Side der viser inhold af server?
Fra : johs32

Dato : 04-02-06 19:42

Jeg kunne godt tænke mig at lave en side som viser hvad der alt ligger på
min server af mapper og filer (lidt ala stifinder). Det skal også være
muligt at dobbelt klikke på mapper og så få vist indholdet af disse.

Er dette noget der kan lade sig gøre? Jeg har tænkte mig at bruge php.

Mvh
Johs

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-06 08:30

johs32 skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at lave en side som viser hvad der alt ligger på
> min server af mapper og filer (lidt ala stifinder). Det skal også være
> muligt at dobbelt klikke på mapper og så få vist indholdet af disse.

Browsere er født med selv at kunne lave præcis det. Det eneste
der kræves, er at serveren tillader at man får en oversigt over
filer på serveren, og det spærres der for som udgangspunkt.

Hvis serveren kan benytte .htaccess, kan der lægges en fil i hver
mappe. Filen skal hedde .htacces (præcis sådan med punktum) og
indeholde denne linje:

Options   +Indexes

Hvis man så skriver netstien til en sådan mappe, får man en
oversigt over rodfilen og kan dobbeltklikke på mappe- og
filikonerne som i stifinder.

> Er dette noget der kan lade sig gøre? Jeg har tænkte mig at bruge php.

Det er ikke nødvendigt, men det kan godt kodes i PHP i stedet
for.

--
Bertel

Fra : johs32

Dato : 05-02-06 10:58

> [...]
>
> Hvis serveren kan benytte .htaccess, kan der lægges en fil i hver
> mappe. Filen skal hedde .htacces (præcis sådan med punktum) og

Jeg kan ikke lave en fil i winXP der starter med ".". Det kan lade sig gøre
i Linux, så er den eneste løsning at finde en med en linux maskine og lave
filen der?

Mvh
Johs

Fra : Benny Nissen

Dato : 05-02-06 12:44

johs32 wrote:

> Jeg kan ikke lave en fil i winXP der starter med ".". Det kan lade sig gøre
> i Linux, så er den eneste løsning at finde en med en linux maskine og lave
> filen der?

Du laver bare filen som en .txt fil, og omdøber den i en kommandoprompt
til .htaccess

--
Benny Nissen

Fra : johs32

Dato : 05-02-06 13:47

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> Du laver bare filen som en .txt fil, og omdøber den i en kommandoprompt
> til .htaccess

how? Går ud fra at det er noget med at start cmd fra "Kør", men kender ikke
lige nogen cmd kommandoer.

Fra : Benny Nissen

Dato : 05-02-06 14:23

johs32 wrote:

> how? Går ud fra at det er noget med at start cmd fra "Kør", men kender ikke
> lige nogen cmd kommandoer.

find filen.
'cd ..' går til en mappe højere oppe i systemet.
'cd <mappenavn>' går ind i en mappe.
'ren htaccess.txt .htaccess' omdøber filen fra htaccess.txt til .htaccess

ellers er der altid 'help' såm giver dig en oversigt over kommandoer.
f.eks. 'help ren' viser, hvordan du bruger rename-funktionen

--
Benny Nissen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-06 15:44

johs32 skrev:

> Jeg kan ikke lave en fil i winXP der starter med ".".

Næ, sikke noget pjat. Det er der spærret for i SP2.

Åbn en kommandoboks. Skriv præcis "Æbæbu>.htaccess".

Bagefter kan du redigere filen. I kommandoboksen kan du se
hvilken mappe du befinder dig i, og der ligger filen.

Eventuelle efterfølgende filer kan du lave ved at kopiere den
første til en anden mappe.

--
Bertel

Fra : johs32

Dato : 05-02-06 16:02

> Næ, sikke noget pjat. Det er der spærret for i SP2.
>
> Åbn en kommandoboks. Skriv præcis "Æbæbu>.htaccess".

?? Giver ikke meget mening, får bare en besked om at kommandoen ikke findes.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-06 17:25

johs32 skrev:

> ?? Giver ikke meget mening, får bare en besked om at kommandoen ikke findes.

Klart, jeg var for hastig. Om igen:

Skriv præcis "echo Æbæbu>.htaccess". Det virker.

--
Bertel

Fra : johs32

Dato : 05-02-06 11:21

> [...]
> filikonerne som i stifinder.

> Det er ikke nødvendigt, men det kan godt kodes i PHP i stedet

Ok nu har jeg fået lavet sådan en fil i Linux (kunne være rart at vide om
det kan lade sig gøre i WinXP). Men hvis jeg vil have htaccess til at
fungere bliver jeg nød til at slette min index.html fil. Er det ikke en måde
hvor man både kan have en index.html fil og så have fx et link på denne side
til at få vist fil strukturen på min server?

Mvh
Johs

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-06 15:46

johs32 skrev:

> Ok nu har jeg fået lavet sådan en fil i Linux (kunne være rart at vide om
> det kan lade sig gøre i WinXP).

Du husker vel punktummet?

> Men hvis jeg vil have htaccess til at
> fungere bliver jeg nød til at slette min index.html fil.

Nej for søren. .htaccess er ikke en browserfil der skal vises.
Det er en slags inifil til serveren.

--
Bertel

Fra : Toke Herkild