WRT54GP2 går kold under pres.
Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-02-06 06:34

Har lige købt en Linksys wrt54gp2, trådløs (bruges ikke) router med 3*10/100
og 2 voip udgange.

Alt var fryd og gammen, det hele spillede..lige indtil jeg skulle hente en
torrent fil.

Det er via det "berygtede" p2p princip, hvor jeg sender den del af filen jeg
har hentet til andre,
så det skaber en hulens masse connections på kryds og tværs.

Så begyndte den at skrante lidt. Min XPpro melder kortvarigt om "intet kabel
tilsluttet", hvorefter alle forbindelser ryger.
Den kommer dog tilbage efter ½ sekund.. , men med afbrudte forbindelser.
Routeren tager normalt 5-10 sekunder om at reboote, så den rebooter ikke i
normalt forstand.
Sætter jeg en switch i mellem, oplever jeg naturligvis ikke at xp melder om
% kabel, men jeg kan se at "link" på switchen kortvarigt blinker.

Jeg Har 768/256kbit, og jeg kan presse den fuldt ud med 8 ftp forbindelser
uden problemer, så det ser ud til at være antallet af forbindelser der er
hovedårsagen.

Har prøvet at flashe til nyeste firmware på linksys: 1.30.04beta ,samme
resultat.

Nogen som har oplevet noget lignende med den router , eller forslag til
udbedring (udover at reducere trafikken). Henter jeg samtidigt fra min
linuxmaskine så går det ikke død ved det, den hoster dog også, men den
fortsætter ufortrøddent, fordi at den som XP ikke lægger interfacet ned når
kablet mangler. (At fjerne den feature i xp kunne være en nødløsning).
Jeg kan ikke helt blive enig med migselv om , om det er routeren der hoster,
eller switchdelen.. Symptomerne peger på switchen, men årsagen peger på
routeren.

Jeg er iøvrigt i tvivl om hvad der faktisk sidder i den router ?
Jeg har en mistanke om at det ikke er en normal wrt54, nærmere noget baseret
på befsr serien, bare en mistanke..Der findes tilsydenladende ingen
alternative firmwares, så jeg tror der sidder noget uldent i den, udover
voip adapteren.

xpost dk.edb.netværk (fut) og dk.teknik.ip (routeren bruges primært af folk
med voip)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-02-06 11:09

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> wrote in message

> [...]
jeg
> har hentet til andre,
> så det skaber en hulens masse connections på kryds og tværs.

Så vidt jeg ved er det et "kendt" problem.
Du skal søge efter den hackede firmware - der kan du sætte en række options
så den ikke brækker sig ved P2P. Om den findes til routeren med voip det ved
jeg faktisk ikke ->google :)

--

/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 05-02-06 17:41

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> options så den ikke brækker sig ved P2P. Om den findes til routeren
> med voip det ved jeg faktisk ikke ->google :)

OpenWRT eller sveasoft vil ikke kendes ved den. Måske fordi det er lidt en
speciel sammenblanding, hvis den er baseret på befsr så giver det sigselv.
Er det en rigtig wrt variant har man måske lidt større muligheder, men jeg
kan ganske enkelt ikke finde nogle "nørde" specs på den nogen steder.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 04-02-06 14:42

Sune Storgaard skrev:
> Har lige købt en Linksys wrt54gp2, trådløs (bruges ikke) router med 3*10/100
> og 2 voip udgange.

Jeg har selv sådan en spilledåse og den kan på ingen måde anbefales. Et
helt igennem halvfærdigt produkt med en yderst fejlbehæftet firmware som
Linksys nægter at supportere.

Som jeg kan se af resten af din post så har du været igennem akkurat de
samme manøvrer som jeg.

Så hvis du har købt den over internettet og endnu ikke har haft den i 14
dage, ville jeg skynde mig at sende skidtet retur og så finde et andet
produkt.

Mvh
Claus

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-02-06 16:44

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Jeg har selv sådan en spilledåse og den kan på ingen måde anbefales.
> Et helt igennem halvfærdigt produkt med en yderst fejlbehæftet
> firmware som Linksys nægter at supportere.

Jeg vil betegne firmwaren som "minimum funktionel", men den er langt fra så
finpudset som andre wrt54 routere .Der mangler mange features og der er
direkte mangler, bla. er der et par "404 not found" i hjælpesektionerne.

Jeg håber dog inderligt at de får dem rettet , så vidt jeg kan se er selve
produktet relativt nyt, selvom jeg har mistanke om det kører på oldgammelt
hardware.

> Som jeg kan se af resten af din post så har du været igennem akkurat
> de samme manøvrer som jeg.

Det var ikke lige det jeg havde brug for at høre.. :)

> Så hvis du har købt den over internettet og endnu ikke har haft den i
> 14 dage, ville jeg skynde mig at sende skidtet retur og så finde et
> andet produkt.

Den chance er desværre forspildt :(

Må satse på der kommer en alternativ firmware til den, eller linksys får sig
nosset sammen.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 04-02-06 21:51

Sune Storgaard skrev:

> Den chance er desværre forspildt :(

Surt! Jeg er desværre i samme situation.

> Må satse på der kommer en alternativ firmware til den, eller linksys får sig
> nosset sammen.

Det kan du glemme alt om. Min omfattende korrespondance med
Linksys-support endte med at jeg blev henvist til min VOIP-leverandør
som skulle kunne levere en nyere firmware.

Alternativt kunne jeg returnere Linksysen til sælger som defekt produkt.

Sig til hvis du har held af at få fat i en nyere/bedre firmware.....

Mvh
Claus

Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-02-06 22:05

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> wrote

[snip det hele]

Jeg oplever det samme. Send routeren retur under garanti - du har dog så nok
desværre det problem, at du ikke har nogen anden ip-adapter.....det har jeg
dog skaffet mig idet jeg ikke ønsker at anvende wrt54gp2´eren længere - af
nævnte grund.

Jeg går over til en wrt54gl samt en pap2. På routeren installerer jeg ny
firmvare - www.sveasoft.com - hvor jeg kan konfigurere eks. båndbredde og
QOS.

Torben Brøndum

Fra : Carl

Dato : 25-02-06 17:49

> [...]
> jeg har hentet til andre,
> så det skaber en hulens masse connections på kryds og tværs.

Jeg går ud fra at du kører NAT på routeren. Med p2p bliver routerens NAT
tabel meget stor, og dermed tager det længere til at slå op i den - og
skruen er i gang.

På Cisco routere kan man selv konfigurere hvor længe en NAT skal blive i
tabellen, hvis du kan det på din, så sæt den væsentlig lavere end standard.

--
mvh. Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531