Gedcom fil
Fra : Viggo Hansen

Dato : 03-02-06 14:16

Jeg er lidt flov over at spørge, for det lader til at alle her ved det, men
nu gør jeg det. Hvad er en gedcom fil, hvad bruger man den til og hvordan
"laver" man den. Jeg håber det kan forklares så selv jeg kan forstå det.
Venlig hilsen Viggo Hansen

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 03-02-06 14:54

Viggo Hansen wrote:
> [...]
> "laver" man den. Jeg håber det kan forklares så selv jeg kan forstå det.

Hej Viggo,

Det er bestemt ikke et spørgsmål som du skal være flov over at stille.
Mange kommer nemlig aldrig i berøring med GEDCOM og man har heller ikke
nødvendigvis brug for at komme det.

Det forholder sig sådan med dagens slægtsprogrammer at de stort set alle
gemmer deres data i et format som er specifikt for programmet selv. Det
er derfor at du ikke kan indlæse en Legacy data-fil i Brothers Keeper og
Brothers Keeper ikke direkte kan læse f.eks. WinFamily's data-filer og
omvendt. De vil bare brokke sig og sige noget a'la "Forkert data-format"
hvis du prøver.

Til at løse dette problem har mormonerne (eller rettere: Jesu Kristi
kirke af de sidste dages hellige) opfundet en måde at repræsentere
slægtsdata på, som de fleste programmer i dag kan finde ud af at
eksportere deres data til eller importere data fra. Du kan sige at det
er et fælles sprog for programmerne. Lidt som at sige at et program
"taler svensk" et andet "taler russisk" og et tredie "taler litauisk".
Men når de skal tale sammen slår de gerne over i engelsk, for det
forstår de alle. Det er altså ikke deres modersmål de taler, men dog et
sprog som de alle (i større eller mindre grad) mestrer, som de kan tale
og forstå. GEDCOM data-formatet er "engelsk" for alle de forskellige
slægtsprogrammer.

Sammenligningen med sprog faktisk strækkes videre: For desværre ikke
alle programmer "taler/skriver" GEDCOM lige godt og ikke alle
"forstår/læser" GEDCOM lige godt. Det kan give problemer når ét program
skal læse GEDCOM data fra et andet: Der kan simpelthen gå information
tabt eller de misforstår hinanden. Derfor er det altid bedst hvis
programmerne kan "tale" hinandens sprog uden at skulle gå omkring
GEDCOM. Nogle kan, andre kan kun GEDCOM.

Definitionen på GEDCOM "sproget" kan du hente på
http://www.familysearch.org/Eng/Home/FAQ/faq_gedcom.asp?color=green#Where_can.
Det er 100% tekst-baseret og du kan hente en sådan fil ind i en
tekst-editor og rette eller ændre i den. Det kan nogle gange være til
stor hjælp selv at kunne finde lidt rundt i GEDCOM sådan at man kan
rette op på de "grammatiske fejl" som programmerne nogle gange laver.

GEDCOM er altså et fælles sprog som kan anvendes mellem forskellige
programmer. Langt hen af vejen kan en GEDCOM-fil være nemmere at skulle
hente ind i dit program end det er for dig selv at skulle indtaste de
200 personer som evt. ligger i GEDCOM-filen. Efter importen kan du så
sammenlægge disse data med dine egne. Altså en del nemmere end selv at
indtaste data på alle 200 personer fra en rapport som en anden forsker
har sendt til dig.

Det blev vist en længere smøre og jeg håber at det var nogenlunde klart,
ellers skal du ikke tøve med at spørge efter en uddybning.

Jesper Holgersen (http://jesper.familien-holgersen.dk/)

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-02-06 15:28

"Viggo Hansen" <viggo@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er lidt flov over at spørge, ....

Det er aldrig flovt at udvidde sin horrisont. Du kan være sikker på, at det
du aldrig får lært vil fylde væsentlig mere end det du når at sætte dig ind
i )

Jesper har udmærkert og uddybende forklaret, og det eneste der derfor kan
poienteres er, at en gedcom-fil altid er en tekstfil, der lader sig behandle
med en simpel teksteditor, og derfor oftest kan læses uanset computer og
styresystem.

Med lidt øvelse og gerne (men ikke nødvendigvis) en editor, der kan lidt
mere end Notepad, kan en gedcom-fil tilrettes, så den tilpasses programmet
der skal importere den, så de enkelte oplysninger havner i de rette felter.
Ofte er det kun enkelte 'tags' der er eller bruges forskelligt fra program
til program.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 04-02-06 01:07

Viggo Hansen wrote:

> [...]
> "laver" man den. Jeg håber det kan forklares så selv jeg kan forstå det.

an international standard text file for exchanging genealogical data

GEn Data COMmunication
exists in various flavours

http://homepages.rootsweb.com/~pmcbride/gedcom/55gctoc.htm

Prepared by the
Family History Department
The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints

2 January 1996 [Revised 10 January 1996]

enjoy

Hugh W

Fra : Michael Erichsen

Dato : 04-02-06 09:40

Viggo Hansen wrote:
> [...]
> "laver" man den. Jeg håber det kan forklares så selv jeg kan forstå det.

Hej

Som bekendt findes der ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.

Du har fået den formelle forklaring af andre. Jeg har prøvet at lægge
lidt forklaring og lidt eksempler ind i en præsentation, jeg holdt i
DIS-Nordsjælland for nylig. Kig evt. også i den på

http://www.dis-danmark.dk/nordsj/Helsinge/Kalender/DovneSurfer.pdf

Mvh Michael Erichsen

Fra : Viggo Hansen

Dato : 05-02-06 11:25

Tusind tak for svarene på mit spørgsmål, jeg er blevet MEGET klogere nu, men
jeg er jo en af dem der er kommet sent ind i PC verdenen. Da jeg var barn
havde vi ikke engang fjernsyn i Danmark. Venlig hilsen Viggo

Fra : baskholm

Dato : 05-02-06 13:39

Så står vi lige. Dog vil jeg tilføje at til trods for at mine
forældre aldrig fik TV (mor døde sidst og i 1990) og selv fik det da
min ældste datter blev født i 1971, gik jeg over til pc det år jeg
var fyldt 50, og jeg havde længe inden anelse om hvordan jeg skulle
gebærde mig med et sådant dyr i huset.
Der gik mere end en måned inden jeg kunne skrive andet end cd, og dir
(det var i de glade DOS-dage), mens det er blevet noget lettere med
vinduernes fremkomst.
Internet var ligeledes en helt ukendt og lukket verden i flere år.
De tidligstre erfaringer med edb fik jeg på et kursus for fallerede
akademikere på Teknologisk i 82. Uden det store udbytte, godt nok, men
jeg fik dog at vide at der var et program der hedder noget med basic,
og som lød utroligt kompliceret. At hente noget ned "ude fra byen"
kostede det blå ned fra himlen, så det blev ik'engang demonstreret.

Børge

Fra : Brothers Keeper - Da~

Dato : 06-02-06 11:51

Hej

På følgende side er der en forklaring på de enkelte GEDCOM koder:
www.brotherskeeper.dk/gedcom_koder/gedcom-standard.htm

Bedste hilsener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk

Fra : Per Hansen

Dato : 17-02-06 05:42

Hej Viggo
Du må da ikke være flov over at søge viden.
Jeg er ikke nogen ørn udi slægtsforskning men kan da fortælle at en gedcom
fil er den type filer slægtsforskningsprogrammer bruger når man laver
stamtavler.
F. eks. har jeg leget lidt med programmet "WinFamily" som jeg synes er
rigtig godt og det gemmer mine indput i en gedcom fil. Den kan så læses i
alle slægtsforskningsprogrammer, så vidt jeg ved.
Skulle der være en der kan uddybe bedre vil det glæde mig
Venlig hilsen
Per Hansen

Fra : Brothers Keeper - Da~

Dato : 17-02-06 08:49

> "Per Hansen" skrev
> Jeg er ikke nogen ørn udi slægtsforskning men kan da fortælle at en gedcom
> fil er den type filer slægtsforskningsprogrammer bruger når man laver
> stamtavler.

Det er nu ikke helt rigtigt.
GEDCOM filer, anvendes til at kunne kopier data fra et
slægtsforskningsprogram til et andet f.eks. fra Brothers Keeper til Legacy.

Da dette er den eneste metode, er det dermed også den bedste - dette skrevet
fordi, at der kan være problemer.
Det er nemlig ikke alle programmer der overholder GEDCOM standarden.

Stamtavler udskrives af de enkelte slægtsprogrammer ud fra de oplysninger
som der er indtastet her og har der imod ikke noget med GEDCOM at gøre.
Der findes dog "små" freeware programmer som kan anvende en GEDCOM fil til
at vise slægtstræer og/eller fremstille web-sider. Men dette er i bund og
grund også en kopiering af data fra ens eget slægtsprogram til et andet -
men i dette tilfælle kan der ikke tilføjes yderlige data.

Endelig skal jeg her gøre opmærksom på at en GEDCOM fil, ikke kan betragtes
som en sikkerhedskopi!
Der er nemlig enkelte slægtsprogrammer, der ikke er i stand til at indlæse
egen oprettet GEDCOM fil korrekt ind igen og så er en "sikkerhedskopien" jo
ikke meget værd.
Anvend den sikkerhedskopi funktion der findes i slægtsprogrammet.

For at tage en ting mere med omkring GEDCOM - Anvendes et slægtsprogram som
ikke kan eksportere/importere en GEDCOM fil, er det en god ide at skifte til
et program der kan dette. Specielt hvis man ønsker at kunne modtage eller
sende slægtdata mellem andre slægtsforskere.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 18-02-06 08:58

"Brothers Keeper - Danmark" <support@bk6.dk> skrev i en meddelelse

> Endelig skal jeg her gøre opmærksom på at en GEDCOM fil, ikke kan
betragtes
> som en sikkerhedskopi!

Helt enig - og så skal man være opmærksom på, at GEDCOM kun indeholde de
nøgne data. Hvis man som jeg bruger Family Tree Maker og gemmer kopier af
billeder, kirkebogstekster, dåbs- og dødsattester m.v. som filer direkte i
FTM, så jeg under opslaget for Hans Hansen kan se alle hans vigtige papirer,
så er ingen af disse med i en GEDCOM fil!!

Derfor; Der er ingen vej uden om en god sikkerhedskopi, og heldigvis kan FTM
og andre gode programmer skabe en sikker sikkerhedskopi.

/Flemming U