afvænning af ble
Fra : tb

Dato : 05-02-06 11:57

Vi har en dreng på snart 3½ som vi døjer med at få til at blive blefri

Han kan sagtens finde ud af at sidde på toilet og tisse, men det er som om
der slet ikke er forbindelse mellem om han skal tisse og at han gør det.
Vi har flere gange siddet på toilet længe og lige efter tisser han i
underbukserne. Han kan tisse flere gange i timen, og hvad værre er : Vi har
fjernet bleen for at han skulle føle gene ved at tisse i bukserne, således
at toiletbesøg skulle være motiverende, men han har åbenbart bare affundet
sig. I starten sagde han at han havde tisset i bukserne, det gør han ikke
mere. nu går han bare rundt med våde bukser.

Jeg er åben for forslag!

Ska lige sige, at han gerne vil bestemme, og hvis han beslutter sig for
noget, kan han være svær at få til at ændre mening.

Ska også lige sige, at vi i den sene tid har haft meget fokus på det med
bleen og at det måske har været for meget for ham, så han måske er blevet
stædig ?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-02-06 12:10

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Vi har en dreng på snart 3½ som vi døjer med at få til at blive blefri

Hmmm.... min den største havde det nogenlunde ligesom jeres dreng. Vi havde
prøvet et stykke tid med at sidde på potte, sidde på sej drengepotte med rat
og jeg ved ikke hvad.
Det hele løste sig ved et trylleslag, da han - omkring de 3½ - blev stor
nok til at stå op og tisse... har I prøvet det? Det er vældig motiverende at
tisse 'ligesom far'. Noget andet er, at det vil være nemmere at vente et par
måneder, så man ikke skal have flyverdragt og alting af, når man skal i en
fart

Venlig hilsen Dikte

Fra : Prikke

Dato : 05-02-06 15:59

> [...]
> bleen og at det måske har været for meget for ham, så han måske er blevet

Det kan jo være han bare ikke er klar endnu. Vores den største tog vi bleen
af da han var 3½ og han tissede i bukserne mange gange om dagen i et helt
år. De to andre var ikke engang fyldt 3 før de var renlige, så det er meget
forskelligt.

Lige nu har I haft meget focus på det og måske føler han sig lidt presset
og måske vil han bestemme. Men en ting er helt sikkert, I kan ikke komme til
at bestemme om han skal tisse i bukserne eller på wcét, det kan han kun! Jeg
ville snakke med ham om at det nok ikke er endnu for ham, købe buksebleer,
som han kan trække ned, hvis han skulle få lyst at gå på toilettet og så
give ham ble på lidt endnu og dermed give jer selv og ham lidt ro fra
tisse-kampen, det kan nogen gange hjælpe løse det hele.

Han skal nok komme til at tisse på toilettet, men er det ikke lige meget om
det er nu eller om et ½ år?

Mvh Rikke

Fra : Lise Hansen

Dato : 05-02-06 16:31

Hej!

Som dagplejer har jeg været med til at vænne utallige børn af med bleen.
Det kræver for det første, at forældrene samarbejder omkring det, og at man
har
en fornemmelse af, at barnet er klar til det. Nogle er det, når de er 2 et
halvt, andre
først et års tid senere.

Fremgangsmåden, som jeg har benyttet både for mine egne børn og
dagplejebørnene, er:

Gå på toilet - eller potte - cirka en gang i timen. Tisser han, er det fint,
gør han ikke, er det fint.
Lad ham ikke sidde alt for længe. Maks 5 minutter. Gå ud og spørg ham, om
han har tisset. Siger han nej, så sig: nå, okay, så får du bukser på igen,
så prøver vi bare igen senere. Siger han ja, så spørg, om han er færdig. Det
siger han helt sikkert ja til. Sig, at det var vel nok dejligt, så slipper
du for at få våde bukser. ,Giv ham bare tøj på igen. Gør ikke et stort
nummer ud af det - bare stille og roligt, mens du snakker om alt muligt
andet. Lok for alt i verden ikke med vingummi osv. Når han har sovet, er det
direkte på toilet, inden I skal gå tur, ud at køre eller andet - ud på
toilet, inden han skal sove - ud på toilet. Den første uge eller to, har jeg
givet dem ble på, inden vi går tur, for det er ikke rart at stå med våde
bukser udenfor. Det kan også føles som lidt af et nederlag for dem. Bleen
bliver taget af, så snart vi er hjemme igen, og så er det direkte ud på
toilet.

Jeg går også selv på toilet, inden vi skal gå, og når vi kommer hjem, og det
spejler de sig jo også i.

Undlad at snakke for meget om det med venner, bedsteforældre osv, mens han
hører på det, for det kan gøre stædigheden værre.

Er han i en eller anden form for pasningsordning, så tag en snak med
personalet og sørg for, der er et tons ekstra tøj med. Og som Dikte også
skrev, så ER det lettere, når flyverdragtsæsonen er overstået, men det kan
løses med at få ble på, når I går tur eller er ude at lege. Jeg ved, at
mange vil sige enten eller, men den måde, jeg har gjort det på, har været
effektiv. Jeg har oplevet flere små pus stå og fryse og være opløst i gråd,
fordi dagplejeren har haft en anden mening. Og det er synd for børnene.

Det med at stå op og tisse, holdt jeg hurtigt op med at få dem til. Forestil
dig, hvor meget det kan komme til at lugte med bare to knægte, der har svært
ved at styre kalorius, og alt det rengøring i løbet af dagen, det medfører

Når han en gang er kommet af med bleen, må du være forberedt på, at der kan
ske uheld, især i starten, for når de leger eller er optaget af et eller
andet "glemmer" de, at de skal tisse, eller tror, at det godt kan vente
lidt. Og det kan det som regel ikke Lad ham beholde bleen på om natten,
indtil han er sikker om dagen. Når den så er tør om morgenen, kan du prøve
at tage den om natten. Som regel varer det længere tid at slippe natbleen.

Jeg blev selv bundet til potten, da jeg var lille, og det har jeg aldrig
glemt.

Held og lykke med det. Han skal NOK slippe bleen. Håber, du kan bruge noget
af det, jeg har skrevet.

Lise

Fra : Ida Nielsen

Dato : 05-02-06 17:27

Tjaaa vores var næsten 4 inden han var klar til at slippe bleen.

Metoden - når han ikke havde gået med ble i en uge -han valgte selv hvornår
bleen skulle af.

Tja når han i en hel uge ikke havde haft bleen på - så ville vi tage en tur
i Toy'R Us og så kunne han selv vælge hvad han ville have.

Det virkede i første hug, og vi havde kun 2 uheld den uge såååååååååå

Bestikkelse er nogle gange vejen frem

Hilsen
Ida

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-02-06 22:10

> [...]
> affundet sig. I starten sagde han at han havde tisset i bukserne, det gør
> han ikke mere. nu går han bare rundt med våde bukser.

Vent til det er varmt og sommer, lad ham gå med numsen bar
i haven, lad ham selv finde ud af, hvordan systemet virker,
det bliver de som regel ret fascinerede af.

Mvh.Bodil.

Fra : Nette

Dato : 05-02-06 23:35

"Bodil Grove Christensen" skrev

> Vent til det er varmt og sommer, lad ham gå med numsen bar
> i haven, lad ham selv finde ud af, hvordan systemet virker,
> det bliver de som regel ret fascinerede af.

Ih, det var netop de ord, jeg ville have skrevet.

Nette

Fra : Brian k

Dato : 07-02-06 17:18

Bodil Grove Christensen wrote:
> Vent til det er varmt og sommer, lad ham gå med numsen bar
> i haven, lad ham selv finde ud af, hvordan systemet virker,
> det bliver de som regel ret fascinerede af.

Hejsa

Helt enig!

Og alternativt kan man have en lille spand med små gaver liggende på
toilettet (uden for barnets rækkevide) og når barnet så lykkes med stort
eller småt på toilettet så vanker der en lille gave

Han kan godt bruge ble alligevel mens i gør det - gaven motivere bare til at
"huske" at sige til når der er noget på vej ud

Men klart....sommeren er det absoulte bedste tidspunkt at vænne et barn af
med bleen.

Og 3 1/2 år....om det bliver nu eller om 4 - 6 mdr.... betyder ikke noget.

mvh
brian

Fra : nusle nuslesen

Dato : 08-02-06 22:53

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> bleen og at det måske har været for meget for ham, så han måske er blevet

Jeg har tre børn, og jeg har aldrig prøvet pottetræning eller anden
"afvænning".

Mine børn er alle tre kommet en dag og har sagt, at de ikke ville have ble
på - og så fik de det ikke, og der har aldrig været "uheld" overhovedet.

De var alle tre lige fyldt 3 år.

- jeg synes stadig der er underligt, at jeg sådan ikke ved, hvordan "man
gør".

Jeg har efterfølgende tænkt, at børn siger til, når de er klar. Men jeg var
nok bare heldig.

mange hilsner

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-02-06 13:26

nusle nuslesen wrote:
> [...]
>
> Mine børn er alle tre kommet en dag og har sagt, at de ikke ville
> have ble på - og så fik de det ikke, og der har aldrig været "uheld"

Vores søn kom også selv og sagde til. (Men havde så og har stadig (5 år) af
og til uheld, når det er sjovere at lege end at være opmærksom på at man
skal tisse.)

> De var alle tre lige fyldt 3 år.

3 år 4 mdr.

> - jeg synes stadig der er underligt, at jeg sådan ikke ved, hvordan
> "man gør".

Jeg tror selv meget på, at mange ting bliver meget nemmere, hvis man er vaks
ved havelågen, når ungen selv er klar. Det jar vi oplevet med skemad,
spis-selv-med-ske, bleafvænning, sutafvænning, cykel, cykel uden støttehjul

Lige nu prøver han - i sit eget tempo - at lære at læse og regne. (Stadig 5
år.)

> Jeg har efterfølgende tænkt, at børn siger til, når de er klar. Men
> jeg var nok bare heldig.

Måske, men du er i så fald ikke den eneste.

--
Kristian Damm Jensen