Computer( -med via kt133a) fryser i spil
Fra : Plazm0id

Dato : 13-06-01 19:50

jeg har flg. sysyem:

Standart Miditower ATX
ADM TB 1000 MHz (med en køler jeg tror er en Chrome Orb)
Micro-Star K7T Pro (VIA KT133a)
512 Mb SDRAM pc-133 (1 blok)
1 stk. 30 Gb IBM ata100 (over promise ultra100)
Radeon DDR (32 Mb ram)
Realtek netkort (10/100 Mbit)
Creative SoundBlaster Live 1024
2x Cdrom (1 stk. standart 50x, 1 stk. Plextor 8/4/32a)
+ jeg har monteret 1x Kabinetskølere (en power-model)

Problemet er at jeg ikke kan spille uden at den dør/fryser (før eller
siden)
jeg kører w2k sp2, via 4-in-1 4.32, alle de nyeste drivere til alle enheder
(også bios)....har kørt LargePageMinimum, har kørt VIA's officielle
SoundBlaster Live FIX, harhaft en HotFix fra Microsoft inde og har
kørt Latency fix!

hvad jeg ved det ikke er galt med er:

RAM'ne (har haft 3 forskellige i)
SoundBlaster Live (har haft det ude uden effekt)
Netkortet (har haft det ude uden effekt)
Grifikkortet (har haft 3 forskellige i, og både kørt AGP1x,2x,4x)
Varmen (har monteret kabinetkøler + har haft kabinettet åbnet.... har også
tjekket hvor varme MB og CPU må blive, og det overholder de fint)
Strømmen (har en 300W... det er da nok)

men efter mine erfaringer med VIA er de EXTREMT følsomme!!! - hvilke
drivere
skal jeg køre med for at jeg kan game ? (jeg mener hvad virker ved DIG)

til sidst ville jeg lyve hvis jeg ikke sagde at jeg ikke har haft mange
problemer med VIA på mit MB...- så virker det overhovedet ? :/

hvaaad fanden er det galt ?, hjælp en forvirret mand !!! :)

(har været postet før...intet har hjulpet)

Fra : Philip Olsen

Dato : 13-06-01 20:03

er det PCQ 512 mb ram blokken du har i din maskine.......hvis det er kan
dette være problemet, det er ikke en særlig god ram
blok................................brug
apacer eller kingston, dem er der aldrig problemer med

-philip

Fra : Philip Olsen

Dato : 13-06-01 20:06

Jeg mente selvfølgelig PQI 512 mb ram blokken ikke PCQ

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 13-06-01 20:07

> [...]
> blok................................brug
> apacer eller kingston, dem er der aldrig problemer med

(Han har prøvet 3 forskellige blokke)

Har du (ja det har du nok) sat RAM'en til at køre CAS 3 ? Sæt dem til 3-3-3

- Lars

Fra : Plazm0id

Dato : 13-06-01 20:15

den står på auto, men jeg kan da lige prøve at sætte den til 3 (du skriver
"3-3-3"... det betyder vel bare den skal køre CAS 3, ikke?)
:)

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 13-06-01 20:25

> den står på auto, men jeg kan da lige prøve at sætte den til 3 (du
skriver
> "3-3-3"... det betyder vel bare den skal køre CAS 3, ikke?)

"Auto" aflæser hvad RAM'en er istand til, så det skulle jo være godt nok.
Hvis du sætter det til CAS 3 er du på den sikre side. Det kunne jo være det
hjalp.....?

- Lars

Fra : Nic

Dato : 13-06-01 20:15

Vås...

Har købt mange PQI 512'ere... ruller max

Nic

Fra : Philip Olsen

Dato : 13-06-01 20:35

det er sq ikke fås, de kan slet ikke overclokkes som apacer ram f.eks . kan,
og kender flere der siger PQI's 512 billige blok er noget lort

Fra : Santa Xcaze

Dato : 13-06-01 23:18

Jeg holder på kingston ... Men har du prøvet uden dit live kort??? Og har du
prøvet bios opdatering??? Altså har du gjort alle de basale ting???

Fra : Santa Xcaze

Dato : 13-06-01 23:24

Slam!!! Jeg skulle vist lige ha læst din post helt færdig ... Sorry for det
.... Men har du overvejet at snakke med det sted du har købt??? og få det ind
til check el eventuelt få et nyt???
Du har et Microstar og jeg erindrer at der var problemer med det board. Hvis
du har en tbird med 266 fsb, og et via kt133a er der vist nok nogle
problemer hvis du kører med en gammel chip ...!!! Kan du ikke eventuelt låne
en camy's board og prøve at sætte det på der??? Altså et andet kt133a !!!
Ellers ville jeg få det byttet ... Her er en lille ting du kan gøre, men
*host* jeg ved ikke om du vil ... Du kan eventuelt kortslutte din ps2 port
så kan du ihvert fald få et nyt board ... Eller måske går forretningen med
til du tar et billigere et fx epox kt133a har det selv kører lækkert ;) - Og
det er med den version af kt133a chippen som ikke har problemer med en tbird
fsb 266

Santa Xcaze
-d-d-d-d-d-

Fra : BorreBoy

Dato : 14-06-01 13:54

"Plazm0id" <Plazm0id@phreaker.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvaaad fanden er det galt ?, hjælp en forvirret mand !!! :)
>

> (har været postet før...intet har hjulpet)

Hejsa.

Det problem har jeg også når jeg prøver at spille med Win2K. Har nu
installeret WinME til spil-brug, og det kører perfekt.

/Thomas.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 14-06-01 16:17

Der er to mulige årsager til dine problemer:

1. Windows 2000+VIA er ofte en MEGET dårlig kombination, når det drejer sig
om afvikling af spil. Jeg erindrer dog at Microsoft ahr frigivet et specielt
AGP fix til AMD/VIA under Windows 2000. Hvis du overhovedet ahr mulighed for
det, så prøv at installere Windows 98/ME og se om ikke systemet bliver
stabilt. Eventuelt kan du (ligesom jeg) køre dual-boot mellem Windows 98 og
2000.

2. Bundkortet er defekt eller har kompatablitetsproblemer. Det sidst anser
jeg dog for ret usandsynligt, idet MSI laver ngle af de mest sabile og
kompatible bundkort overhovedet, specielt med VIA chipset.

---
Mvh. Anders

Fra : Santa Xcaze

Dato : 14-06-01 16:33

Altså jeg mener der netop var nogen af MSI bundkort som blev kaldt tilbage
pga der var fejl på dem ...

Fra : Anders Riis

Dato : 15-06-01 12:23

"Santa Xcaze" <nothing@nogood.dk> wrote in message
> Altså jeg mener der netop var nogen af MSI bundkort som blev kaldt tilbage
> pga der var fejl på dem ...

http://www.chip.de/news_stories/news_stories_163106.html

Det er der også læs denne link og se hvad der er galt.
Det er VIA's northbridge der er defekt.

Hilsen Anders

Fra : Santa Xcaze

Dato : 15-06-01 13:06

Taaak ;)
Mente jeg os det var ... !!!

Fra : Plazm0id

Dato : 15-06-01 13:05

nada at gøre? ):

Fra : mohr

Dato : 14-06-01 17:34

"Plazm0id" <Plazm0id@phreaker.net> skrev

> Problemet er at jeg ikke kan spille uden at den dør/fryser (før
eller
> siden)

Tjek for IRQ konflikter i w2k - hvis det er muligt lad slotten lige
under AGP slotten være tom - og tjek at SB kortet ikke deler IRQ med
dit Radeon.

/mohr

Fra : Plazm0id

Dato : 14-06-01 18:42

sjovt at du siger det - det gør de faktisk... deler IRQ altså
de nupper begge IRQ 07..men det er da intet problem, eller?
windows siger ingen konflikt !

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 14-06-01 19:20

> sjovt at du siger det - det gør de faktisk... deler IRQ altså
> de nupper begge IRQ 07..men det er da intet problem, eller?
> windows siger ingen konflikt !

I Win2k må der gerne være delte IRQ'er, så det burde ikke være der problemet
ligger.(i så fald kan du jo bare hive lydkortet ud) Jeg har vist 5
forskellige ting på 11'eren uden problemer.
Hvis du alligevel vil prøve at pille ved dem, er her en opskrift på hvordan
det gøres.
http://www.stevemcd.redhotant.com/win2000.htm (husk backup af vigtige ting)

- Lars

Fra : mohr

Dato : 14-06-01 20:37

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com> skrev:

> I Win2k må der gerne være delte IRQ'er, så det burde ikke være der
problemet
> ligger.(i så fald kan du jo bare hive lydkortet ud)

Ja det er den nemme måde at fejl finde på.

Eftersom IRQ er et interrupt request er det en mulig fejlkilde - w2k
eller not, multible kald fra flere enheder på samme line er ikke at
foretrække - men hos nogle virker det og hos andre ikke. Det er min
erfaring at VIA-chipset generelt ikke er glade for at dele IRQ med
grafikkort og SB's lydkort. Hvad melder bios under opstart mht. IRQ?

Det kan selvfølgelig også være fx. bios indstillinger. Her:
http://www.rojakpot.com/Speed_Demonz/BIOS_Guide/BIOS_Guide_Index.htm
finder du lidt om bios indstillinger. En anden mulighed er dit
netkort.

Godt link.

/mohr