TDC bredbånd, dårlig telefon forbindelse
Fra : JanH

Dato : 13-06-01 21:30

Hej!
Jeg har TDC ADSL bredbånd (siemens ADSL modem+skillefilter). Min alm.
telefon har en del sus når ADSL'en er tændt. Hvis jeg fjerner kablet fra
skillefilter til ADSL modem, forsvinder suset. Suset er uafhængig af om
computeren er tændt.

Er der nogen der har samme oplevelse?

/Jan
janh@tdcadsl.dk

Fra : Lasse Cederström

Dato : 13-06-01 21:09

Hej Jan,

> [...]
> telefon har en del sus når ADSL'en er tændt. Hvis jeg fjerner kablet fra
> skillefilter til ADSL modem, forsvinder suset. Suset er uafhængig af om

Du skal med 98.8% sikkerhed have dit skillefilter byttet, så forsvinder det
;) - Det var et problem dengang ADSL lige kom frem, trode ikke det skete
længere.

Mvh,
- Lasse Cederstrom.
Der skriver som privat person, og ikke for hans arbejdsgiver TDC Internet.

Fra : JanH

Dato : 13-06-01 22:21

Hej Lasse.

Tak for svaret.
Men udstyret er jo spritnyt. Det kan selvfølgelig være en gammel model
alligevel...

/Jan

Fra : JanH

Dato : 13-06-01 22:35

Suset starter faktisk først når MODEM'et opnår SYNC med centralen.
Så længe LED'en er rød, og der ingen SYNC er, er der heller ingen støj.

/Jan

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-06-01 22:32

On Wed, 13 Jun 2001 21:30:29 +0100, JanH wrote:
> [...]
>telefon har en del sus når ADSL'en er tændt. Hvis jeg fjerner kablet fra
>skillefilter til ADSL modem, forsvinder suset. Suset er uafhængig af om

Enten har du ikke samlet det korrekt, eller også er dit filter defekt.

Hvordan har du lavet din installation, og hvordan er den telefon du oplever
støj i koblet på ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : JanH

Dato : 13-06-01 23:43

Hej Jesper

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message

> Enten har du ikke samlet det korrekt, eller også er dit filter defekt.
>
> Hvordan har du lavet din installation, og hvordan er den telefon du
> [...]

Der er jo ikke så mange muligheder for at samle det forkert, så jeg er ret
sikker på at det er samlet ok.
Min telefon er koblet på det medfølgende hermafroditstik, som vejledningen
foreskriver. Jeg har også prøvet POTS (Plain Old Telephony Service) stikket
på delefilteret. Det giver præcis samme resultat.
Jeg tror du har ret i, at filteret er defekt. På den anden side er det jo en
ren passiv komponent, så sandsynligheden for den er defekt er ret lille
mener jeg.

/Jan

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-06-01 22:52

On Wed, 13 Jun 2001 23:42:47 +0100, JanH wrote:
> [...]
>foreskriver. Jeg har også prøvet POTS (Plain Old Telephony Service) stikket
>på delefilteret. Det giver præcis samme resultat.

Ok, ville bare være sikker på at det ikke var en telefon et andet sted i huset,
som var koblet på før skille filteret.

Hvilken telefon er det ?

>Jeg tror du har ret i, at filteret er defekt. På den anden side er det jo en
>ren passiv komponent, så sandsynligheden for den er defekt er ret lille
>mener jeg.

Tja, men alting kan gå i stykker ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : JanH

Dato : 13-06-01 23:54

stikket

> Ok, ville bare være sikker på at det ikke var en telefon et andet sted i
huset,
> som var koblet på før skille filteret.

Ja, det er værd at prøve alle fejlmuligheder af Jeg har prøvet at koble
en telefon til før skillefilteret, så ryger ADSL SYNC'en med det samme.

> Hvilken telefon er det ?

Min normale telefon er en trådløs Phillips Xalio, men jeg har selvfølgelig
prøver en god gammeldags normal telefon også.
I samme øjeblik jeg trækker ADSL kablet ud af skillefilteret fosvinder
støjen/suset (det er ikke helt vildt meget støj, men det er irriterende nok)

> Tja, men alting kan gå i stykker ...
>
> --
> Jesper Skriver, CCIE #5456
> FreeBSD committer

tak for feedback

/Jan

Fra : s.wind@mail.com

Dato : 14-06-01 10:00

Ifølge TDC er det 2 forskellige skillefiltre der bliver brugt alt efter om
det er en teknikker der sætter det op, eller det er det man selv monterer...
Og derfor kan de ikke garantere at alle telefoner fungerer hvis man selv
installerer...... "Det var blot hvad TDC sagde sidst jeg snakkede med dem"
--
Søren HDI' Wind - s.wind@mail.com - Pug 206 HDI' Driver -
www.PeugeotKlubJylland.dk

Fra : Thomas

Dato : 14-06-01 17:44

On Wed, 13 Jun 2001 21:30:29 +0100, "JanH" <janh1@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>telefon har en del sus når ADSL'en er tændt. Hvis jeg fjerner kablet fra
>skillefilter til ADSL modem, forsvinder suset. Suset er uafhængig af om

Ja, præcis. Samme hardware og lige meget om PC var tændt eller ej.

Ja, jeg havde en TDC tekniker ude at installere ADSL. Da han havde sat
det hele op, konfigurerede jeg PC'en og tjekkede at inet virkede... OK
sagde teknikker og smuttede.
Så tog jeg telefonen, og der var sus (meget!) men efter ca. 30 sek gik
suset væk og glad var jeg indtil jeg så at modem nu lyste rødt i sync.
Smed røret på og sync blev igen grøn... Tog røret og der var sus, 5
sek senre gik sync i rød og susen holdt op. Jeg holdt røret løftet og
efter ca. 30 sek, kom sync op igen til grøn, men så kom susen tilbage.

Jeg fandt fejlen ved at rode lidt med det. Det viser sig at det stik
der er sat op på væggen; altså ikke filteret, men det stik, som
filterets In/out POTS går ned til, sikkert har en løs forbindelse.
Presser jeg kablet helt ind i stikket er problemerne med susen og tlf
og ADSL på samme tid forsvundet. Trækker jeg bare en lille smule (½
mm) ud i det, så er susen tilbage. Jeg har prøvet med et andet kabel,
men det giver det samme. Hvis jeg hev kablet helt ud, så var susen
også væk.
Du kan evt. teste dte ved at sætte tlf. på medhør, så den hyler med
klartonen og du kan høre susen. Prøv så mens den hylder at nulre lidt
med stikket, så skulle den gerne holde op med at suse hvis du har
samme fejl som jeg.
En streg tape holder nu kablet inde hos mig og problemet er væk.

--
Mvh.
Thomas

Fra : Jan

Dato : 17-06-01 22:36

"JanH" <janh1@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> telefon har en del sus når ADSL'en er tændt. Hvis jeg fjerner kablet fra
> skillefilter til ADSL modem, forsvinder suset. Suset er uafhængig af om

Så fandt jeg endelig løsningen.

Jeg opdagede ved et tilfælde at min oldgamle ekstratelefon ikke havde samme
problem med sus.
Det var kun min trådløse DECT telefon (Phillips Xalio 6200). Jeg søgte så på
internettet, og fandt en masse
hist på trådløs og ADSL problematik. Mange er åbenbart bange for at DECT
(900 MHz) konflikter med ADSL.

Men efter at have prøvet utallige kombinationer af jording, lange/korte
telefonledninger, prøvede jeg forskellige
metoder til at filtrere signalet.
Jeg endte med en meget simpel løsning:

En 22 nF kondensator parallelt over min Phillips telefon.
Altså det kabel der går fra skillefilteret/hermafroditstikket til min
normale teelefon, der satte jeg en 22 nF for at tage de høje
frekvenser. Lyden er bare kanon!

/Jan