Tandmangel - arvelighed
Fra : Anti Buhund

Dato : 02-02-06 09:13

Jeg har fået tilbudt at overtage en tæve på 1½ år fra en
opdrætter.

Opdrætteren har valgt, at hun ikke vil bruge tæven i avlen, fordi
hunden mangler 2 fortænder. Bortset fra det fejler hunden ingenting.
Hun er udstillet og har fået massevis af 1. præmier + et enkelt
Certifikat. Det er en rigtig dejlig hund, som har et pragtfuldt
temperament, hyrdeinstinkt, elsker at arbejde og enes fint med vores
egen hund (også en tæve på 1½ år), så egentlig er der ikke nogen
grund til at overveje det specielt meget.

Jeg synes bare, det er synd ikke at bruge så god en hund i avlen. Hun
er importeret fra Norge og er efter nogle linier, som vi overhovedet
ikke kender i Danmark, så hun kunne tilføje en masse gode ting til en
ikke særlig stor race (Der fødes ca. 30 hvalpe om året i Danmark).

Er der nogen her, der ved noget om arveligheden for tandmangel?
Er det så forfærdeligt at avle på en hund, der mangler tænder?

Jeg har fået at vide, at Knud Stensborg skulle have udtalt i radioen,
at opdrættere, der dropper gode avlshunde pga. tandproblemer, er godt
dumme. Er der nogen, der har hørt den udsendelse og kan huske, hvad
han sagde?

Susanne Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 14:52

KLIP

[...]

Svar:

Susanne Pedersen

Hej Susanne!
Jeg hørte den udsendelse i radioen. Det var en formiddag på P4 østjylland.
Men det er et stykke tid siden. Måske i november måned. Det kan være man kan
finde udsendelsen et sted?
Jeg kan desværre ikke huske lige præsis hvad han udtalte, men det var i
forbindelse med udstilling af hunde, og bedømmelsen..

Hilsen Camilla

Fra : Kiplers.dk

Dato : 02-02-06 17:03

Det er arveligt med tandfejl, både stilling og mangel.
For nogle racer er der avlsforbud mod hunde som mangler tænder.
For andre er der ikke.
Det bør ikke være en manglende tand som er eneste kriterie for at
undlade at bruge pågældende hund i avlen.
Hvis ellers man står med et pragteksemplar af en hund, burde det jo
være muligt at finde en mage med fuldt tandsæt.

Men man skal da klart holde sig for øje at det ér en fejl og at den
ér arvelig.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : Anti Buhund

Dato : 02-02-06 20:07

Kiplers.dk skrev:

> [...]
> Hvis ellers man står med et pragteksemplar af en hund, burde det jo
> være muligt at finde en mage med fuldt tandsæt.

Jeg er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste der synes, det er
et tyndt grundlag at dømme en hund ude af avlen på. Jeg vil tage en
snak med opdrætteren igen.

I vores race er der ikke noget avlsforbud pga. manglende tænder, og
udstillingsmæssigt er det en fejl, men ikke diskvalificerende. De
fleste dommere tjekker bare om hundene har saksebid og kigger slet ikke
efter om der mangler en tand eller to.

Det vil ikke være noget problem at finde en hanhund med fuldt
tandsæt, tæven er ikke i familie med nogen af de danske hunde, så
der er nok at vælge imellem.
Ved du noget om hvor stor arveligheden er for tandfejl?
Skal man forvente at ca. halvdelen af hvalpene arver tævens tænder
eller vil det blive færre end det?

Venlig hilsen
Susanne

Fra : makkerlone

Dato : 03-02-06 10:35

Hej Susanne

Husk, at det kan være, at hunden sælges til dig med avlsforbud fra
opdrætterens side, pga. manglende tænder.

K.h. Lone
www.makker.dk