Numerisk tjek i javascript
Fra : Peter[5260]

Dato : 03-02-06 00:30

Nedenstående javascript skal tjekke, om feltet "antandele" er OK.
Det andet felt "andele" indeholder det maksimale antal andele, et medlem kan
sælge.

Det er den 4. if, der er problemet.
Hvis f.eks. andele=1400 og jeg indtaster 150 i feltet antandele, så får jeg
fejlen "Du har indtastet flere andele, end du i dag besidder!".
Taster jeg 120 får jeg ingen fejl (tyder på en validering ud fra det
alfanumeriske indhold?!?!?)
Hvordan oversætter jeg feltet til noget numerisk (det er åbenbart det, der
er galt)???

Pft
Peter

function validatesaelg() {
if (trim(document.saelg.antandele.value).length == 0) {
alert("Du skal angive et antal andele!");
document.saelg.antandele.focus();
return false;
}
else if (IsNumeric(trim(document.saelg.antandele.value)) == false) {
alert("Feltet indeholder tegn, der ikke er tal.\nBenyt kun
tallene 0-9 samt komma!");
document.saelg.antandele.focus();
return false;
}
else if (document.saelg.antandele.value <= 0) {
alert("Antal andele skal være større end NUL!");
document.saelg.antandele.focus();
return false;
}
else if (document.saelg.antandele.value > document.saelg.andele.value) {
alert("Du har indtastet flere andele, end du i dag
besidder!");
document.saelg.antandele.focus();
return false;
}
else {
// alert("Feltet er OK - fortsætter salget...");
return true;
}
}

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-02-06 09:39

Peter[5260] skrev:

> else if (document.saelg.antandele.value >
> document.saelg.andele.value) {

Prøv at typecaste med parseInt om de to udtryk.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Vinten

Dato : 03-02-06 10:18

Hej Peter,

Hvis Jens C.'s forslag ikke løser dit problem/spørgsmål - så vil
jeg anbefale at du stiller dit spørgsmål i en gruppe hvor javascript
er "overskriften".

Betragt _ikke_ denne henstilling som et surt opstød men nærmere en
venligt vink i den rigtige retning!

God weekend,
Jan