Flere ADSL-forbindelser
Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-02-06 09:45

Hej,

Er der nogen, der ved, hvordan man kan kombinere 2 eller flere
ADSL-forbindelser?

Sagen er, at jeg om et stykke tid får en ADSL-forbindelse via mit
arbejde (til hjemmearbejde). Men den er ikke særligt hurtig, så jeg
vil gerne bevare min nuværende samtidigt.

Hvad skal man gøre for at få dem til at fungere sammen?
Eller er det for besværligt/dyrt i praksis, så man er nødt til fx at
have den ene PC til at køre på den ene linie og de andre på den anden?

På forhånd tak,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Steen Suder

Dato : 02-02-06 18:13

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> Eller er det for besværligt/dyrt i praksis, så man er nødt til fx at
> have den ene PC til at køre på den ene linie og de andre på den anden?

Du kan "nemt" gøre det med en ganske lille Linuxboks.
Du kan med Linux' policyrouting helt frit bestemme hvordan trafikken
skal routes.

Selve kernen i funktionaliteten er ganske få kommandoer, måske en
håndfuld eller så.

/Hvilke/ kommandoer afhænger af præcist hvad der skal opnåes.

--
Steen Suder

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-06 00:27

On Thu, 02 Feb 2006 18:12:48 +0100, Steen Suder
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> [...]
<snip>

>Du kan "nemt" gøre det med en ganske lille Linuxboks.
>Du kan med Linux' policyrouting helt frit bestemme hvordan trafikken
>skal routes.

Det lyder jo enekelt med sådan en "ganske lille" ting
Men jeg kender ikke noget til Linux - så er det ikke et lidt
uoverskueligt projekt at lære Linux "bare" for at løse denne opgave?
Der må vel være noget simplere?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : CopyCat

Dato : 02-02-06 20:39

> Hvad skal man gøre for at få dem til at fungere sammen?
> Eller er det for besværligt/dyrt i praksis, så man er nødt til fx at
> have den ene PC til at køre på den ene linie og de andre på den anden?

Hvis du har flere forbindelser og flere routere, så kan de godt sættes på
samme netværk, hvis de ikke har samme IP adresse, så kan du manuelt tvinge
din Windows XP/2000 til at vælge en linje, under Advancerede TCP/IP
indstillinger sætter du den Router (Gateway IP) som du helst vil bruge til
"metric" 1 ., og den anden til "metric 2" .. så vælger den 1 først ..

Men om den kan fordele belastningen mellem dem ved jeg ikke ..

~~Frank .,

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-06 00:22

On Thu, 2 Feb 2006 20:39:20 +0100, "CopyCat" <Not@vailable.Sorry>
wrote:

> [...]
>indstillinger sætter du den Router (Gateway IP) som du helst vil bruge til
>"metric" 1 ., og den anden til "metric 2" .. så vælger den 1 først ..

Aha. Så den ene router skal fx hedde 10.0.0.1 (som min nuværende) og
den anden 10.0.0.2 og PCerne 10.0.0.3 og opad, ikke?
Og det hele kobles sammen i en switch?
Og så skal kun den ene router være DHCP server, ellers går der vel ged
i den?
Hvis det er rigtigt forstået, så er der styr på IPerne, gateways og
DHCP.

Men når du siger, at den vil vælge metric 1 først, så betyder det vel
kun, at den checker om der er hul igennem den (1) og kun går videre
til den anden (2), hvis der ikke er hul igennem. Og at den ikke
funderer over, om metric 2-gateway'en evt. ville være hurtigere?

>Men om den kan fordele belastningen mellem dem ved jeg ikke ..

Ja, det kunne jo være interessant at få et bud på ...

Tak for svar - so far.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : CopyCat

Dato : 03-02-06 15:26

> Aha. Så den ene router skal fx hedde 10.0.0.1 (som min nuværende) og
> den anden 10.0.0.2 og PCerne 10.0.0.3 og opad, ikke?
> Og det hele kobles sammen i en switch?
Switchen kan godt være den ene router !!

> Og så skal kun den ene router være DHCP server, ellers går der vel ged
> i den?
> Hvis det er rigtigt forstået, så er der styr på IPerne, gateways og
> DHCP.

Ja ., det er korrekt ..
.., BTW ., XP home .. er ikke en mulighed ..

> [...]
> til den anden (2), hvis der ikke er hul igennem. Og at den ikke
> funderer over, om metric 2-gateway'en evt. ville være hurtigere?

Jeg tror bare at den tager den første linje ., som er oppe ..

> Ja, det kunne jo være interessant at få et bud på ...

Ja ., det kunne det ..

~~Frank .,

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-06 18:31

CopyCat wrote:

> [...]
> "metric" 1 ., og den anden til "metric 2" .. så vælger den 1 først ..
>
> Men om den kan fordele belastningen mellem dem ved jeg ikke ..

Hvis den forsøger at fordele belastningen, og den ene eller
begge routere kører NAT, så vil det ikke virke. De vil jo så
masquerade til hver sin IP adresse, og maskinen i den anden ende
vil så tro, at pakkerne kommer fra hver sin maskine.

Det vil sige, at det er absolut nødvendigt at benytte samme
router hele vejen igennem en TCP session. Og nogle gange kan der
være nogle omstændigheder som gør, at man er nødt til at bruge
samme IP adresse til flere TCP sessioner. Det er vist ikke
ualmindeligt at FTP servere stiller sådan et krav til de to TCP
forbindelser der anvendes. Der er også tilfælde, hvor webservere
bruger IP adressen som en del af identifikationen af brugeren.

Det mest realistisk er nok, at fordele trafikken efter IP
adressen i den anden ende. F.eks. kunne man lave en regel, der
router 192.0.0.0/3 til den ene router og bruge den anden som
default.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-02-06 21:27

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Sagen er, at jeg om et stykke tid får en ADSL-forbindelse via mit
> arbejde (til hjemmearbejde). Men den er ikke særligt hurtig, så jeg
> vil gerne bevare min nuværende samtidigt.

Spørgsmålet er om du får lov til at koble dem sammen ?

Min hjemmearbejdsplads skulle af sikkerhedshensyn oprettes på sin egen
linie, så der blev lavet en ny linie og den gamle fungerede uændret.

I må vel have en i firmaet, der har styr på det, og som helt sikkert også
kan svare på, hvad der sker med din nuværende linie ?

Jan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-06 00:01

On Thu, 2 Feb 2006 21:27:04 +0100, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Spørgsmålet er om du får lov til at koble dem sammen ?

Hvem/hvad skulle forhindre mig i det?

>Min hjemmearbejdsplads skulle af sikkerhedshensyn oprettes på sin egen
>linie, så der blev lavet en ny linie og den gamle fungerede uændret.

Ja, de kører på to forskellige linier. Min nuværende kører på en
CyberCity "rå kobber". Den nye på ADSL over ISDN (min nuv. tlf. linie.

Sikkerheden i det er mig bekendt, at opkoblingen til firmaets net sker
via noget VPN med dertil hørende sikkerhed.

>I må vel have en i firmaet, der har styr på det, og som helt sikkert også
>kan svare på, hvad der sker med din nuværende linie ?

Min nuværende linie er sådan set firmaet uvedkommende. Og ja, det er
der sikkert flere der ved, men noget af morskaben er jo også selv at
skaffe sig viden gennem sine egne kilder (jer)

Tak for svar indtil videre.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-02-06 23:01

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote:

> Hej,
>
> Er der nogen, der ved, hvordan man kan kombinere 2 eller flere
> ADSL-forbindelser?

The SMCBR24Q 4-Port Broadband QoS router is an ideal solution for home
and small office applications where Quality of Service is important. The
SMCBR24Q has four LAN 10/100 ethernet ports for connecting multiple
computers or an ethernet switch for additional ports and two 10/100 WAN
ports for high-speed cable and/or DSL connections. With two WAN ports,
the device can have two simultaneous WAN connections while also
providing broadband connection redundancy and failover capability.
Combined with flexible and easy-to-use features like QoS settings,
parental controls, Stateful Packet Inspection (SPI) firewall, and
Network Address Translation (NAT), the SMCBR24Q is an integral part of
any network. The SMCBR24Q is an ideal solution for those users who want
an assurance that their VoIP phone calls or multiplayer Internet gaming
sessions will be free of interruptions.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-06 00:24

On Thu, 2 Feb 2006 23:01:21 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

> [...]
>any network. The SMCBR24Q is an ideal solution for those users who want
>an assurance that their VoIP phone calls or multiplayer Internet gaming

Har du et link til den? Og evt. en ide om pris.
For mine uprofessionelle øjne lyder det som den rigtige
funktionalitet, men måske også en anelse dyrt?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Peter T.

Dato : 03-02-06 06:29

Jørn Andersen ristede følgende runer:

> Har du et link til den? Og evt. en ide om pris.
> For mine uprofessionelle øjne lyder det som den rigtige
> funktionalitet, men måske også en anelse dyrt?

En søgning på SMCBR24Q gav bla.
<http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167527>. Den er en sjat
billigere end den Cisco, jeg fortalte dig om i cybercity.xdsl-gruppen. :)

--
Mvh. Peter T.

Fra : Kas.

Dato : 03-02-06 09:48

> Hej,
>
> Er der nogen, der ved, hvordan man kan kombinere 2 eller flere
> ADSL-forbindelser?

Hejsa

Jeg bruger en Xincom-router (DPG-502) til at håndtere 2 8mbit-adsl-linjer.
Det er et klasseprodukt, der virkeligt fungerer godt. Se evt. mere her:
www.xincom.xom.

Routeren kan købes her: www.xincom.dk

Mvh. Kasper