Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lille lyskilde til indendørs foto
Fra : Jesper F

Dato : 03-02-06 17:02

Jeg driver en lille hjemmeside, hvor vi sælger tøj. Vi tager selv billeder
af tøjet i butikken og lægger dem på hjemmesiden.
Foruden at vi har konstateret at billederne bliver bedst (farveægthed), hvis
vi tager dem om dagen, ville jeg gerne forbedre kvaliteten af billederne
yderligere.
Kan man gøre for at forbedre belysning og farveægthed når man taget billeder
af tøj og stof tæt på?
Findes der f.eks. en lille "paraply" eller hvad de hedder, som jeg kan tage
med rundt i butikken, når jeg tager billederne?
Vil det forbedre farveægthed? Et at problemerne er til tider at mit cameras
indbyggede blitz overeksponerer billederne.
Jeg absolut amatør og ved ikke noget om dette, så jeg er taknemlig for
inputs.

Jesper

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 18:01

Jesper F wrote:
> [...]
> indbyggede blitz overeksponerer billederne.
> Jeg absolut amatør og ved ikke noget om dette, så jeg er taknemlig for

En måde at få den rigtige farve på billederne er at du altid
fotograferer et lille gråkort sammen med tøjet. Når du korrigerer
billederne bagefter har du jo en grå farvereference med.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-06 18:07

"Jesper F" <askfortheemail@ask.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> cameras indbyggede blitz overeksponerer billederne.
> Jeg absolut amatør og ved ikke noget om dette, så jeg er taknemlig for

For at komme tættere på de rigtige farver, så kan du med mange kameraer
indstille en manuel hvidbalance. Man fotograferer et hvidt stykke papir
eller lignende, og så indstiller man WB eller hvidbalancen efter det
billede. Det skal selvfølgelig tages på det sted, hvor tøjet skal
fotograferes. Dermed tilpasser du til lyset på stedet. Nu har du godt nok
ikke skrevet, hvilket kamera du har, men prøv at se i manualen om du har den
mulighed.

Mvh. Claus Petersen

Fra : HKJ

Dato : 03-02-06 18:50

Jesper F wrote:
> Kan man gøre for at forbedre belysning og farveægthed når man taget billeder
> af tøj og stof tæt på?

Se om du har en manuel WB*, hvis du har, så indstil den på glødelampe og
sluk for den indbyggede blitz. Du skal så bruge belysning fra halogen
lamper.

*Hvis dit kamera har mulighed for at indstille hvidbalancen ud fra en
hvid/grå flade, er det endnu bedre. Husk bare at indstille den med samme
belysning som du fotograferer med.

Hvis du bruger både blitz og anden kunstig belysning (glødelamper eller
lysstofrør), vil du aldrig kunne få styr på farverne.

Man kan også bygge et rigtig flashsystem op, men det koster lidt:
http://www.flashandmore.dk/
http://www.elfoflash.dk/
http://www.jimsfoto.dk/dorr.htm (Virker måske ikke)

Fra : Jesper F

Dato : 03-02-06 23:19

> [...]
> Hvis du bruger både blitz og anden kunstig belysning (glødelamper eller
> lysstofrør), vil du aldrig kunne få styr på farverne.

Tak for tips'ne. Jeg et kompakt Casio Ex-750, som har EV-shift, manuel
hvidbalance m.m. Det bliver det kamera jeg skal bruge, og jeg synes det ser
fornuftigt ud med de muligheder det giver. Så jeg skal have lært mig lidt
mere om hvad det giver at muligheder, men farverne bliver mere naturlige kan
jeg se.

Skal man simpelthen forsøge at undgå blitz når jeg nu tager billeder
indendøres?

Tak for hjælpen.

Jesper

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 23:33

Jesper F wrote:

> [...]
> jeg se.
>
> Skal man simpelthen forsøge at undgå blitz når jeg nu tager billeder

Enhver form for blandingsmisbrug er farligt. Det gælder også for lys.
Blander du lys fra flere forskellige typer af lyskilder (glødelamper,
lysstofrør, blixt) får du underlige farver, der ikke altid kan
korrigeres senere. Derfor: hvis du beslutter at bruge halogenlys (og det
er en god ide) skal du ikke blande blitzlys ind i det. Dels har de to
lyskilder forskellige farvesammensætning, og dels kan du ikke styre det
indbyrdes forhold. Har du ikke lys nok til at sikre mod rystede
billeder, så brug et stativ, eller andet fast underlag for kameraet.

Bo //

Fra : Jesper F

Dato : 04-02-06 00:16

> [...]
> forhold. Har du ikke lys nok til at sikre mod rystede billeder, så brug et
> stativ, eller andet fast underlag for kameraet.

Det lyder spændende. Halogenlys - mener du da en lyskilde jeg skal indkøbe
og tage med rundt?
Kan lysstofrørerne i loffet være nok, hvis jeg får et stativ til kameraet?

Fra : HKJ

Dato : 04-02-06 07:42

Jesper F wrote:
> Det lyder spændende. Halogenlys - mener du da en lyskilde jeg skal indkøbe
> og tage med rundt?

Hvis du skal tage rundt til forskellige steder og fotografere, så er det
mest praktisk nok et "stort" flash anlæg (Se mine links fra sidste indlæg).

Ellers vil et fast sted med halogenlys være udmærket.

> Kan lysstofrørerne i loffet være nok, hvis jeg får et stativ til kameraet?

Lysstofrør har generelt en dårlig farvegengivelse.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-02-06 12:31

HKJ wrote:

> Lysstofrør har generelt en dårlig farvegengivelse.

Med mindre man køber ordentlige rør. De begynder typisk med '9'
Jeg bruger 940 rør på kontoret, og de har faktisk en rimelig
farvegengivelse. Desværre er det ikke hyldevare i almindelige forretninger

Bo//

Fra : HKJ

Dato : 04-02-06 13:25

Bo Bjerre wrote:

> Med mindre man køber ordentlige rør. De begynder typisk med '9'
> Jeg bruger 940 rør på kontoret, og de har faktisk en rimelig
> farvegengivelse. Desværre er det ikke hyldevare i almindelige forretninger

Udsender de fuldt spektrum?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-02-06 15:47

HKJ wrote:

> Udsender de fuldt spektrum?

Nej, men de har et colour rendering index (CRI) over 90, og de bruges
faktisk i trykkerier og andre steder hvor farver vurderes. Da spektret
ikke er et fuldt spektrum, kan der forekomme metameri.

Hvis du vil se spektret kan det findes på side 39 i nedenstående
publikation:

http://www.osram.se/_nav/goLink.aspx?p=Lysror.pdf&t=File

rør, der hedder noget med 8 har et CRI på 80-90, de der begynder med 9
har et CRI på over 90.

Herefter kan den hedde 30, 40 eller 65, for 3000K, 4000K eller 6500K
farvetemperatur. Et "almindeligt" rør til armaturet i køkkenet er 827,
og det giver et "varmt" lys, og en ikke fremragende farvegengivelse. Til
gendæld ser kød og grøntsager "lækre" ud..

Altså: første cifer: farvekvalitet, de næste to cifre: farvetemeratur.

Desværre er der ikke mange forbrugere, der ved, hvad de skal KRÆVE, når
de køber lysstofrør, så derfor køber man et billigt rør. Det samme
gælder sparepærer. Det er et gysligt lys, der kommer ud af dem. Når de
kommer i farve 930 og 940 vil jeg overveje at bruge dem i mit hus.
Indtil bruger jeg rigtige pærer/halogenspoz

Bo //

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-02-06 02:49

"Jesper F"
> [...]
> indbyggede blitz overeksponerer billederne.
> Jeg absolut amatør og ved ikke noget om dette, så jeg er taknemlig for

Jeg har læst tråden og der er gode ideer, men jeg syns nu din egen
er den bedste - hvis kameraet tillader at du bruger extern flash, så
vil det fungere meget fint med et kabet, en kraftig flash med paraply
hold ud i arms længde. Indstillingen på kammeraet vil være højeste
hastighed mulig ved flash og mindste blænde åbning, det skulle effektivt
eliminere alt andet lys i likalet og give ren hvid flash belysning, en semi-
transperent paraply vil give et nogenlunde pænt blødt lys, suppler evt.
med en stor hvid flamingo plade påden modsatte side af flashen, men er
ikke nødvendigt.. Flashen skal væk fra kameraet af flere grunde, bla.at
fremhæve tøjets stoflighed, eliminere ubehagelige reflekser og hotspots.
-max-