen (shell extensions).

Det største problem er at finde drivere til sit hardware, for
WinXP x64 Edition understøtter ikke 32-bit drivere.

Hvis du gerne vil kontrollere, om et specielt stykke soft- eller
hardware er understøttet af WinXP x64, så er der hjælp at hente
her: <http://www.ukgamer.com/article.php4?action=win64>.

> Jeg skal så være sikker på min processor understøtter 64 bit
> også... eller er det bundkortet? Jeg har en ret ny maskine.

Processoren skal understøtte 64-bit, så det skal enten være en
AMD Athlon 64, 64 FX, Mobile Athlon 64, Turion 64 eller Opteron.
Hvis det er en Intel, skal det være en Xeon med EM64T eller en
Pentium 4 med EM64T.

--
Hilsen
Madsen