A8N32 Deluxe starter kun 1 og, efter cmos ~
Fra : Ukendt

Dato : 03-02-06 12:22

Hejsa gruppe...

Står med et halv-besynderligt problem.

Jeg har et A8N32 board fra asus. det startede fint op første gang jeg
satte det til, efter et crash (windows skulle finde praktisk taget alle
enehder igen og det kløjes den så i) startede maskinen ikke... manualen
foreslår at man piller batteriet ud, og laver en cmos clear, det gør jeg
så, maskinen starter så op, men kun 1 gang. så skal cmos proceduren
gentages, dette er 100% reproducérbart. mit spørgsmål er: hvorfor
_FANDEN_ gør den det, boardet er helt nyt og må som sådan formode at
BIOS kan klare både CPU og RAM (corsair har lign. moduler på deres QVL)

indholdet af maskinen er:
2GB corsair ram på, CMX1024-3200C2
X2 4800 AMD cpu
7800GT gfx
PCI-express SCSI RAID 512MB controller
SB Audigy 2 ZS lyd
intet eksotisk og det giver ikke pote at nøjes med gfx kortet i.

NOGEN FORSLAG?

På forhånd tak
Claus

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-02-06 12:43

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> wrote in message
> [...]
> _FANDEN_ gør den det, boardet er helt nyt og må som sådan formode at
> BIOS kan klare både CPU og RAM (corsair har lign. moduler på deres QVL)

Jeg vil sige boardet er DOA

> [...]
> PCI-express SCSI RAID 512MB controller
> SB Audigy 2 ZS lyd
> intet eksotisk og det giver ikke pote at nøjes med gfx kortet i.

Har du prøvet at skrælle den til absolut min og tage den derfra?
Altså kun en 1ram blok , swappe på blokkede, swappe porte osv.
Giver det samme resultat må det være DOA:

--

/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 13:18

Dennis Pedersen wrote:

> Jeg vil sige boardet er DOA

Det var også så langt jeg var kommet, men ville lige høre om der var en
med et guldkorn.

> Har du prøvet at skrælle den til absolut min og tage den derfra?
> Altså kun en 1ram blok , swappe på blokkede, swappe porte osv.
> Giver det samme resultat må det være DOA:

alt er prøvet og boardet ryger til ombyt på mandag.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 04-02-06 16:37

On Fri, 03 Feb 2006 12:21:36 +0100, "Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk>
wrote:

> [...]
>foreslår at man piller batteriet ud, og laver en cmos clear, det gør jeg
>så, maskinen starter så op, men kun 1 gang. så skal cmos proceduren

Bruger du "Load defailt settings" i bios efter clear cmos?

Prøv evt. at flashe bios igen.

Med venlig hilsen
Henrik Villadsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 18:01

Henrik Villadsen wrote:

> Bruger du "Load defailt settings" i bios efter clear cmos?

jep, er gjort.

> Prøv evt. at flashe bios igen.

har ikke flashet bios på det board før:
Har ikke noget floppy drev og har ikke umiddelbart styr på hvad der skal
ligge på en CD for at jeg kan køre flash fra bios (plejde det ikke at
være shift+F2 ?)
Hvis det er en fejl relateret til bios synes jeg den er ret grum, jeg
mener... der er ikke noget eksotisk ved min maskine og den burde være
istand til at 'bare køre' med mine komponenter, det kan mit a8n-sli
premium board da.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 05-02-06 13:43

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Jeg har et A8N32 board fra asus. det startede fint op første gang jeg
> satte det til, efter et crash (windows skulle finde praktisk taget alle
> enehder igen og det kløjes den så i) startede maskinen ikke...

Hvor er det helt præcis i boot-processen at maskinen ikke starter?

> [...]
> PCI-express SCSI RAID 512MB controller
> SB Audigy 2 ZS lyd
> intet eksotisk og det giver ikke pote at nøjes med gfx kortet i.

"Eksotisk"... hehe.... alt er jo relativt

> NOGEN FORSLAG?

SCSI-controlleren ville jeg betegne som "eksotisk" i denne sammenhæng,
har du prøvet at fjerne den? I hvert fald indtil Windows er oppe at køre?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 18:16

Jeppe Høiby wrote:

> Hvor er det helt præcis i boot-processen at maskinen ikke starter?

fra starten, der kommer ikke liv i noget som helst.

> "Eksotisk"... hehe.... alt er jo relativt

hæh, ja.. rigtigt nok.

> SCSI-controlleren ville jeg betegne som "eksotisk" i denne sammenhæng,
> har du prøvet at fjerne den? I hvert fald indtil Windows er oppe at køre?

jep, har prøvet kun at have grafikkortet monteret, og det i begge 16X
PCI-express slots. synes jeg har været hele møllen rundt...

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 05-02-06 18:55

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> fra starten, der kommer ikke liv i noget som helst.

Hmmm... Det lyder da godt nok helt skævt.

Hvis jeg forstår dig korrekt, så vil din maskine gerne starte op efter
du har nulstillet BIOS. Når du så kommer ind i Windows (?), så crasher
maskinen og du kan ikke starte op igen?

Hvis ovenstående er rigtigt, så lyder det som om der er nogle enheder
der bliver asign'et forkert IRQ el.lign?

Når maskinen crasher og du ikke kan starte op, kan så ikke engang tænde
maskinen? Hvis du kan komme ind i BIOS, kan du måske prøve "Load
failsafe settings" (el.lign.).

Har du prøvet helt forfra:
- Clear CMOS
- Installer kun de mest nødvendige komponenter (1 stk. RAM, GFX-kort,
SATA-HD)
- "Load failsafe" i BIOS
- installér Windows (ja, helt forfra...)

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 19:50

Jeppe Høiby wrote:

> Hvis jeg forstår dig korrekt, så vil din maskine gerne starte op efter
> du har nulstillet BIOS. Når du så kommer ind i Windows (?), så crasher
> maskinen og du kan ikke starte op igen?

den er kun crashet i windows 1 gang, for ahr kun haft windows oppe 1
gang. resterende forsøg har været at få den til at boote mere end 1 gang
efter batteri/CLRTC operationen

> Hvis ovenstående er rigtigt, så lyder det som om der er nogle enheder
> der bliver asign'et forkert IRQ el.lign?

njah, windows plejer gerne at komme med blå skærm hvis IRQ'erne fucker,
mit crash (det ene der nu var) manifesterede sig i af maskinen låste og
den kom en monoton lyd fra højttalerne

> Når maskinen crasher og du ikke kan starte op, kan så ikke engang tænde
> maskinen? Hvis du kan komme ind i BIOS, kan du måske prøve "Load
> failsafe settings" (el.lign.).

jep, load failsafe er gjort, det er nødvendigt når man har lavet et reset.

> [...]
> SATA-HD)
> - "Load failsafe" i BIOS
> - installér Windows (ja, helt forfra...)

ja, det er prøvet... med undtagelse af windows, har en ret frisk og
ubrugt liggende på en SATA disk.

mvh.
Claus, løbet tør for andre idéer end bios flash.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-02-06 14:00

> [...]

>_FANDEN_ gør den det, boardet er helt nyt og må som sådan formode at
>BIOS kan klare både CPU og RAM (corsair har lign. moduler på deres QVL)

Der går formentlig 'ged' i ACPI opsætningen - Hvorfor og hvordan er
svært at sige..

Leg med BIOS indstillingerne..

Prøv at opgradere BIOS hvis der findes en nyere...

Fjern alt hvad der kan fjernes af indstikskort..

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 18:21

Michael Rasmussen wrote:

> Der går formentlig 'ged' i ACPI opsætningen - Hvorfor og hvordan er
> svært at sige..

Det lyder ikke helt utænkeligt, men jeg har prøvet kun at have
grafikkortet monteret, og det burde den være i stand til at håndtere.

> Leg med BIOS indstillingerne..

hah.. ja, men når man tænker på at maskinen skal resettes hver gang, og
at det faktisk ikke er det allernemmeste når maskinen er monteret så er
det begrænset hvor meget legen det bliver til. Jeg har dog leget med
indstillinger for RAM for at se om det var dem der ikke fik nok (det er
nogle corsair moduler som skal have 2.75 volt for at køre optimalt)

> Prøv at opgradere BIOS hvis der findes en nyere...
jaaa... hvis jeg kan finde et floppy drev eller en beskrivelse af hvad
der skal ligge på en CD, så gør jeg det.... ellers ryger kortet tilbage
som DOA.

> Fjern alt hvad der kan fjernes af indstikskort..

Er forsøgt.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 05-02-06 19:12

On Sun, 05 Feb 2006 18:20:41 +0100, "Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk>
wrote:

>jaaa... hvis jeg kan finde et floppy drev eller en beskrivelse af hvad
>der skal ligge på en CD, så gør jeg det.... ellers ryger kortet tilbage
>som DOA.

Jeg mener du kan gøre det fra Windows med "ASUS Update"

--
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 19:52

Henrik Villadsen wrote:

> Jeg mener du kan gøre det fra Windows med "ASUS Update"

Hæhæ, ja... det ville være lækkert at komme så langt, jeg har haft
windows oppe på den 1 gang og der crashede den. vil helst undgå at
skulle flashe boardet i Windoes , når den nu engang er ustabil.

Jeg mener jeg har et IDE floppy drev liggende somewhere, prøver at lave
en bios flash via den. det er vidst det sikreste.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 06-02-06 12:11

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> NOGEN FORSLAG?
>
> På forhånd tak
> Claus

Nu har du vel indlæst SATA driverne under install af XP? Du ved tryk F6 i
starten! Kan godt se det kan være et problem da du ikke har diskdrev,
alternativt kan du få lavet en unattended XP med driverne på.

http://www.vitaligraf.de/

/Torben

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-06 20:00

Torben (Tilst) wrote:

> [...]
> starten! Kan godt se det kan være et problem da du ikke har diskdrev,
> alternativt kan du få lavet en unattended XP med driverne på.

ikke nødvendigt, boardet understøtter AHCI, og den windows der ligger på
SATA'en i forvejen har de nødvendige drivere...

Problemet ligger længe før windows overhovedet kommer ind i billedet.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 06-02-06 21:23

> [...]

>_FANDEN_ gør den det, boardet er helt nyt og må som sådan formode at
>BIOS kan klare både CPU og RAM (corsair har lign. moduler på deres QVL)

Er der strøm på batteriet?
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-06 08:19

Michael Pilgaard wrote:

> Er der strøm på batteriet?

ja, for det er ikke nok at flytte CLRTC jumperen for at 'rense ud' i
bios. så der er sovs på den.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...