Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pixeltæthed forts.
Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 02-02-06 13:04

Mit tidl. spørsmål vedr. 4 mp på 8 mp kamera, var affødt af en artikel på
http://www.akam.dk/artikkel/ledere/en_megapixel_ekstra_eller_ikke/23115
hvor de skriver: Vi ser stadig nye kameraer, som tilbyder høje ISO-værdier
ved at reducere opløsningen. De slår informationen fra flere pixler sammen
til en, og på den måde får de et stærkere signal, som giver mindre støj.

Jeg fornemmer en vis uenighed her i gruppen, om en halvering af mp også
betyder mindre støj.
Man kan selvfølgelig også bare teste sit eget kamera, men jeg ville lige
høre Jeres meninger om det først.

mvh AJN

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-02-06 13:31

Arne J. Nielsen skrev:

> Jeg fornemmer en vis uenighed her i gruppen, om en halvering af mp
> også betyder mindre støj. Man kan selvfølgelig også bare teste sit
> eget kamera, men jeg ville lige høre Jeres meninger om det først.

Det er en lidt gammeldags konstruktion
at sammenlægge pixels for at få øget følsomhed.
Men i praksis sammenlægges disse pixels to og to,
hvorved man kan reducere risikoen for støj.
Moderne konstruktioner behøver ikke denne
manipulering.

Peter Schrøder

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-02-06 13:33

"Arne J. Nielsen" <a.j.nielsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betyder mindre støj.
> Man kan selvfølgelig også bare teste sit eget kamera, men jeg ville lige

Hvorfor skal man diskutere det? Det er da et sprøgsmål om at målinger og
billedeksempler, som de fleste review sites kommer med.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 02-02-06 18:49

> Hvorfor skal man diskutere det? Det er da et sprøgsmål om at målinger og
> billedeksempler, som de fleste review sites kommer med.

Meningen var ikke en diskution, men bare at få klarlagt, om man med fordel,
kunne tage billeder med 4 mp på et 8 mp kamera
ved høje ISO og derved få mindre billedstøj.........jeg så det som en
mulighed, da jeg læste artiklen på Akam, men der er åbentbart mere
kompliceret end som så.

mvh AJN

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-02-06 19:10

> [...]
> ved høje ISO og derved få mindre billedstøj.........jeg så det som en
> mulighed, da jeg læste artiklen på Akam, men der er åbentbart mere

Jo, men dels har jeg ikke set, hvilke kameraer, der skulle kunne gøre det og
dels vil jeg stadig mene, at det er en sag for dem, der tester at vise det.
Hvis der kun er tale om at kameraet kan resize til en mindre opløsning i
kameraet (altså i firmware aka. software i kameraet), ja så er det jo ikke
nyt.
Mon ikke det bedste er at optage i højeste opløsning og køre billederne
igennem et støjreduktionsprogram, som f.eks. Noise Ninja? Men ellers er jeg
da enig i nogle af de synspunkt, der anlægges for kompaktkameraer, men
absolut ikke angående DSLR.

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 02-02-06 19:59

> [...]
> jeg da enig i nogle af de synspunkt, der anlægges for kompaktkameraer, men

Du mener altså ikke, at man med et alm. digital kamera, opnår mindre støj
ved at tage billeder på den halve opløsning af kamera-billedsensorens
størrelse.

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-06 00:35

> Du mener altså ikke, at man med et alm. digital kamera, opnår mindre støj
> ved at tage billeder på den halve opløsning af kamera-billedsensorens
> størrelse.

Jo, en smule og det er samme effekt, som ved at resize i et billedprogram,
men den bedste effekt opnås helt klart ved at benytte et
støjreduktionsprogram, som f.eks. Noise Ninja og derefter resize, men ikke
ved at tage på den halve opløsning i kameraet, da man derfor afskærer sig
fra at bruge støjreduktion i fuld opløsning, hvor denne er mest effektiv,
men prøv det selv!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-02-06 08:50

Hans Kruse wrote:

> [...]
> men ikke ved at tage på den halve opløsning i kameraet, da man derfor
> afskærer sig fra at bruge støjreduktion i fuld opløsning, hvor denne

Du er svjv begyndt at benytte CS2. Er det din opfattelse, at Noise Ninja er
støjfjerningsfiltrene i CS2 overlegne? Jeg har aldrig prøvet Noise Ninja -
og er ikke specielt vild med tanken om at få endnu flere programmer ind i
workflow'et. På den anden side, så bryder jeg mig ikke ret meget om støj,
hvilket betyder at jeg har svært ved på min d70 at anvende en højere ISO end
400 uden at få et generende støjniveau. Så er der en smutvej, skal den da
også bruges.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-06 10:41

> [...]
> anvende en højere ISO end 400 uden at få et generende støjniveau. Så er
> der en smutvej, skal den da også bruges.

Godt spørgsmål, som jeg faktisk ikke kan svare på, men det er værd at lave
en sammenligning. Jeg har brugt begge.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-02-06 10:52

Hans Kruse wrote:

> Godt spørgsmål, som jeg faktisk ikke kan svare på, men det er værd at
> lave en sammenligning.

Det ville glæde mig! Og du har jo forudsætningerne.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-06 12:36

> Det ville glæde mig! Og du har jo forudsætningerne.

Jeg har lavet en lille reminder til mig selv om det. Jeg har jo billeder
liggende i raw fra nogle forskellige kameraer, som G2, 10D, 20D og nu 5D med
ret forskellige karakteristika, så min tanke er umiddelbart at finde
billeder fra hvert kamera taget med ISO 400 opefter og køre hvert igennem de
to værktøjer og så se på støj og detaljer i 100% opløsning på skærm, samt
måske printe et A4 for hvert. Det er da lige et projekt til en gråvejrsdag

Fra : HKJ

Dato : 02-02-06 17:56

Arne J. Nielsen wrote:
> [...]
> til en, og på den måde får de et stærkere signal, som giver mindre støj.
>
> Jeg fornemmer en vis uenighed her i gruppen, om en halvering af mp også

Jeg syntes der var stor enighed om at det ville give mindre støj, men
ikke nødvendigvis så godt resultat som hvis der havde været brugt en 4MP
sensor.

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 02-02-06 20:10

> Jeg syntes der var stor enighed om at det ville give mindre støj, men ikke
> nødvendigvis så godt resultat som hvis der havde været brugt en 4MP
> sensor.

Jeg læser det som 3 måske og 3 nej, så derfor tolker jeg det som uenighed.

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-06 00:36

> Jeg læser det som 3 måske og 3 nej, så derfor tolker jeg det som uenighed.

Uenighed kan ikke bruges til noget. Prøv det selv, hvis du ikke kan
gennemskue argumenterne.

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 03-02-06 14:17

> Uenighed kan ikke bruges til noget. Prøv det selv, hvis du ikke kan
> gennemskue argumenterne.

Jeg er ikke interesseret i at bruge uenighed til noget som helst, jeg
svarede HKJ på hans påstand, om stor enighed på mindre støj,
hvilket jeg har svært ved at se, når resultatet var 3 måske og 3 nej.

Hvis man bare skal passe sig selv og prøve tingene af på egen hånd, hvilket
formål har så dette forum?

Det er muligt at jeg ikke kan gennemskue argumenterne, men vi kan jo ikke
være lige kloge allesammen, men derfor behøver man jo ikke miste lysten til
at lære noget nyt.

Min plan var også helt klart at teste mit eget kamera, men hvorfor bruge en
masse tid på det, hvis andre, der har større viden på området ikke mener at
der er mindre støj at hente der.

AJN

Fra : HKJ

Dato : 03-02-06 18:22

Arne J. Nielsen wrote:
> Jeg er ikke interesseret i at bruge uenighed til noget som helst, jeg
> svarede HKJ på hans påstand, om stor enighed på mindre støj,
> hvilket jeg har svært ved at se, når resultatet var 3 måske og 3 nej.

Nu talte jeg også lige op:

Mindre støj: HKJ, Brian og Bo

Intet svar på støj niveau: KNL, (Waal)

Ingen ændring i støj: Ingen.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 18:44

HKJ wrote:

> Nu talte jeg også lige op:
>
> Mindre støj: HKJ, Brian og Bo

Jeg kan godt huske at jeg har svaret på noget støj, men jeg kan sq'it se
mit eget indlæg i denne tråd ?

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 03-02-06 18:57

Bo Bjerre wrote:

> Jeg kan godt huske at jeg har svaret på noget støj, men jeg kan sq'it se
> mit eget indlæg i denne tråd ?

Det er der en god grund til, Arne startede en ny tråd, da han ikke var
tilfreds med svarene i den første (se efter "Pixeltæthed").

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-06 18:41

> [...]
> en masse tid på det, hvis andre, der har større viden på området ikke
> mener at der er mindre støj at hente der.

Jeg mener, som sagt ikke der er noget at hente på den måde. Den bedste
metode er efter min mening at tage billedet i fuld opløsning, køre det
igennem et støjreduktionsprogram og derefter resize og sharpen til net
eller til print (uden resize). Men hvis du ikke er overbevist om det, så er
der kun at prøve.

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 03-02-06 20:20

Selv om der har været meget ligegyldigt ordkløveri i denne tråd, siger jeg
tak for de postede svar jeg har fået

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 22:31

Arne J. Nielsen wrote:
> Selv om der har været meget ligegyldigt ordkløveri i denne tråd, siger jeg
> tak for de postede svar jeg har fået

På newsnet får du alt fra seriøse svar til ligegyldig tomgangssnak. Jeg
deltager selv i begge dele...

Bo //